AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Det er mye adhd i familien, jeg er naturlig litt på radaren med å tenke det om egne barn om atferden er krevende. Delt mistankene med læreren, men mistanken avkreftes der, og læreren har ikke tenkt dit hen. Han kan veldig mye og er flink i mye, er der han skal være og mer enn det faglig. Likevel synes jeg han tuller veldig mye ,og vennene hans sier også dette og at han er klassens "klovn". De ler selvsagt av det, men jeg liker det ikke. Han kan: - Holde følge faglig, og alltid vært tidlig ute for å lære. Har sett andre 9 åringer sine lekser, og de har ofte flere skrivefeil. Han kan likevel slurve veldig med å skrive pent og gjevnt. - Gå til skolen, som er et kvarter unna. Går på tiden uten påminnelse. Er redd for å komme for sent. Går også hjem. Ringer når han er hjemme, og spør om å få gå til venner istedenfor å gå hjem. - Være alene hjemme tre fire timer. - Gå til fritidsaktiviteter som begynner før vi er hjemme, som f eks er på skolen. - Tør å gå til venner alene. - Kan spille på tv eller andre skjermer timesvis. - Gjør leksene , ganske fort ferdig. Gjør de til avtalt tid, av og til lei, men gjør det. - Hører på læreren, men av og til litt problemer med å komme til ro og hiver seg på tulling. - Har gode vennskap gjennom flere år. - Går tur med hunden når vi ber om det, men blir ofte skriking. - Dusjer ved avtale ,men drøyer en del. - Selvsagt selvstendig når det gjelder toalett besøk. Kan ikke: - Gidder ikke smøre seg mat selv. - Sitte i ro under måltid, tuller ekstremt mye. Synger og reiser seg. Sitter perfekt hos venner. - Mye styr på kvelden, legger seg ikke alene med mindre han får sove i vår seng som er i samme etasje som stua. - Kan erte sitt småsøsken mye, ekstremt mye hele tiden. - Kan si han ønsker gå tur et sted, men når vi begynner å gå dit kam han sette seg ned i trass på stien å si han er sliten. - Kan begynne banne til oss om vi tar for eksempel skjermen fra han. - Kan gå i offer rollen ofte å si "jeg kan ingenting!" Og hyle, tulle og løpe rundt som en baby. - Kan løpe rundt å vise rompa når vi ber han gå å dusje. For å tøyse. - Ønsker sjeldent gå i gang med for eksempel puslespill eller brettspill. Blir fort lei, og tåler ikke tape. Kan derimot spille på skjerm timesvis. Hva mener dere? Anonymkode: a0ee4...dda
Ellevill Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Jeg tenker at han er en helt «normal» unge. 🤗 Men jeg har ingen kompetanse på området utover å være mor til flere gutter. 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Ganske så likt min ni-årige gutt det der.. Jeg har og tenkt tanken, men tror det er ganske normalt. Anonymkode: 3f90e...f05
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har en niåring som er temmelig lik det der. Han står i utredningskø nå, så vi får se. For hans del går det mest på det sosiale. Han sliter med å skjønne sosiale spill og sammenhenger. Adhdtrekk på omtrent alle menn i farslinja, så blir ikke så veldig overraska hvis det ender der. Anonymkode: ddaf4...48d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Høres ekstremt normalt ut. Han er veldig selvstendig på ting som kreves å huske, feks fritidsaktiviteter og å gå til skolen uten påminnelse. Slik selvstendighet ville vært vanskelig for en med adhd. Anonymkode: cbfdb...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Høres ut som et helt normalt og aldersadekvat barn Anonymkode: 61fa0...ae8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en niåring som er temmelig lik det der. Han står i utredningskø nå, så vi får se. For hans del går det mest på det sosiale. Han sliter med å skjønne sosiale spill og sammenhenger. Adhdtrekk på omtrent alle menn i farslinja, så blir ikke så veldig overraska hvis det ender der. Anonymkode: ddaf4...48d Min sliter ikke med det sosiale annet enn å tulle, vet ikke om det regnes, men han er godt likt og blir invitert med mye. Har hatt en fast gjeng venner mange år. Anonymkode: a0ee4...dda
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Hørte en podcast om adhd, der legen sa at trekkene måtte være tilstede på alle arenaer. F eks venner, skole, hjemme, fritidsaktiviteter. Han går på dansing. Der har han en del problemer med koordinering i forhold til de andre. Han er derimot mye høyere enn de andre, men ble enda mer bekymret når jeg så han stadig må se på hva de andre gjør for å følge med. Anonymkode: a0ee4...dda
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Min voksne datter har add. Jeg kjenner ikke helt igjen i beskrivelsen, sånn egentlig. Det er var mye impulsivitet, ting kunne gjerne oppleves umodent og ikke aldersadekvat i enkelte sammenhenger, bestandig surrete og rotete og glemsom. Kom «aldri» i gang med gjøremål/lekser tross gjentatte beskjeder (typisk adhd paralyse). Måtte følges opp og rammes inn. Ble sliten i sosiale settinger, tålte dårlig mye stimuli på en gang. Klarte ikke å disponere den energien hun hadde, gjerne full drus fra morgenen -for deretter å være helt utslitt på ettermiddag. Gjerne kort mellom latter og gråt. Hadde mye uro inni seg som jeg den gang trodde var angst. Jeg trodde jeg var en dårlig mor, i ettertid gir alt mening… Anonymkode: 51af3...84d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min voksne datter har add. Jeg kjenner ikke helt igjen i beskrivelsen, sånn egentlig. Det er var mye impulsivitet, ting kunne gjerne oppleves umodent og ikke aldersadekvat i enkelte sammenhenger, bestandig surrete og rotete og glemsom. Kom «aldri» i gang med gjøremål/lekser tross gjentatte beskjeder (typisk adhd paralyse). Måtte følges opp og rammes inn. Ble sliten i sosiale settinger, tålte dårlig mye stimuli på en gang. Klarte ikke å disponere den energien hun hadde, gjerne full drus fra morgenen -for deretter å være helt utslitt på ettermiddag. Gjerne kort mellom latter og gråt. Hadde mye uro inni seg som jeg den gang trodde var angst. Jeg trodde jeg var en dårlig mor, i ettertid gir alt mening… Anonymkode: 51af3...84d Han sier han er sliten ofte. Altså etter skolen må han ha tid alene, helst på rommet. Det er jo bra å se sine behov, kan hende det er jeg som overanalyserer. Han kan jo for eksempel være med venner en hel dag og også etter skolen. Anonymkode: a0ee4...dda
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 At han klarer å gjøre lekser alene, sitte rolig hos andre, passe tiden og komme seg på skole og aktiviteter selv, tyder ikke på ADHD. Men at han bruker lengre tid på å finne roen enn andre, er et ADHD tegn. Det at trenger tid alene er også typisk for ADHD, men han kan også bare være introvert. Så totalt sett tror jeg ikke han har ADHD ut fra det du forteller, men fortsett å hold øye med det med hvor fort han finner roen. Om han må få hjelp av læreren til å konsentrere seg etter forstyrrelser, eller om han klarer det selv. Anonymkode: 92bf7...c92
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 Har tenkt det samme med min 11-åring. Men her går det hovedsaklig på det med mangel på konsentrasjon, ikke den hyper-biten, som man ofte forbinder med ADHD. Hen er ukonsentrert på skolen og hjemme, faller fort ut i timen "fordi ting er uinteressant", samme med samtaler vi har hjemme. Sliter med å ta imot beskjeder og få ting gjort. Starter gjerne på flere oppgaver samtidig, men klarer ikke fullføre. Og jeg hører fra andre som har ADHD-barn, at selve prosessen med å bli utredet er tidkrevende, så jeg har ikke orket å sette det i gang. Har prøvd å snakke med lærer om det, men ikke fått noe respons på min bekymring.. Anonymkode: 7ae11...b33
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At han klarer å gjøre lekser alene, sitte rolig hos andre, passe tiden og komme seg på skole og aktiviteter selv, tyder ikke på ADHD. Men at han bruker lengre tid på å finne roen enn andre, er et ADHD tegn. Det at trenger tid alene er også typisk for ADHD, men han kan også bare være introvert. Så totalt sett tror jeg ikke han har ADHD ut fra det du forteller, men fortsett å hold øye med det med hvor fort han finner roen. Om han må få hjelp av læreren til å konsentrere seg etter forstyrrelser, eller om han klarer det selv. Anonymkode: 92bf7...c92 Ikke nødvendigvis lenger tid enn andre. Det har ingen nevnt til meg. Anonymkode: a0ee4...dda
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #14 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendigvis lenger tid enn andre. Det har ingen nevnt til meg. Anonymkode: a0ee4...dda Så bra, da er det enda mindre som tyder på ADHD! Anonymkode: 92bf7...c92
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #15 Skrevet 1. januar 2023 Min sønn har mye likt, fungerer bra på skolen og fotballen hvor han er regelrytter, men er mye vanskelig hjemme. Har store problemer med å ha fokus på leksene, hører aldri etter på «stopp» ved plaging av søsken, men det verste er all utagering. Fungerer dårlig ved overganger. Har også bjynt med smålig skolevegring selv om skolen sier «alt er fint her», så tydelig at noe plager han. Han kan også si «ingen forstår hvordan jeg har det i hodet mitt». Han er altså til utredning for adhd nå hos Bup, selv om skolen har få eller lite bemerkninger. Men forsto en del av grunnen for dette er at historikken fra han var baby. Ble født urolig, skrek mye i flere år, alltid hatt dårlig sovemønster, dårlig følelsesregulering osv. Hvordan var barnet ditt som spedbarn/småbarn? Men de sier også at det er mange høytfungerende med ahdh, som maskerer sin adhd og kan fungere bra helt opp til ungdomsskolen hvor de møter andre krav. Legen vår ville såvidt henvise fordi han fungerer på skolen, så hun ble faktisk overrasket over de tok han inn til vurdering og går videre med utredning etter første fase. Så dette med at det MÅ være problem i skolen er litt gammeldags tenking og kan være greit å være obs på. Men ja, høres jo egentlig ut som en ganske normal tøysete gutt, men ville få frem dette med at skolen kan funke en stund selv med adhd😊 Anonymkode: 9d50c...c57
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #16 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min sønn har mye likt, fungerer bra på skolen og fotballen hvor han er regelrytter, men er mye vanskelig hjemme. Har store problemer med å ha fokus på leksene, hører aldri etter på «stopp» ved plaging av søsken, men det verste er all utagering. Fungerer dårlig ved overganger. Har også bjynt med smålig skolevegring selv om skolen sier «alt er fint her», så tydelig at noe plager han. Han kan også si «ingen forstår hvordan jeg har det i hodet mitt». Han er altså til utredning for adhd nå hos Bup, selv om skolen har få eller lite bemerkninger. Men forsto en del av grunnen for dette er at historikken fra han var baby. Ble født urolig, skrek mye i flere år, alltid hatt dårlig sovemønster, dårlig følelsesregulering osv. Hvordan var barnet ditt som spedbarn/småbarn? Men de sier også at det er mange høytfungerende med ahdh, som maskerer sin adhd og kan fungere bra helt opp til ungdomsskolen hvor de møter andre krav. Legen vår ville såvidt henvise fordi han fungerer på skolen, så hun ble faktisk overrasket over de tok han inn til vurdering og går videre med utredning etter første fase. Så dette med at det MÅ være problem i skolen er litt gammeldags tenking og kan være greit å være obs på. Men ja, høres jo egentlig ut som en ganske normal tøysete gutt, men ville få frem dette med at skolen kan funke en stund selv med adhd😊 Anonymkode: 9d50c...c57 Han var ekstremt rolig egentlig, krevde ikke mye som baby. Hadde perioder hvor han våknet mye, men var tilfreds når vi var der på rommet hans... Hmmmmm.... Anonymkode: a0ee4...dda
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #17 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hørte en podcast om adhd, der legen sa at trekkene måtte være tilstede på alle arenaer. F eks venner, skole, hjemme, fritidsaktiviteter. En lege som ikke har fått meg seg at Adhd ikke er likt hos alle og at den kommer i flere nyanser. Det er faktisk ganske imponerende. Nei, en må ikke være urolig på alle arenaer for å ha Adhd. Men må ikke alltid slite eller alltid være sinnsykt skravlete. Det er jo det som er en av styrkene ved Adhd, den forsterker det mest fremtredende. Så er noe ekstremt interessant kan Adhd få personen til å sitte musestille og sluke alt en hører eller leser om tingen. Det selv om en i timen før var konstant opp ned da noe annet var kjedelig. Bortsett fra det så hørtes ikke TS sitt barn som noe typiske Adhd tilfelle. Men det er lettere å plukke Adhd på invendig uro enn det ytre. Anonymkode: ef68e...821 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #18 Skrevet 1. januar 2023 Nå må folk slutte å ville pådytte ungene sine diagnoser de ikke har! Han høres ut som en nokså vanlig niåring! Jeg har oppdratt et adhd-barn, og det du "sliter med" høres ut som a walk in the park. Anonymkode: 32ce3...297 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #19 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er mye adhd i familien, jeg er naturlig litt på radaren med å tenke det om egne barn om atferden er krevende. Delt mistankene med læreren, men mistanken avkreftes der, og læreren har ikke tenkt dit hen. Han kan veldig mye og er flink i mye, er der han skal være og mer enn det faglig. Likevel synes jeg han tuller veldig mye ,og vennene hans sier også dette og at han er klassens "klovn". De ler selvsagt av det, men jeg liker det ikke. Han kan: - Holde følge faglig, og alltid vært tidlig ute for å lære. Har sett andre 9 åringer sine lekser, og de har ofte flere skrivefeil. Han kan likevel slurve veldig med å skrive pent og gjevnt. - Gå til skolen, som er et kvarter unna. Går på tiden uten påminnelse. Er redd for å komme for sent. Går også hjem. Ringer når han er hjemme, og spør om å få gå til venner istedenfor å gå hjem. - Være alene hjemme tre fire timer. - Gå til fritidsaktiviteter som begynner før vi er hjemme, som f eks er på skolen. - Tør å gå til venner alene. - Kan spille på tv eller andre skjermer timesvis. - Gjør leksene , ganske fort ferdig. Gjør de til avtalt tid, av og til lei, men gjør det. - Hører på læreren, men av og til litt problemer med å komme til ro og hiver seg på tulling. - Har gode vennskap gjennom flere år. - Går tur med hunden når vi ber om det, men blir ofte skriking. - Dusjer ved avtale ,men drøyer en del. - Selvsagt selvstendig når det gjelder toalett besøk. Kan ikke: - Gidder ikke smøre seg mat selv. - Sitte i ro under måltid, tuller ekstremt mye. Synger og reiser seg. Sitter perfekt hos venner. - Mye styr på kvelden, legger seg ikke alene med mindre han får sove i vår seng som er i samme etasje som stua. - Kan erte sitt småsøsken mye, ekstremt mye hele tiden. - Kan si han ønsker gå tur et sted, men når vi begynner å gå dit kam han sette seg ned i trass på stien å si han er sliten. - Kan begynne banne til oss om vi tar for eksempel skjermen fra han. - Kan gå i offer rollen ofte å si "jeg kan ingenting!" Og hyle, tulle og løpe rundt som en baby. - Kan løpe rundt å vise rompa når vi ber han gå å dusje. For å tøyse. - Ønsker sjeldent gå i gang med for eksempel puslespill eller brettspill. Blir fort lei, og tåler ikke tape. Kan derimot spille på skjerm timesvis. Hva mener dere? Anonymkode: a0ee4...dda Han kan mye og er som 9 åringer flest; store men av og til små. Noe kan du ta på din kappe: han hadde smurt maten selv om han hadde måttet. Han kan jo både planlegge lekser og dukke opp til aktiviteter til avtalt tid på egen hånd. Enten vet van at du kaster inn håndkleet og ordner maten eller han er ikke så interessert i mat. Det er annet der også som er på din kappe. Mange har ikke tålmodighet til vanlige spill og verden lenger siden tempoet er så høyt i nettspillene. Den vanlige verden blir for treg. Anonymkode: dd249...4ef
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #20 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå må folk slutte å ville pådytte ungene sine diagnoser de ikke har! Han høres ut som en nokså vanlig niåring! Jeg har oppdratt et adhd-barn, og det du "sliter med" høres ut som a walk in the park. Anonymkode: 32ce3...297 Fortell gjerne om det 💚 Anonymkode: a0ee4...dda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå