AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Skal skrive samværsavtale, kan de som har vært borti det før liste opp hva som er viktig å ha med i en slik avtale? Hver minste lille ting som kan være lurt å ha. Samarbeidet mellom oss foreldrene er veldig vanskelig, så vil ha så detaljert som mulig Anonymkode: fec9d...713
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Har dere vært på mekling? Vi fikk hjelp til å sette opp en ganske standard samværsavtale der. Her har far annenhver helg-samvær, fra fre-man, slik at vi kan levere/hente fra skole og slipper å møte hverandre. Samt annenhver ferie; 4 uker av sommerferie (gjerne 2 uker av gangen), også har vi blitt enig om at jeg har hver jul, mens han har nyttår. Dere må finne ut hva som passer for dere, og skrive det konkret, slik at det er greit å følge opp. Anonymkode: a53eb...812
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere vært på mekling? Vi fikk hjelp til å sette opp en ganske standard samværsavtale der. Her har far annenhver helg-samvær, fra fre-man, slik at vi kan levere/hente fra skole og slipper å møte hverandre. Samt annenhver ferie; 4 uker av sommerferie (gjerne 2 uker av gangen), også har vi blitt enig om at jeg har hver jul, mens han har nyttår. Dere må finne ut hva som passer for dere, og skrive det konkret, slik at det er greit å følge opp. Anonymkode: a53eb...812 Ja vi skal på mekling nå i januar, og vil gjerne ha med punkter selv for å være sikker på at samværsavtalen dekker mest mulig. Takk for gode tips Anonymkode: fec9d...713
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Så forferdelig trist for barna at foreldre ikke kan ta seg sammen og sammarbeide for barnas beste. Hentes og leveres i barnehage og skole for å slippe å se hverandre. Noen situasjoner kan jeg forstå. Men må vel være flere som klarer å sammarbeide? Snakk med fvk og få satt opp en skikkelig avtale og gjør som den over her skrev! Anonymkode: d115d...589
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 En samværsavtale kan tas opp igjen av hver av dere når dere måtte ønske det. Den avtalen dere inngår nå trenger derfor bare å gjelde akkurat nå. Skulle det dukke opp forhold som dere ikke hadde tenkt på i starten, eller noe som skjer underveis, så er det bare å be om et nytt møte hos FVK. Vår første samværsavtale var 50/50 og ingen bidragsplikt for noen av oss. Jeg noterte ned alle samvær, og etter 2-3 mnd ba jeg om ny samværsavtale fordi mor reelt ikke hadde barna hos seg 50/50. Mor aksepterte en midlertidig samværs-avtale på annen hver helg (fre-søn), overnatting 1 dag i uka, to uker ferie og annet hvert år med jul/nyttår. Jeg fikk bidrag via NAV basert på denne avtalen. Dette fungerte i to år, dog med unntak av overnattingsdagen midt i uka. Jeg gadd ikke gjøre noe med det i forhold til bidraget, og var bare glad for at barna ikke var sammen med henne. Anonymkode: 6b2e9...5a3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 På ferier, spesifiser hvilken dag det gjelder fra/til. F.eks påsken. Er det hele uken, eller fra onsdag ettermiddag, etc. Jul? Skal dere ha halve hver? Når starter ferien, og når bytter dere? Slutt første nyttårsdag? Er det annenhver uke? Uavhengig av oddetall/partall? Husk at noen år har 53 uker og ikke 52. Da kan det bli kluss i overgangen til nyttår om dere ikke er enige der. Sykdom på byttedagen. Hvis barnet må hjem fra skolen/barnehagen. Hvem må hjem fra jobb? Den som leverte eller den som skal hente? Hva om det er fridag på byttedagen? Når skal barnet til den andre forelderen? Om morgenen, eller etter jobb? Kl? Hva gjør dere om barnet er sengeliggende eller smittsom på byttedagen? Skal barnet ha klær med til den andre forelderen i bag (hvis den er mest hos den ene). Eller kjøper begge sitt. Hva med yttertøy/sko/skolesekk? Spleise, eller dekkes det av bidrag? Anonymkode: 7ea7b...120 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Om barnet ikke skal via barnehage/skole. Skal barnet hentes, eller skal det leveres? Om barnet hentes, så er det praktisk tilfelle han har glemt å få med seg ting. Da er det kjapt å løpe inn å hente. Ellers blir det en ekstra kjøretur om ungen glemte skoleipaden (jeg spør alltid ungene om de har husket det og det før vi kjører derfra) Anonymkode: 7ea7b...120
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Basert på mine erfaringer: Vi har hatt samværsavtale nå i ett år. Og ting som jeg ser som burde vært spesifisert er eksempelvis tidspunkt for henting/overlevering. I vår avtale står det "skal til far etter skoletid" jeg har i mitt hode tolket det dithen at de skal til far når skolen er slutt, han tolker det dithen at han kan hente når han vil ila kvelden, etter skoletid. Sett ned klokkeslett på alle dager h or det er aktuelt, så slipper det å bli en unødvendig konflikt senere. Sykedager på hente-bringedager. Hvem har ansvar for å hente på skolen om barnet blir sykt på hentedagen. Er det mor eller far som har ansvaret denne dagen. Meldinger/beskjed om barnet er sykt hos en av foreldrene. For eksempel brakk mitt barn armen og måtte inn til operasjon. Det andre barnet ble i denne perioden alene hjemme, redd og fra seg fordi pappa var på sykehuset hele dagen. Far nektet å fortelle meg dette slik at jeg kunne tatt med av enten den ene eller den andre, fordi vi ikke hadde avtale om å informere om ting. Det samme gjaldt når barna kom hjem med koronasmitte (på den tiden det var 10 dagers isolasjon for nærkontakter og full stans i landet) og jeg ikke hadde mulighet til å diskutere hvordan vi skulle gjøre det med samvær for å begrense smitten. Få mest mulig av ferier planlagt omgående. Og hvis dere må konsultere med jobben, så sett opp alternative datoer med frist for å bekrefte/avkrefte. Eksempelvis "Alt. 1: Far har de tre første ukene av sommerferien, mor har de tre siste (husk datonog klokkeslett) Ukene kan ikke deles opp og må tas i sin helhet, frist for å endre alternativ to (site del) er 1. Mai" Hvis dere velger oddetallsuker/partallsuker kan det være greit å sette i avtalen om dette er permanent eller skal byttes på annet hvert år. Anonymkode: 5b4e1...1ee
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Andre nevner det samme jeg tenkte på - husk å avtal veldig nøyaktig når bytter skal skje, og hvordan. Fort gjort å bli så letter over å ha blitt enig om fordeling av rød-dager og ferier, at en ikke helt tenker på detaljene. Om barnet skal feire jul hos den ene, hva innebærer det? Inkluderer det lillejulaften? Skal de hentes på juleaften på dagen? Når skal de komme tilbake? Er det mye krangel og uenighet er det fort at den ene vil forsøke å vri på og strekke ut sin tid, om det ikke er veldig nøyaktig avtalt. Planleggingsdager? Skal de følge samværsavtalen, med risiko om at alt faller på den ene, eller skal de tas annenhver gang? Skal planleggingsdager samkjøres med hvem som har ungene den helga, om det er en mandag/fredag? Bursdager, stevner, aktiviteter, kamper. Trengs kanskje ikke inn i en samværsplan, men lurt å ha diskutert og blitt enige om ansvaret og hvordan dere fordeler det. Anonymkode: 8d130...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå