Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsgravid, planlagt og høyt ønsket - så ikke misforstå overskriften. Men, nå er jeg i uke 11, og det er liksom ikke noe spennende lengre. Man merker jo ingenting til baby (utenom alle de kjipe delene med kvalme, tissing, utmattelse og vektoppgang). Jeg har heller ikke fått noe time med lege, jordmor eller noe, som har ført til at jeg har følt meg veldig nervøs, engstelig og alene i snart hele 1. trimester. Kan være alle føler det samme, og at det ikke er normalt å få oppfølging før senere i svangerskapet, men man følger jo alle disse appene og leser seg i hjel, og da virker det som alle får mye tettere oppfølging, opplever det som spennende og gøy, men jeg føler jeg bare har det kjipt akkurat nå. Jeg orker ingenting på dagen, får ikke sove på natta, ser helt forferdelig ut da ingen klær passer lengre (men ikke noe særlig gravidmage enda), og jeg vet jo ikke om baby lever en gang… 

Litt ventilering, men lurer på om noen he opplevd/opplever det likt, noen med tips til å finne mer glede med selve graviditeten og hva slags oppfølging fikk dere?

Anonymkode: 9b12a...24f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uke 11 er jo veldig tidlig da. Tror ikke du kan forvente noen spesiell spenning enda :)  Føler du deg frisk, så er det bare å konsentrere deg om jobb, venner, kjæreste og alt annet enn baby.  

Anonymkode: 63d05...88c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det kan være godt for deg å ikke tenke fullt så mye på graviditeten? Men heller engasjere deg i jobb, venner, hobbyer, bøker, serier... Det blir tidsnok både oppfølging, gravidmage og bevegelse fra babyen. 

Anonymkode: cf213...fe5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som det kan være godt for deg å ikke tenke fullt så mye på graviditeten? Men heller engasjere deg i jobb, venner, hobbyer, bøker, serier... Det blir tidsnok både oppfølging, gravidmage og bevegelse fra babyen. 

Anonymkode: cf213...fe5

Ja, det tror jeg også🙈 Men har vært sengeliggende fra uke 5-6 nå pga kvalme og ekstrem trøtthet. Men får satse på bedre tider i 2. trim.

AnonymBruker
Skrevet

Mer spennende når man kjenner liv og når man starter med ordentlige kontroller:) 

Anonymkode: 7286e...356

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS! Vil anbefale en serie som heter "Babyens første år", den er på Netflix. Det er mye spennende om babyer og barns utvikling som du kan sette deg inn i allerede nå, om du har ork til det :)

Anonymkode: 23ce5...9de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns graviditet var kjempekjedelig. Alle andre var SÅ begeistret. Hylte nærmest. Jeg syns det var helt ok minus. Jeg hadde ingen symptomer, men etter å ha vært glad for å ha tisset på en pinne i noen dager, var jeg liksom ferdig med å ha det forrest i pannelappen :) Og det er helt greit. Du trenger ikke tvinge deg selv til å syns det er så fantastisk eller gøy. Jeg syns faktisk det ble mer kjedelig jo mer folk snakket om det. Følte jeg trengte påfyll av alt annet enn gravidsnakk, som plutselig var det eneste folk ville snakke om nesten.

Anonymkode: 0cbc8...a65

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta tidlig ultralyd privat om du ønsker. Jeg gjorde det i uke 8 og 13. Ellers så skal du jo ha muligheten til å gå til jordmor. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: e166b...f56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei TS! Vil anbefale en serie som heter "Babyens første år", den er på Netflix. Det er mye spennende om babyer og barns utvikling som du kan sette deg inn i allerede nå, om du har ork til det :)

Anonymkode: 23ce5...9de

Takk for tips! Den skal jeg prøve😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg syns graviditet var kjempekjedelig. Alle andre var SÅ begeistret. Hylte nærmest. Jeg syns det var helt ok minus. Jeg hadde ingen symptomer, men etter å ha vært glad for å ha tisset på en pinne i noen dager, var jeg liksom ferdig med å ha det forrest i pannelappen :) Og det er helt greit. Du trenger ikke tvinge deg selv til å syns det er så fantastisk eller gøy. Jeg syns faktisk det ble mer kjedelig jo mer folk snakket om det. Følte jeg trengte påfyll av alt annet enn gravidsnakk, som plutselig var det eneste folk ville snakke om nesten.

Enig… jeg er jo kjempe glad for selve babyen jeg bærer på og skal få dele livet med. Det er kjempe stort. Men selve graviditeten er noe skikkelig dritt, og man føler så mye press på at dette er det eneste som skal oppta en nå, og hvor spennende og gøy alt er, men føler det første trimesteret byr jo ikke på noe spenning etter to streker? 🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan ta tidlig ultralyd privat om du ønsker. Jeg gjorde det i uke 8 og 13. Ellers så skal du jo ha muligheten til å gå til jordmor. 

Masse lykke til! 

Tok tidlig UL i uke 6. Men det hjelper ikke så mye på alle andre dager. Det var KJEMPE FINT å se at hjertet dunket, men jeg vet jo ikke om det enda gjør det, og det er ikke noen datoer å se frem til, noen spark eller noe sånt… Dagene går så syyyykt sent 😂 Føler jeg har vært gravid i et år allerede🫠😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Masse lykke til! 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok tidlig UL i uke 6. Men det hjelper ikke så mye på alle andre dager. Det var KJEMPE FINT å se at hjertet dunket, men jeg vet jo ikke om det enda gjør det, og det er ikke noen datoer å se frem til, noen spark eller noe sånt… Dagene går så syyyykt sent 😂 Føler jeg har vært gravid i et år allerede🫠😂

Jeg ringte jordmor i uke 6 eller noe, men da møtte jeg bare ei sur dame som ikke forsto hvorfor jeg ringte, og sa jeg ikke har noe der å gjøre før tidligst uke 14 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig… jeg er jo kjempe glad for selve babyen jeg bærer på og skal få dele livet med. Det er kjempe stort. Men selve graviditeten er noe skikkelig dritt, og man føler så mye press på at dette er det eneste som skal oppta en nå, og hvor spennende og gøy alt er, men føler det første trimesteret byr jo ikke på noe spenning etter to streker? 🙈

Du er ikke mindre takknemlig eller gleder deg mindre til barnet fordi du er mindre begeistret. Du vil også høre «bare vent til de sparker», «bare vent til mer liv», «bare vent til du ser dem på ultralyd», men det trenger ikke bety det gjør det mer spennende. For min del, var det kjempekoselig når de beveger seg mer, men det blir også en del av hverdagen. Etter 50’te spark den dagen, er det bare der i bakgrunnen. Jeg følte jeg måtte late som på ultralyd, for jeg syns det var koselig, men ikke ekstase-gøy. Mitt råd er bare å ta det som du føler for, og husk at vi er alle forskjellige. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke mindre takknemlig eller gleder deg mindre til barnet fordi du er mindre begeistret. Du vil også høre «bare vent til de sparker», «bare vent til mer liv», «bare vent til du ser dem på ultralyd», men det trenger ikke bety det gjør det mer spennende. For min del, var det kjempekoselig når de beveger seg mer, men det blir også en del av hverdagen. Etter 50’te spark den dagen, er det bare der i bakgrunnen. Jeg følte jeg måtte late som på ultralyd, for jeg syns det var koselig, men ikke ekstase-gøy. Mitt råd er bare å ta det som du føler for, og husk at vi er alle forskjellige. 

Takk! Det hjelper å høre at graviditet ikke er så euforisk som alle skal ha det til. Og godt med forståelse for at tanker og følelser rundt det å gå gravid ikke er det samme som hva man føler og tenker om selve barnet. Utrolig kjipt det høres ut å måtte late som, men takk for at du gjør meg oppmerksom på både det og at spark også blir en del av hverdagen! Slipper jeg forhåpentligvis unna så alt for mange «skuffelser»🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det helt likt frem til ordinær ultralyd (jeg tok ikke tidlig ultralyd). Var nesten så jeg ikke trodde at jeg var gravid lenger, for det skjedde ingenting. Kontroll hos lege i uke 12 var bare blodprøve og kjedelig prat. De målte ikke hcg en gang for å bekrefte at jeg var gravid. Jeg tenkte liksom at, stoler de bare på det jeg har sagt? Hva om jeg tar feil? Jeg var ikke kvalm, ingen symptomer. De jeg hadde kunne fint vært forvekslet med noe annet. Jeg hadde ikke mensen da, så jeg skjønte jo at jeg var gravid. Og testen hadde to streker. Men det var nok litt underveldende 😂.

Men, etter ultralyd i uke 18 ble det mer action. Det var gøy og fint å være på ultralyd. Jeg fikk med bilder. Vi kunne endelig fortelle det offisielt. Nå er jeg uke 25 og kjenner liv hver dag, og magen er stor. Og kolleger, venner og familie prater og maser om graviditeten min. Alle er så gira. Nesten litt nye nå... 

Du får ikke masse oppfølging med mindre du har risikosvangerskap. Jeg hadde kontroll uke 12, ul uke 18, kontroll uke 24, og har en igjen i uke 28. Så er det noen flere når fødsel nærmet seg, + jeg har en ekstra kontroll på sykehuset pga morkake som ligger foran åpningen. Men det er jo ikke noe å hige etter. 

Så bare vær tålmodig en stund til!

Anonymkode: 9f306...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid for 3. Gang nå, og hater å være gravid. Særlig de første 14 ukene. For jeg følte meg syk, nedbrutt, utslitt og fikk tidlig bekkenløsning. Men følte meg jo ikke gravid enda. Men så begynte etterhvert magen og dukke opp, og jeg kjente små bevegelser. Og det ble mer ekte. Jeg syntes graviditeten var drittkjedelig til den dagen fødselen startet. Men gledet meg jo også så enormt, og prøvde å få kroppen til å få det til å bli positivt og gøy iallefall så langt jeg greide.

Det er ditt ansvar å få time til lege/jordmor. Første opprinnelige svangerskapskontrollen skal du ha i uke 12, for å ordne gravid helsekortet, ta en del blodprøver, blodtrykk, urinprøve osv. Da må du ringe jordmor eller lege for å få denne timen, får du ikke time til jordmor så tidlig, må du til fastlegen. Ikke alle helsestasjoner har mulighet for å ta blodprøver. Så ofte greit å dra til legen den timen.

Du skal også ha rett på ultralyd i uke 11-13 offentlig nå. Men dette må du også ringe lege/jordmor for å få henvisning til. Ikke noe i starten av et svangerskap blir gjort uten at du ringer og forteller hva du trenger (ring legen og si at du trenger henvisning til ultralyd, ikke forvente at legen tenker på det, om du ringer og sier du er gravid. Du må spesifikt om det du ønsker). Men ikke sikkert absolutt alle sykehus enda har ressurser til å ta ultralyd på alle gravide tidlig. Men det var sagt at innen utgangen av 2022 skal alle få tilbud om en ultralyd tidlig i uke 11-13.

Anonymkode: 85fe3...8f1

Skrevet

Med mitt første barn så jobbet jeg 100% og dro hjem, spiste middag og sov i 12 timer. Hver eneste dag. Var så utrolig sliten. Rakk aldri å kjede meg. Så misunner deg nesten den biten ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...