Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En på Facebook legger ut en etterlysning av et familiemedlem som har vært savnet i noen dager. Det er en ung person som har jobb og barn. Ikke normal atferd. Jeg mistenker psykiatri. 

Personen som la ut etterlysningen er utålmodig og synes politiet og letemannskaper gjør for lite i saken. Hen vil derfor at folk skal være med å lete.

Ville dere gjort det hvis dere ikke kjente den savnede godt? Får man noen oppfølging i etterkant om man finner personen død og får ubehagelige bilder på netthinna? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært i Røde Kors i mange år og funnet døde. Selvfølgelig får en oppfølging etter funn. Problemet med privat leting er ofte at de "ødelegger" for det offentliges leting. Det gjøres så ekstremt systematisk letingen. Alle leter i spesielle soner. I mange tilfeller er hund med og da kan frivillige som går på egenhånd ødelegge spor. Derfor er det så viktig å la de som kan dette gjøre jobben. Full forståelse for at familie er utålmodig, men systemet som brukes er viktig å følge. 

• Liker 26
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjerne bidratt. Gjør det om det blir aktuelt, men i organisert regi som nevnt over.

Anonymkode: fcb67...e90

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke blitt med å lete hvis det bare var i privat regi, nei. Noen er "savnet" fordi de faktisk trenger/ønsker å komme seg vekk fra familien.

Anonymkode: 987e9...fe9

• Liker 12
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er snakk om noen som er savnet etter en ulykke, så er det irrelevant hvor lang tid det tar å finne vedkomne.

Dette fordi det bare er to mulige utfall her:

1. Personen har tatt selvmord og er allerede død.

2. Personen har gått i dekning/rømt landet, og vil ikke bli funnet av de lokale letemannskapene.

Anonymkode: 65a8f...039

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mye å tørre.

Anonymkode: 9716a...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre det er snakk om noen som er savnet etter en ulykke, så er det irrelevant hvor lang tid det tar å finne vedkomne.

2. Personen har gått i dekning/rømt landet, og vil ikke bli funnet av de lokale letemannskapene.

Et tredje alternativ er at h*n ikke tok selvmord, men er død likevel.

Et fjerde er at h*n fortsatt er i landet, men ikke død.

Et femte er at pesonen er desillisjonert og i live.

Anonymkode: 9716a...e06

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke noen flere alternativer

Nr 3

Personen er i psykisk ubalanse og har gjemt seg i et vedskjul.  Det er ikke snakk om selvmordsforsøk men en slags timeout fra verden.  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med på dette flere ganger, og funnet både levende og døde personer. Man får oppfølging i etterkant. 

Jeg er dog skeptisk til å organisere leteaksjoner på egen hånd, fordi man kan risikere å ødelegge mer enn man hjelper. Jeg forstår at familien ønsker å gjøre alt de kan, men jeg har kun valgt å være med på organiserte leteaksjoner. 

Anonymkode: da61c...117

• Liker 12
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Var en gang med på leting etter en person var savnet. Han hadde tatt livet av seg, ble funnet av en venninne hengende naken fra et tre. Hadde tatt med seg tau. Dyr hadde begynt å spise på han, ble bla fortalt at rever hadde spist hans penis. Ble mye bygdesnakk av dette.

Anonymkode: 66492...dbc

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden var det leteaksjon på mitt hjemsted. I et spesielt område.. det var en eldre mann som gikk tur som fant han hengende i et tre. Jeg hadde ikke taklet å funnet en person slik. Det som er ekkelt å tenke på er at jeg gikk tur med hunden i det området og hadde jeg løftet blikket opp i trærne hadde jeg sett personen. Men jeg visste ikke om leteaksjonen og gikk bare å så rett ned/ fram i min egen verden. 
Tror det er lurt å lete sammen med noen i grupper, tilfelle en finner personen og man er alene 

Anonymkode: f7118...f89

• Liker 4
Skrevet

Døde personer er ikke farlige. Det er ikke særlig mye å tørre. Man kan oppleve situasjonen som ubehagelig, men personlig liker jeg å vite og at savnede er funnet enn at man skal leve i uvisse.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var en gang med på leting etter en person var savnet. Han hadde tatt livet av seg, ble funnet av en venninne hengende naken fra et tre. Hadde tatt med seg tau. Dyr hadde begynt å spise på han, ble bla fortalt at rever hadde spist hans penis. Ble mye bygdesnakk av dette.

Jeg synes du skal spare deg fra å utlevere slike detaljer. Tenk på at personen har pårørende. Det kommer ikke noe godt ut av å bidra til bygdesnakket på en slik måte.

Anonymkode: c1d9b...65b

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Klart jeg ville blitt med på et organisert søk om det er behov. Neste gang kan det være en av mine det skal letes etter og da er det kanskje jeg som trenger hjelp til å lete etter mine kjære.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 21.13):

Jeg ville ikke blitt med å lete hvis det bare var i privat regi, nei. Noen er "savnet" fordi de faktisk trenger/ønsker å komme seg vekk fra familien.

Hva vet du om det? Uansett så bør man ikke bare kunne gjemme seg for ansvaret sitt, med barn osv! 

Anonymkode: d7aad...d1a

Skrevet

Er med i røde kors så har vært med på noen aksjoner en var død men ikke mitt lag som fant personen. 

Nå så jeg faren min og onkelen min dø i 2021 og det var jævlig tøft og ingen oppfølging etterpå som en får i røde kors pluss at når det ikke er kjente og kjære så satser jeg på at den biten skal gå bra. Selv om det viktigste er å finne folk i live. 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja. De er døde og ikke farlige. Noen etterlatte trenger å finne dem.

Anonymkode: 0f8ff...8aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde absolutt blitt med om jeg hadde mulighet! 

AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 21.13):

Vil det si at du tror noen som ønsker komme seg bort fra familien vil gjemme seg i nabolag eller skog? 

Jeg vil si det er stor forskjell på å delta i en leteaksjon, kontra det å dele alle disse private savnet-annonsene på sosiale medier. For de er jeg helt enig i at kan komme av private grunner. 

Anonymkode: 43dea...913

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes du skal spare deg fra å utlevere slike detaljer. Tenk på at personen har pårørende. Det kommer ikke noe godt ut av å bidra til bygdesnakket på en slik måte.

Anonymkode: c1d9b...65b

Enig. For oss som bor i dette området er dette noe "alle" vet pga sladder blandt de som lette. La avdøde hvile i fred. Pårørende trenger ikke dette enda en runde.

Anonymkode: 24d3a...f35

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Trodde at de som var med på leteaksjoner automatisk hadde taushetsplikt jeg.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...