Gå til innhold

Baby livsfarlig for seg selv, hvor lang tid før står stødig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er 8 mnd og har begynt å reise seg og skl opp på ting, det er veldig skummelt da baby ikke har balanse og faller. Baby gjør dette hele dagen så jeg gjør ikke annet enn å sitte med baby.

Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før baby blir mer stødig og kan reise seg å holde seg i noe og komme seg trygt ned igjen på egenhånd?

Anonymkode: 4e159...609

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh, det er det ikke noe fasitsvar på. Det kan ta 14 dager eller 4 mnd.

Anonymkode: f3c31...28a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eh du kan liksom ikke la baby på 8 mnd være alene uansett, så det er vel ikke noe problem?

Anonymkode: b764a...e90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet har øvd mange nok ganger. Alle disse fallene er med på å gjøre barnet stødigere, mer selvstendig og trygg på seg selv. Det er umulig å vokse opp uten en skramme og uten å møte motgang. La barnet øve og øve. Fjern farlige ting og skarpe kanter. De verste du kan gjøre er å sitte å holde på barnet, eller begrense barnet.

Anonymkode: 13a68...1ec

• Liker 9
Skrevet

Rydd bort / tilrettelegge alt som du kan gjøre. Sikre alt i babys rekkevidde. Pass på, og la det stå til....Noe knall og fall vil det alltid bli.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger puter og pledd bak så det demper en del av fallene

Anonymkode: 6e56d...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte at alle fallene var en del av treningen så vi lagde god plass rundt der det var naturlig å prøve å reise seg - som de gjorde fra 6-7 mnd. Fikk også stødig gåvogn. Selv om de beveget gående seg rundt stuebordet fra de var rundt 8 mnd så brukte de frem til 12 mnd for å slippe seg helt og gå.  Det er ikke så langt å falle med, men lar dere hjørner på bord være og lar masse leker ligge på gulvet er sjansen for fall/vondt litt større. 

Anonymkode: 2e1f2...3ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Eh du kan liksom ikke la baby på 8 mnd være alene uansett, så det er vel ikke noe problem?

Selvfølgelig ikke, men det er forskjell på å være i nærheten, sitte ved siden av og det å sitte tett bak eller holde på baby alle dets våkne timer. Går jo ikke gått på do, smurt en skive eller lignende da baby er rask med å reise seg.

Skrevet

Min eldste var sånn i nesten tre måneder. Ser noen skriver om å la de falle, men med min som slo hodet hardt i gulvet hver gang var det ikke et alternativ å ikke stå bak og passe på. Ordnet en stor grind til han med madrass inni så jeg innimellom gikk gjort noe 😅

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir noen knall og fall, men ikke vær barnets airbag. Det går kjappere å lære å reise seg enn å lære at jeg har ikke balanse, men du forlenger bare prosessen om du alltid tar imot. Bruk lekematter og evt puter til å dempe fallene litt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men det er forskjell på å være i nærheten, sitte ved siden av og det å sitte tett bak eller holde på baby alle dets våkne timer. Går jo ikke gått på do, smurt en skive eller lignende da baby er rask med å reise seg.

Hehe, ok da skjønner jeg. Vi brukte lekegrind med sånn myk matte oppi på den alderen så det ikke gjorde noe om baby falt. Også hadde jeg bare baby i bæresele når jeg trengte å ha kontroll på ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Verste hos vår yngste var at hun skulle reise seg vha ALT, fantasien til den ungen eide ikke grenser 🙈 ble noen knall og fall, men etter noen uker slutta hun å velte det hun brukte til å reise seg så lenge det var såpass stabilt at hun fikk seg opp. Da kjente vi også igjen hvilke scenarioer som førte til skumle fall (enkelt bordbein «midt» på gulvet vs flere ting hun kunne slå seg på) der vi måtte være i umiddelbar nærhet. Så lenge det var trygt rundt lot vi henne falle. Det skumleste var at hun i starten reiv med seg det hun brukte som støtte, være seg kjøkkenstoler, trehjulsykkelen til storebror, og kunne få det på seg om vi ikke var obs. 

Anonymkode: 96196...6cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Livsfarlig? Du må jo ha trappegrind, peisgrind etc da…

Min begynte også å reise seg da hun var 6-7 måneder, og hadde ikke vett til å ta seg for når hun falt, så hadde store Donald-kuler i hodet omtrent hele tiden. Men man dør jo faktisk ikke av å falle på et flatt gulv. 

Anonymkode: 37f6f...154

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi legger puter og pledd bak så det demper en del av fallene

Anonymkode: 6e56d...98d

Puter og pledd bak hva? 

Typ, babyen krabber midt ut på gulvet, reiser seg og faller ganske umiddelbart iten å ta seg for - løper dere seriøst etter babyen med armene fulle av puter og pledd hvert sekund hele dagen da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min begynte også å reise seg da hun var 6-7 måneder, og hadde ikke vett til å ta seg for når hun falt, så hadde store Donald-kuler i hodet omtrent hele tiden. Men man dør jo faktisk ikke av å falle på et flatt gulv. 

Det kan da umulig være bra å slå hodet slik? Min faller med godt rett i gulvet, er redd det skal falle på noen kanter og blir ordentlig skadet også. Eks dørkarm, flisehjørne på badet, toalettet og andre ting man ikke kan fjerne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men det må da være veldig vondt for baby? Kuler i hodet "omtrent hele tiden"? Stakkars unge. 

Anonymkode: f34c7...c5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men det må da være veldig vondt for baby? Kuler i hodet "omtrent hele tiden"? Stakkars unge. 

Anonymkode: f34c7...c5d

Det er da helt normalt 

Anonymkode: 597f8...442

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt begynte å gå i begynnelsen av januar da han var 8,5 mnd. Ble en del knall og fall, men vi valgte å ikke gjøre annet enn å sikte at han ikke gikk på peisen, at ikke store, tunge ting kunne falle over han og at han ikke hadde tilgang til kjellertrappa. Før han var ett år måtte vi også sikte at han ikke kunne klatre på skuffene.

Det gikk overraskende bra. Hadde ikke noen større skader før han brakk benet i 1.klasse. 

Anonymkode: fa1a1...4ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vår gutt begynte å gå i begynnelsen av januar da han var 8,5 mnd. Ble en del knall og fall, men vi valgte å ikke gjøre annet enn å sikte at han ikke gikk på peisen, at ikke store, tunge ting kunne falle over han og at han ikke hadde tilgang til kjellertrappa. Før han var ett år måtte vi også sikte at han ikke kunne klatre på skuffene.

Det gikk overraskende bra. Hadde ikke noen større skader før han brakk benet i 1.klasse. 

Det høres ut som ren flaks, tar ikke sjansen selv med mitt barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det høres ut som ren flaks, tar ikke sjansen selv med mitt barn. 

Når tenker du barnet ditt skal få lov å gå uten at du løper etter?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...