Gå til innhold

Flytting med barn og unngå bytte av skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en by, og barnet mitt går nå i 6.klasse. I utgangspunktet må vi holde oss i denne bydelen for at barnet skal kunne fortsette på denne skolen, men det er ingen ledige leiligheter her. Nå har jeg funnet en leil. i en annen bydel, men det er fortsatt samme buss barnet må ta, bare at reiseveien blir ca. 10min lengre. Jeg har snakket sånn generrlt om flytting med rektor, men fikk til svar at om vi velger å flytte ut av bydelen, må jeg i såfall velge å flytte først, og spørre etterpå.. 

Jer er livredd for at barnet mitt skal måtte bytte skole nå, de har jo bare 1,5år igjen på barneskolen. Hva skjer om jeg velger å flytte, å bare ikke opplyser om adresseforandring?

Anonymkode: 5efbc...07e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet da barnet gikk i 4., han gikk etter eget ønske ut barneskolen der selv om vi var i ny bydel. Jeg lot rett og slett være å søke om å beholde skoleplassen, som man egentlig skal, og ingenting skjedde. Var en forglemmelse fra min side og ingen hemmelighet for skolen at vi hadde ny adresse. Barneskolen er en populær skole og har temmelig fulle klasser.

Om det vil fungere likt alle steder vet jeg jo ikke. Dette er i Oslo.

Anonymkode: d8598...94d

AnonymBruker
Skrevet

Du må bytte folkeregistrert adresse, og jeg tipper at skolens system oppdateres etter den.

Anonymkode: da3a0...27e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjenner noen du stoler på i din bydel så kan du kanskje få lov å bruke deres adresse, da må nesten navnet ditt stå på postkassa. Her vi bor er det strengt med skolegrensene. Jeg vet flere som bruker en adresse hos andre (besteforeldre, jobbadresse) for at barna skal få gå på ønsket skole. 

Er du ute etter å leie eller å kjøpe? Hvis du leier spiller det ingen rolle, men om du skal kjøpe så vær obs på at om du ikke er folkeregistrert bosatt i boligen så må du skatte av en eventuell gevinst når du selger.

Anonymkode: 1c090...455

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er det ikke noe problem å beholde skoleplassen selv om man flytter til annen bydel/skolekrets. 

Kjenner flere som har søkt om å gå på en annen skole enn den de egentlig hører til også, og det har ikke vært noe problem her. 

Anonymkode: a0fbc...b1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du kjenner noen du stoler på i din bydel så kan du kanskje få lov å bruke deres adresse, da må nesten navnet ditt stå på postkassa. Her vi bor er det strengt med skolegrensene. Jeg vet flere som bruker en adresse hos andre (besteforeldre, jobbadresse) for at barna skal få gå på ønsket skole. 

Er du ute etter å leie eller å kjøpe? Hvis du leier spiller det ingen rolle, men om du skal kjøpe så vær obs på at om du ikke er folkeregistrert bosatt i boligen så må du skatte av en eventuell gevinst når du selger.

Men folkeregisteret skal ha adressen du faktisk bor på. Det er ikke lov å sette opp en valgfri adresse, du må faktisk bo der. 

Anonymkode: da3a0...27e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette kan ha store konsekvenser. Er svært lite smart.

Anonymkode: 65cd4...586

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke lov å oppgi annen adresse enn den du bor på? I en bydel i Bergen mistet plutselig flere av barna skoleplassene sine da skolen ble overtallig etter sommeren. Kjedelig å bytte skole i 7. klasse.

Anonymkode: 39ce7...e79

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet rett utenfor skolegrensa og sendte da inn et skjema på nett der vi søkte om å beholde skoleplassene til barna. Det gikk helt fint. Bare argumenter med at det er det beste for barnet ditt😊 Dette er også en populær barneskole. Jo lengre barnet har gått på skolen jo større sjanse for at hen får fortsette.  

Anonymkode: b10c0...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...