AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #101 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men i innlegget du ikke skjønte sto det fastlegen Anonymkode: 84b95...ce9 Jeg har ikke skrevet noe om fastlege og nå var det meg du svarte. Jeg skrev PRIVAT. Anonymkode: 35442...6ec
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #102 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette innlegget skjønte jeg ikke. Anonymkode: 35442...6ec Jaha? Anonymkode: 84b95...ce9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #103 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaha? Anonymkode: 84b95...ce9 Jeg skrev at man alltids kan teste seg privat. Er du full? Anonymkode: 35442...6ec
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #104 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev at man alltids kan teste seg privat. Er du full? Anonymkode: 35442...6ec Ta nå heller og les det du svarer på. Jeg svarte bare på innlegget du sa at du ikke skjønte der det sto spesifikt fastlege. Er visst mye du ikke skjønner... Anonymkode: 84b95...ce9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #105 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta nå heller og les det du svarer på. Jeg svarte bare på innlegget du sa at du ikke skjønte der det sto spesifikt fastlege. Er visst mye du ikke skjønner... Anonymkode: 84b95...ce9 Jeg skrev at man alltids kan teste seg privat. Da er man ikke innom fastlegen, så det problemet er ikke et problem om man virkelig vil finne ut blodtypen. Tror du har fått i deg for mye i kveld. Anonymkode: 35442...6ec
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #106 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev at man alltids kan teste seg privat. Da er man ikke innom fastlegen, så det problemet er ikke et problem om man virkelig vil finne ut blodtypen. Tror du har fått i deg for mye i kveld. Anonymkode: 35442...6ec Du har ikke sett hva du svarer på tydeligvis. Har du lest innlegget du skrev at du ikke skjønte? Jeg gir opp Anonymkode: 84b95...ce9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #107 Skrevet 8. januar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Blodprøve privat. Anonymkode: 35442...6ec Selv om man tar en blodprøve privat er det blodbanken som typer blodet ditt. Anonymkode: d39b8...0f9 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #108 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om man tar en blodprøve privat er det blodbanken som typer blodet ditt. Anonymkode: d39b8...0f9 Jeg gir opp. God natt. Anonymkode: 35442...6ec
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #109 Skrevet 8. januar 2023 On 1/1/2023 at 9:19 PM, AnonymBruker said: Fikk ikke vite det, enda de tok blodtype-prøve på sånt kort mens vi var i rommet. Anonymkode: d6138...d4c Det kortet er ikke en prøve til blodtyping. Det er en prøve for å screene nyfødte for alvorlige medfødte sykdommer - mest stoffskiftesykdommer. Anonymkode: d39b8...0f9 1
Hemoglobin Skrevet 8. januar 2023 #110 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 21.20): Du kan ikke gi rhesus + blod til en person med rhesus -, da dreper du personen. 0- er alltid kriseblod. Anonymkode: 8435c...73e Så lenge pasienten ikke har anti-D, vil det gå helt fint å gi O+. En pasient med blodtype O- kan danne anti-D dersom han/hun blir transfundert med O+-SAG (erytrocytter). I slike tilfeller blir pasienten Rh-konvertert. Det finnes gode rutiner for dette, og pasienten følges nøye for å undersøke om det dannes antistoffer. Som oftest vil ikke transfusjon med O+ pågå lenge, kun dersom det er behov for store mengder blod. Dette for å spare beholdningen av O-. Veldig mange helikopter har i dag 2 poser O+ fullblod (altså ikke SAG, som kun er erytrocytter) som inneholder erytrocytter, plasma og blodplater. I tilfeller pasienten trenger blod på helikopter, blir det altså gitt O+ uavhengig av kjønn, alder og blodtype. Da er det krise, og blodet blir gitt for at pasienten skal overleve. En transfusjonsreaksjon pga. antistoffer vil være langt mindre livstruende enn om pasienten ikke hadde fått blod.
MyMichelle Skrevet 8. januar 2023 #111 Skrevet 8. januar 2023 Jeg synes ikke det er hemmelig. Min står i helseboken fra da jeg ble født. Min blodtype er AB+.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #112 Skrevet 8. januar 2023 Det går nok rett og slett på kapasitet og kostnader. Det gis kriseblod/universalblod når man må gi blod raskt (f.eks ulykker), men ellers screener man uansett før man gir blod, så det er ikke noe som er relevant før man faktisk trenger å vite det. Det finnes flere situasjoner hvor blodtypene man kan ta imot endrer seg i løpet av livet, så man må alltid screene før man mottar blod med mindre det er kriseblod. Dessverre er det noen som dør av å motta kriseblod, men man mottar det blodet som flest statistisk sett kan motta. Det som derimot er veldig synd, er at når folk ikke vet blodtypene sine og blodbanken har lav beholdning av enkelte blodtyper, er det vanskelig å vite om man kan bidra. Sånn sett hadde det vært fint om flere visste blodtypen sin, det hadde vært veldig bra hvis man kunne tatt en rask test hos blodbanken. Anonymkode: 6a9de...4cd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #113 Skrevet 8. januar 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Det går nok rett og slett på kapasitet og kostnader. Det gis kriseblod/universalblod når man må gi blod raskt (f.eks ulykker), men ellers screener man uansett før man gir blod, så det er ikke noe som er relevant før man faktisk trenger å vite det. Det finnes flere situasjoner hvor blodtypene man kan ta imot endrer seg i løpet av livet, så man må alltid screene før man mottar blod med mindre det er kriseblod. Dessverre er det noen som dør av å motta kriseblod, men man mottar det blodet som flest statistisk sett kan motta. Det som derimot er veldig synd, er at når folk ikke vet blodtypene sine og blodbanken har lav beholdning av enkelte blodtyper, er det vanskelig å vite om man kan bidra. Sånn sett hadde det vært fint om flere visste blodtypen sin, det hadde vært veldig bra hvis man kunne tatt en rask test hos blodbanken. Anonymkode: 6a9de...4cd Korreksjon, kriseblod/universalblod (0-) kan gis til alle og ingen dør av det. Litt borte på nattevakt her 😅 Anonymkode: 6a9de...4cd
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #114 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Direkteoverføring av fullblod?? Nei Anonymkode: 84b95...ce9 Vandrende blodbank er reelt, men vil alltid bli tappet på pose. Så i krisesituasjoner så kan man som blodgiver bli kallt inn, sitte på legevakten, gi blod og blodoverføring skje umiddelbart etter. Anonymkode: 20eef...932
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #115 Skrevet 8. januar 2023 Har aldri tenkt over det, regner med det står i journalen og jeg har ikke bruk for det selv. Fikk blodoverføring for en stund tilbake og da stod det A (og muligens +) på posene, men jeg tror A funker på flere blodtyper? Husker vi testet på ungdomsskolen i naturfag, med en bloddråpe på et eller annet papir innsatt med noe, og da fikk jeg O. Tviler på at den testen var spesielt pålitelig. Får uansett ikke lov til å gi blod fordi jeg har hatt kreft, strålebehandling og cellegift så ser ikke helt hvorfor jeg skal vite blodtypen min Anonymkode: 06e30...e72
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #116 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det går nok rett og slett på kapasitet og kostnader. Det gis kriseblod/universalblod når man må gi blod raskt (f.eks ulykker), men ellers screener man uansett før man gir blod, så det er ikke noe som er relevant før man faktisk trenger å vite det. Det finnes flere situasjoner hvor blodtypene man kan ta imot endrer seg i løpet av livet, så man må alltid screene før man mottar blod med mindre det er kriseblod. Dessverre er det noen som dør av å motta kriseblod, men man mottar det blodet som flest statistisk sett kan motta. Det som derimot er veldig synd, er at når folk ikke vet blodtypene sine og blodbanken har lav beholdning av enkelte blodtyper, er det vanskelig å vite om man kan bidra. Sånn sett hadde det vært fint om flere visste blodtypen sin, det hadde vært veldig bra hvis man kunne tatt en rask test hos blodbanken. Anonymkode: 6a9de...4cd Blodbanken har behov for alle blodtyper så man kan bidra uansett. Anonymkode: 26705...414
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #117 Skrevet 8. januar 2023 Benytter anledningen til å oppfordre alle som kan til å bli blodgivere https://www.rodekors.no/gi-blod/ Anonymkode: 69422...7b5 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #118 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har aldri tenkt over det, regner med det står i journalen og jeg har ikke bruk for det selv. Fikk blodoverføring for en stund tilbake og da stod det A (og muligens +) på posene, men jeg tror A funker på flere blodtyper? Husker vi testet på ungdomsskolen i naturfag, med en bloddråpe på et eller annet papir innsatt med noe, og da fikk jeg O. Tviler på at den testen var spesielt pålitelig. Får uansett ikke lov til å gi blod fordi jeg har hatt kreft, strålebehandling og cellegift så ser ikke helt hvorfor jeg skal vite blodtypen min Anonymkode: 06e30...e72 Hvis du er blodtype O, så fikk du ikke A, det er i hvert fall 100% sikkert. Hvis du fikk A (om det var + eller -) så stemmer ikke testen du gjorde på ungdomsskolen. Fikk du A, er du enten A eller AB. A kan kun kun gis til blodtype A og AB. Så fikk du A+ er du enten A+ eller AB+. Anonymkode: 38d6f...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #119 Skrevet 8. januar 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Blodbanken har behov for alle blodtyper så man kan bidra uansett. Anonymkode: 26705...414 Det er veldig sant, men hvis flere for eksempel lærte at de har 0- eller andre blodtyper det er høy etterspørsel etter, hadde det bidratt positivt til antall blodgivere tror jeg. Anonymkode: 6a9de...4cd
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #120 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er veldig sant, men hvis flere for eksempel lærte at de har 0- eller andre blodtyper det er høy etterspørsel etter, hadde det bidratt positivt til antall blodgivere tror jeg. Anonymkode: 6a9de...4cd Ikke bare det, men alle burde faktisk melde seg som blodgiver. Det er altfor mange som ikke gidder, fordi de ikke orker å dra til sykehuset eller bruke tid på det. Anonymkode: 38d6f...2eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå