Gå til innhold

Hvor store barnerom? Vil små rom oppleves lunere og tryggere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn i alder 1-6 år, vi har i tillegg både kjellerstue, loftstue og stor uteplass med verksted/snekkerbod. 

Barna er litt utrygge på egne rom enda, spesielt den eldste faktisk, så jeg vurderer å dele opp to/tre av de, slik at vi får flere små* som virker lunere. Har prøvd oss med store senger til de (120*200), men de ender bare i vår dobbeltseng uansett 😛 Har fire store*** soverom, kan dele opp til feks. 3 små og 2 store uten problem (lettvegger, og huset skal uansett pusses opp til sommeren, så det er egentlig ingen ekstra-kostnad). Deler vi opp kan vi også pusse opp kun rommene vi skal bruke, og utsette resten. Lettere å kjøre tema-rom, tilpasset hvert barn om det er små rom. 

*Med små rom menes ca 2,5*3 meter, altså 7,5 kvadrat. ***Med store menes ca 4*3 meter, altså 12 kvadrat.

Noen erfaringer om hva som oppleves best for små barn? Skjønner at ungdommer vil ha store rom, men vi har muligheter for å innrede resten av kjelleren når hele hurven er tenåringer, og som nevnt to ekstrastuer allerede.

De er jo små i ganske mange år til, og jeg ønsker å innrede for "her og nå", ikke "om ti år". Hva ville dere gjort? Alle har klær på vaskerom/bad så det er liksom ikke annet enn seng og lekemøbler som skal inn på rommene. Ønsker bare at de skal føle det som "sitt space" i fred for søsken osv. En liten hule de kan trekke seg tilbake til. Men hører alle mener størst mulig rom, så jeg blir så usikker. 

Anonymkode: b5df5...5e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bør jo ikke føles som et kott 😛 våre barnerom er 7 og 10 kvadrat. Førstefødte trakk det lengste stået og fikk det største rommet med garerobeskap, minstemann har klær i en kommode og ellers leker og seng 😛 tror ikke de tenker over om rommet er 8 eller 12 kvadrat liksom :) la dem være med å bestemme hvordan det skal se ut så vil de nok trives :) 

Anonymkode: d4f1e...68b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres litt lite ut. Rommet til vår yngste på 6 år er 11 kvadrat, og det er i det minste laget. Lite plass til leker og lek generelt. Blir trangt når det er barn på besøk. 

Vi har heller ikke klesskap på rommet. 

Anonymkode: e938c...4a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når vi bygde hus i 2021 anbefalte de at vi ikke gikk under 9kvm på rom. I tillegg til at når de vokser vil de ha behov for feks dobbelseng, plass til venner på eget rom og slikt 😊 Her har vi to barnerom på 14 kvm, og et på 16kvm. 

Anonymkode: 7adcc...58e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke at det er stor størrelse mellom rom på 7,5 kvm og 12 kvm.  Det høres mer ut som at du kan gjøre noe med innredningen.  For å skape lunhet er det viktig med gardiner, tepper, puter og belysning.  Heng bilder og barnetegninger opp på veggene.  Ikke bare plasser lekene i lekekasser, men sett bamser og leker opp i åpne hyller på veggene.  Du kan også lage en romdeler med hyller.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 4-åring på 6 m2, og det kommer jo til å bli for lite etter hvert. Men det går fint akkurat nå 😊 Satser på å flytte om 6-7 år.

Anonymkode: 8f424...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det høres litt lite ut. Rommet til vår yngste på 6 år er 11 kvadrat, og det er i det minste laget. Lite plass til leker og lek generelt. Blir trangt når det er barn på besøk. 

Vi har heller ikke klesskap på rommet. 

11 kvadrat lite? What? Hvor mange barn på besøk da? Har barnet ditt mengder av leker eller? Her er 90% av lekene nede i stua, men det vil jo endre seg. Men altså, 12 kvadrat, da forsvinner 2 kvadrat i seng, resten er jo til lek/andre møbler osv. 

Jeg kan skjønne rommene fra husbankhusene der et soverom var 6 kvadrat, men 11 kvadrat lite? 😛 Kan du fortelle hva slags møbler dere har som fyller opp dette? Eller er det ved bilbanebygging på gulv osv? 

Amossa skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke at det er stor størrelse mellom rom på 7,5 kvm og 12 kvm.  Det høres mer ut som at du kan gjøre noe med innredningen.  For å skape lunhet er det viktig med gardiner, tepper, puter og belysning.  Heng bilder og barnetegninger opp på veggene.  Ikke bare plasser lekene i lekekasser, men sett bamser og leker opp i åpne hyller på veggene.  Du kan også lage en romdeler med hyller.  

Takk, men nå var det størrelsen jeg lurte på :) tingene du nevner ser jeg på som ganske opplagt 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en 4-åring på 6 m2, og det kommer jo til å bli for lite etter hvert. Men det går fint akkurat nå 😊 Satser på å flytte om 6-7 år.

Anonymkode: 8f424...0c2

Takk for svar fra "den andre siden" :) Har dere begynt mye med vennebesøk og sånn? Overnatting? Merket noe trøbbel der? 

Skrevet

Hadde laget størst mulig rom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bør jo ikke føles som et kott 😛 våre barnerom er 7 og 10 kvadrat. Førstefødte trakk det lengste stået og fikk det største rommet med garerobeskap, minstemann har klær i en kommode og ellers leker og seng 😛 tror ikke de tenker over om rommet er 8 eller 12 kvadrat liksom :) la dem være med å bestemme hvordan det skal se ut så vil de nok trives :) 

Anonymkode: d4f1e...68b

Takk for tosidig erfaring :) Begge rommene deres oppleves fine i størrelse? Jeg tror egentlig at møblering og mengde leker har mer å si enn 4-5 kvadratmeters forskjell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Hadde laget størst mulig rom. 

Hvorfor? Sånn strømsparemessig må det jo være bedre med mindre rom og sperre av de som ikke brukes? Hva fyller man store rom med av møbler? Sofa i tillegg til seng? (Det får de ikke før de er tenåringer, og da har vi som sagt en etasje til som kan innredes)

• Liker 2
Skrevet

Så fremt man har plass til leker og klær i andre rom så kan soverommene være små. Om ikke ville jeg foretrukket større rom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? Sånn strømsparemessig må det jo være bedre med mindre rom og sperre av de som ikke brukes? Hva fyller man store rom med av møbler? Sofa i tillegg til seng? (Det får de ikke før de er tenåringer, og da har vi som sagt en etasje til som kan innredes)

Fordi jeg synes det er bedre med store rom. F.eks. kan man bygge lengre og kulere togbane og man kan bevege seg rundt når man leker. Man har plass til å danse og ha overnattingsbesøk. Man kan være på rommet når søsken har besøk i kjellerstua. Osv osv.

Små rom begrenser slikt veldig. Har små rom her selv (3x3m) og vi tenker på å flytte pga det. Fordi det ikke passer VÅRT bruk så godt. Betyr ikke at det ikke passer for andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg synes det er bedre med store rom. F.eks. kan man bygge lengre og kulere togbane og man kan bevege seg rundt når man leker. Man har plass til å danse og ha overnattingsbesøk. Man kan være på rommet når søsken har besøk i kjellerstua. Osv osv.

Små rom begrenser slikt veldig. Har små rom her selv (3x3m) og vi tenker på å flytte pga det. Fordi det ikke passer VÅRT bruk så godt. Betyr ikke at det ikke passer for andre.

Takk for nyttige innspill! Hjelper når jeg kan se for meg aktiviteter osv. Vi har jo allerede to ekstra stuer 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Barna blir fort større og har behov for litt mere plass å røre seg på, også på et soverom. Større garderobeskap, skrivepult etc. Ikke er det sikkert de har lyst å ha besøk i kjeller eller loftstue heller. Mine barn foretrekker rommene sine hvor døra kan lukkes og de kan være i fred fra søsken og foreldre. 

Barna våre har soverom på 11 og 13 m2. Og det er helt fin størrelse. Yngste hadde i en periode soverom på 7 m2, og det opplevdes som trangt og tungvint. 

Anonymkode: 391c2...0cb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for nyttige innspill! Hjelper når jeg kan se for meg aktiviteter osv. Vi har jo allerede to ekstra stuer 😛 

Altså, det funker jo med små rom hvis man bare skal ha en seng, et skap og en kommode der, men stort mer får man ikke plass til. Det er veldig liten plass å bevege seg på og jeg får nesten klaus. Drømmer om skikkelig bruksrom! Og du sier dere har to ekstra stuer, så da trenger dere kanskje ikke større rom. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev at vi gjerne skulle hatt større soverom til vår 6 åring. 

Hva vi har inne på rommet? Av møbler har vi seng, en sånn ikea romdeler med bokser i og en kommode. Ikke veldig mye leker, men ting som tar plass. Barbiehus og Barbiebiler, lekekjøkken, et par dukkevogner og dukkeutstyr. 

Skulle gjerne hatt litt mer gulvplass når to barn skal leke med Barbie, eller leke med dukker og lekekjøkken samtidig. 

Vi har ingen leker i stue eller loftstue. 

Når barna er små trenger de egentlig bare en plass å sove, men etterhvert som de blir større så krever de litt mer boltreplass. 

Her skal yngstemann bytte rom med eldstemann for å få bedre plass til lek. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (4 minutter siden):

Altså, det funker jo med små rom hvis man bare skal ha en seng, et skap og en kommode der, men stort mer får man ikke plass til. Det er veldig liten plass å bevege seg på og jeg får nesten klaus. Drømmer om skikkelig bruksrom! Og du sier dere har to ekstra stuer, så da trenger dere kanskje ikke større rom. 

Som nevnt oppbevarer vi ikke klær på rommene heller, så er kun seng og leker :) Derfor jeg sliter med å se for meg hvordan jeg skal fylle så store rom nå når de blir større og er mer på rommene sine 😅

AnonymBruker
Skrevet

Min 10 kvm.

Anonymkode: 4e3fe...f15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var jeg som skrev at vi gjerne skulle hatt større soverom til vår 6 åring. 

Hva vi har inne på rommet? Av møbler har vi seng, en sånn ikea romdeler med bokser i og en kommode. Ikke veldig mye leker, men ting som tar plass. Barbiehus og Barbiebiler, lekekjøkken, et par dukkevogner og dukkeutstyr. 

Skulle gjerne hatt litt mer gulvplass når to barn skal leke med Barbie, eller leke med dukker og lekekjøkken samtidig. 

Vi har ingen leker i stue eller loftstue. 

Når barna er små trenger de egentlig bare en plass å sove, men etterhvert som de blir større så krever de litt mer boltreplass. 

Her skal yngstemann bytte rom med eldstemann for å få bedre plass til lek. 

Men dette er jo ting de leker med til de er max 9-10 år. Dukker osv. Vi har ikke soverom i samme etasje som stuen, så derfor har vi det meste i stuen. Barna her er så små at de vil ikke leke i en annen etasje enn oss enda :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...