Gå til innhold

Hvorfor er blodtype så "hemmelig" i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg husker vi tok sånn test i naturfagstimen på ungdomsskolen, det var sånn jeg først fikk vite min blodtype. Blodtypen stod også på helsekortet mitt dra jeg var gravid, så det var tydeligvis noen som sjekka den da.

Aner ikke hvilken blodtype barna mine har. Dere som sier dere fikk vite det på sykehuset - når ble barna deres født? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Avstand said:

Har jeg skrevet at jeg ble 0?

Det har jeg ikke sagt du sa, jeg forklarte hvordan det fungerte. Står at med en forelder som er ab er 0 ikke mulig, pga arv. Men at a og b er mulig (og ab, men det er avhengig av annen forelder). 

Så kun et innspill på at blodtype er arvelig 

Anonymkode: 667aa...a31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så fint du linket! Her kommer en motivasjon: 

Anonymkode: 290ba...6f7

Jeg har ikke peiling på min blodtype, det har jeg glemt å spørre om, men vet at jeg ikke har den blodtypen som kan danne antistoffer ved svangerskap, den har sønnen min. 

Jeg spurte fastlegen en gang jeg var der, men hun svarte bare "det er vel ikke så viktig å vite" og så fikk jeg ikke svar... 

Skulle gjerne gitt blod om jeg hadde kunnet, men pga blodpropp i hjernen så får jeg ikke lov. 

Anonymkode: 0a132...318

AnonymBruker
Skrevet

Er det så hemmelig da? Jeg vet min pga andre blodprøver, og den er da ført opp i journalen min. Hvorfor ønsker du å vite blodtypen din?

Anonymkode: 3115b...fc6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 14.54):

Mange som sier det. Men jeg har ikke sett noen vise en attest med blodtype på. Alle jeg har sett er uten blodtype. (ikke sett mer enn ca 10)

Anonymkode: 667aa...a31

Ja, okay kan være det er fra gammelt av? Er det krise feks blodoverføring her i Norge får man svar på kort tid, men jeg ville visst det uansett hvis man drar til land med dårlige sykehusforhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...