AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Leste i en annen tråd om ei som la blomster og kort i bilen til typen, dette for og teste han. Om han fortalte det til henne så var testen bestått, om ikke gjorde det så var han en utro løgnhals. Har vært sammen med sjalu partnere, hvor det meste kan bli brukt mot deg. Dette fører til at du deler mindre med partneren, for du vet det blir et helvete, så da begynner man med hvite løgner for å unngå situasjonene. Og det er en ond sirkel for av og til finner den sjalu partneren ut at du har holdt noe tilbake eller har løyet. Og av det siste så blir det en skikkelig oppvask. Men bedre og ta en sjelden oppvask, enn små krangler hele tiden. Så derfor sier jeg ikke om jeg har fått en venneforespørsel fra en dame, sier heller ikke fra om en dame har flørtet med meg, sier heller ikke at jeg lot en dame sitte på i bilen, sier heller ikke at jeg synes noen damer på tv er pen. Om jeg er for sen hjem så må jeg finne på en bedre unnskyldning enn det som faktsik var årsaken, visst den virkelige årsaken er mindre troverdig. Kan de som er sjalu gjøre slik at mistankene deres blir selvoppfylt. Anonymkode: 66596...07a 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Dette kjenner jeg meg utrolig godt igjen i! Anonymkode: ff437...ac6
KoopaTroopa Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Kan forstå det, men jeg er selv sjalu av meg, og det blir hvertfall ikke bedre av at partneren min kommer med hvite løgner. Da vet jeg jo at han er i stand til å lyve for ingenting. 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Dette var veldig gjenkjennbare. Bortsett fra at i forholdet jeg er i er det i tillegg til sjalusi mye misunnelse, noe som også gir utslag i samme atferd. Misunnelig på om jeg får noe til «bedre» enn han i jobbsammenheng, om det synes som at noen synes det er fint å prate med meg etc. Forferdelig med stadig utspørring og da blir det dessverre en del hvite løgner.. Anonymkode: 98d5b...c45 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Tror faktisk dette er en typisk manneting, å innbille seg at hvite løgner hele tiden er bedre enn å være ærlige og risikere bråk. Problemet er at det er sånne hvite løgner som lager bråk, å være ærlig om alt blir sjeldent problematisk,bare i hodet til menn😅. Anonymkode: 9ad93...07a 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror faktisk dette er en typisk manneting, å innbille seg at hvite løgner hele tiden er bedre enn å være ærlige og risikere bråk. Problemet er at det er sånne hvite løgner som lager bråk, å være ærlig om alt blir sjeldent problematisk,bare i hodet til menn😅. Anonymkode: 9ad93...07a Visst det er en manneting, så må det være en dameting å være sjalu. Eller at det er en dameting at det er så mye som skal overanalyseres at mannen finner ut at det er best å la være å fortelle så veldig mye. Men som du ser av svarene over så tror jeg ikke bare det er en manneting, men at det gjelder for begge kjønn og at det er motpartens sjalusi som fører til de hvite løgnene, eller ikke dele informasjonen i utgangspunktet. Så visst du har problemer med at menn benytter seg av hvite løgner, så bør du kanskje først se først på hvorfor han gjør det. Anonymkode: 66596...07a 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Visst det er en manneting, så må det være en dameting å være sjalu. Eller at det er en dameting at det er så mye som skal overanalyseres at mannen finner ut at det er best å la være å fortelle så veldig mye. Men som du ser av svarene over så tror jeg ikke bare det er en manneting, men at det gjelder for begge kjønn og at det er motpartens sjalusi som fører til de hvite løgnene, eller ikke dele informasjonen i utgangspunktet. Så visst du har problemer med at menn benytter seg av hvite løgner, så bør du kanskje først se først på hvorfor han gjør det. Anonymkode: 66596...07a Jeg er ikke sjalu av meg, men min eks hadde hatt en sjalu eks og var vant med å ta hvite løgner, og fortsatte med det i vårt forhold, jeg prøvde å si ifra mange ganger at det hadde motsatt effekt å prøve holde ting skjult. Han lærte aldri så jeg gjorde det slutt. Jeg er nå i forhold der vi gjerne har med noen ekstra for å krydre sexen og forholdet, der vi er åpne om alt, ikke noe "drama". Årsaken til at jeg tror det er en manneting er fordi kamerater og kamerater av mannen også er på denne måten. Anonymkode: 9ad93...07a 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Kjenner meg igjen i dette. Fortalte mer eller mindre ingenting etterhvert da jeg bodde med svært sjalu partner. Kunne så fort bli vridd til noe galt. Ble også slutt på grunn av hans sjalusi. Orket ikke mer. Anonymkode: dc28d...c30
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...derfor sier jeg ikke om jeg har fått en venneforespørsel fra en dame, sier heller ikke fra om en dame har flørtet med meg, sier heller ikke at jeg lot en dame sitte på i bilen, sier heller ikke at jeg synes noen damer på tv er pen Anonymkode: 66596...07a Sånt sier jeg ikke heller (om menn), men det er vel ikke noen nyhet heller? AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg er for sen hjem så må jeg finne på en bedre unnskyldning enn det som faktsik var årsaken, visst den virkelige årsaken er mindre troverdig. Kan de som er sjalu gjøre slik at mistankene deres blir selvoppfylt. Anonymkode: 66596...07a Akkurat der er jeg veldig konsekvent. Uansett hvor sjalu min kjære har vært, har jeg alltid svart ærlig. Selv når noe har sett rart ut eller avslørte at jeg ikke tenkte gjennom alt. Det er ulikt fra den første kjæresten min, da løy jeg gjerne om små ting fordi jeg ikke tålte responsen jeg fikk. Med han her lyver jeg aldri. Kanskje fordi han er så sannferdig selv? Anonymkode: b96d3...df2 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 Greit å ha noen andre å skylde på... Løgner generelt er for å beskytte en selv, det er egoistisk. Jeg har vært utro og selv benyttet meg av både grove og hvite løgner, men jeg har selvinnsikt nok til å innse at det hovedsakelig er for å beskytte meg selv. 100% egoisme. Anonymkode: 80c0d...587 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Greit å ha noen andre å skylde på... Løgner generelt er for å beskytte en selv, det er egoistisk. Jeg har vært utro og selv benyttet meg av både grove og hvite løgner, men jeg har selvinnsikt nok til å innse at det hovedsakelig er for å beskytte meg selv. 100% egoisme. Anonymkode: 80c0d...587 Da jeg ikke var utro, men feks tok meg pauser fra den første kjæresten pga sjalusi, og ikke torde å si at de var pauser men faka en grunn, var nok fordi kjæresten var så sykt dramatisk. Det var mye drøy adferd som jeg ikke noe godt alternativ hvordan jeg skulle handtere, feks ringing på jobb når jeg var veldig travel (vi hadde faktisk samme jobb, noe som er helt absurd når jeg ser tilbake på det, min eks visste jo godt at jeg ikke kunne prate på jobb). Jeg led av altfor lite egoisme og mangel på sunne grenser. Anonymkode: b96d3...df2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Greit å ha noen andre å skylde på... Løgner generelt er for å beskytte en selv, det er egoistisk. Jeg har vært utro og selv benyttet meg av både grove og hvite løgner, men jeg har selvinnsikt nok til å innse at det hovedsakelig er for å beskytte meg selv. 100% egoisme. Anonymkode: 80c0d...587 Det var din måte å se det på, trenger ikke være 100% egoisme, visst det gjøres for at hverdagen skal fungere både for partner og barn. At barn skal slippe å høre på kjekling dagen lang forårsaket av bagateller som blir til store problemer. Du knytter de hvite løgnene opp mot utroskap og det er ikke TS sin intensjon, om du lyger om utroskap så karaktiseres det vel ikke som en hvit løgn, da er vi vel kommet borti sorte løgner. Anonymkode: 66596...07a 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 KoopaTroopa skrev (1 time siden): Kan forstå det, men jeg er selv sjalu av meg, og det blir hvertfall ikke bedre av at partneren min kommer med hvite løgner. Da vet jeg jo at han er i stand til å lyve for ingenting. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tror faktisk dette er en typisk manneting, å innbille seg at hvite løgner hele tiden er bedre enn å være ærlige og risikere bråk. Problemet er at det er sånne hvite løgner som lager bråk, å være ærlig om alt blir sjeldent problematisk,bare i hodet til menn😅. Anonymkode: 9ad93...07a Dere forstår ikke hva ts prøver å fortelle. Å leve med en sjalu partner kan være helt forferdelig. Det er sosial kontroll. For mange vil det oppleves som psykisk vold, og skape traumer. Å fortelle hvite løgner er en beskyttelse. En overlevelsesmekanisme. Er det ikke sykt at man har behov for slikt i et forhold? Man kan ikke bare skylde på offeret for sjalusien for at de lyver. Akkurat som man ikke kan skylde på et offer for fysisk vold for at de prøver å unngå situasjoner som de vet fører til juling. Kanskje dere ikke er av den mest sjalu typen, eller kanskje dere følte dere truffet, det vet ikke jeg. Men jeg har sett psykelig sjalusi på nært hold, og det er helt sinnsykt hvor mye enkelte angriper partneren sin for. Hvite løgner er svært uskyldig til sammenligning. Anonymkode: f4159...9f0 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere forstår ikke hva ts prøver å fortelle. Å leve med en sjalu partner kan være helt forferdelig. Det er sosial kontroll. For mange vil det oppleves som psykisk vold, og skape traumer. Å fortelle hvite løgner er en beskyttelse. En overlevelsesmekanisme. Er det ikke sykt at man har behov for slikt i et forhold? Man kan ikke bare skylde på offeret for sjalusien for at de lyver. Akkurat som man ikke kan skylde på et offer for fysisk vold for at de prøver å unngå situasjoner som de vet fører til juling. Kanskje dere ikke er av den mest sjalu typen, eller kanskje dere følte dere truffet, det vet ikke jeg. Men jeg har sett psykelig sjalusi på nært hold, og det er helt sinnsykt hvor mye enkelte angriper partneren sin for. Hvite løgner er svært uskyldig til sammenligning. Anonymkode: f4159...9f0 Hei og takk, det var egentlig en bra måte og forklare det på. Anonymkode: 66596...07a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dere forstår ikke hva ts prøver å fortelle. Å leve med en sjalu partner kan være helt forferdelig. Det er sosial kontroll. For mange vil det oppleves som psykisk vold, og skape traumer. Å fortelle hvite løgner er en beskyttelse. En overlevelsesmekanisme. Er det ikke sykt at man har behov for slikt i et forhold? Man kan ikke bare skylde på offeret for sjalusien for at de lyver. Akkurat som man ikke kan skylde på et offer for fysisk vold for at de prøver å unngå situasjoner som de vet fører til juling. Kanskje dere ikke er av den mest sjalu typen, eller kanskje dere følte dere truffet, det vet ikke jeg. Men jeg har sett psykelig sjalusi på nært hold, og det er helt sinnsykt hvor mye enkelte angriper partneren sin for. Hvite løgner er svært uskyldig til sammenligning. Anonymkode: f4159...9f0 Nettop. Når man begynner å føle at folk rundt man sier kun positiv ting. Da er det dags å se seg selv i speil. Anonymkode: 74baa...730
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tror faktisk dette er en typisk manneting, å innbille seg at hvite løgner hele tiden er bedre enn å være ærlige og risikere bråk. Problemet er at det er sånne hvite løgner som lager bråk, å være ærlig om alt blir sjeldent problematisk,bare i hodet til menn😅. Anonymkode: 9ad93...07a Jeg tror det er mange nyanser her, som ved det meste. Jeg har selv gått inn i et forhold som ærlig og åpen, men responsen og "jakten" på noe som kunne tolkes annerledes og defineres som løgn sammen med min dårlige evne til å sette grenser gjorde at jeg endte med hvite løgner. Det var aldri rom for at jeg kunne forklare meg om det ikke passet med hans forståelse. Da respekterte jeg ham ikke, og tråkket på hans virkelighet. Det som ble problematisk for meg var f.eks. at mens jeg var på jobb gikk ut over gaten til Meny og handlet I hans hode ble det en løgn, fordi jeg hadde sagt at jeg var på jobb. Hadde jeg snakket med noen i telefonen og fortalte ham f.eks. at en venninne hadde vært på ferie - så ble det definert som løgn at jeg senere fortalte at hun hadde kjøpt seg ny bil. I hans hode var det = jeg hadde holdt tilbake informasjon= jeg hadde løyet. Hadde jeg gått en tur uten å fortelle det, så var det for å prøve å skjule det for ham. Være hensynsløs og slem. Ikke stole på ham. Sa jeg på forhånd at jeg ville gå en tur, så ble det lange diskusjoner om hvorfor, når (det passet aldri), ... Jeg opplevde en del av hans "regime" som usikkerhet, og jeg strakk meg langt for å gjøre ham trygg. Kravene ble strengere og strengere, og som en annen skrev så gled det over i psykisk vold. De hvite løgnene ble en overlevelsesstrategi mens jeg prøvde å finne en måte å avslutte forholdet Det var først i terapi jeg forstod at sjalusi var en stor del av hele bildet. Jeg leste litt i tråden ts refererer til, og jeg fikk akkurat samme reaksjon. Anonymkode: cc5bb...c07 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er ikke sjalu av meg, men min eks hadde hatt en sjalu eks og var vant med å ta hvite løgner, og fortsatte med det i vårt forhold, jeg prøvde å si ifra mange ganger at det hadde motsatt effekt å prøve holde ting skjult. Han lærte aldri så jeg gjorde det slutt. Jeg er nå i forhold der vi gjerne har med noen ekstra for å krydre sexen og forholdet, der vi er åpne om alt, ikke noe "drama". Årsaken til at jeg tror det er en manneting er fordi kamerater og kamerater av mannen også er på denne måten. Anonymkode: 9ad93...07a Enig, har også opplevd det der med hvite løgner. Selv om jeg gjentatte ganger har sagt at jeg tåler sannheten mye bedre, nesten uansett hva Anonymkode: a326e...b33
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 KoopaTroopa skrev (17 timer siden): Kan forstå det, men jeg er selv sjalu av meg, og det blir hvertfall ikke bedre av at partneren min kommer med hvite løgner. Da vet jeg jo at han er i stand til å lyve for ingenting. I et forhold med en som er så sjalu (tingene TS nevner), så har man 2 valg. Den type løgner/unnlate å fortelle ting, eller avslutte forholdet. å bo/leve/være sammen med noen som er sjalu på det nivået er uholdbart. Anonymkode: 5e06b...117
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kjenner meg igjen i dette. Fortalte mer eller mindre ingenting etterhvert da jeg bodde med svært sjalu partner. Kunne så fort bli vridd til noe galt. Ble også slutt på grunn av hans sjalusi. Orket ikke mer. Anonymkode: dc28d...c30 Nettop. det vil aldri fungere i lengden å være med en som er så sjalu. De hvite løgnene er noe man begynner med for å beskytte seg selv når man allerede er dritt lei sjalusien. Anonymkode: 5e06b...117
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Leste i en annen tråd om ei som la blomster og kort i bilen til typen, dette for og teste han. Om han fortalte det til henne så var testen bestått, om ikke gjorde det så var han en utro løgnhals. Har vært sammen med sjalu partnere, hvor det meste kan bli brukt mot deg. Dette fører til at du deler mindre med partneren, for du vet det blir et helvete, så da begynner man med hvite løgner for å unngå situasjonene. Og det er en ond sirkel for av og til finner den sjalu partneren ut at du har holdt noe tilbake eller har løyet. Og av det siste så blir det en skikkelig oppvask. Men bedre og ta en sjelden oppvask, enn små krangler hele tiden. Så derfor sier jeg ikke om jeg har fått en venneforespørsel fra en dame, sier heller ikke fra om en dame har flørtet med meg, sier heller ikke at jeg lot en dame sitte på i bilen, sier heller ikke at jeg synes noen damer på tv er pen. Om jeg er for sen hjem så må jeg finne på en bedre unnskyldning enn det som faktsik var årsaken, visst den virkelige årsaken er mindre troverdig. Kan de som er sjalu gjøre slik at mistankene deres blir selvoppfylt. Anonymkode: 66596...07a Okei. Men da må du regne med at partneren din gjør akkurat det samme. At hun godtar tilfeldige forespørsler fra menn at hun flørter OG at hun sitter på med en kompis eller en random kar på vei ut fra en fuktig kveld på byen med venninner. Er du da sammen med riktig partner? Det er det du må stille deg. Jeg leste også om personen som la blomster i bilen. Og like mye som at det må vær det helvete og ikke stole på partner fordi partner har vært utro så skal jo et forhold være åpent? Du skal ikke skjule noe. Da har du ikke riktig partner hvis du må krangle deg gjennom alt man går gjennom sammen. Anonymkode: 8b936...fd8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå