Gå til innhold

Hvorfor er blodtype så "hemmelig" i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er A- 

Har alltid visst det, ikke noe hemmelig. 

Anonymkode: d06bf...c99

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er kjekt å vite sin egen blodtype hvis man trenger blodoverføring. Hørte om en hendelse der pasienten hadde påpekt at det var feil blodtype som var hengt opp. Viste seg at det blodet skulle gis til en annen pasient.

Anonymkode: 26705...414

Shit, da er det en stor svikt i rutinene på sykehuset. Det er veldig alvorlig og skal ikke skje. 

Anonymkode: 57d1a...7a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke sant. Jeg har tre barn, ble ikke testet ved noen graviditet. Selv om jeg ba om det. Legen sa det var unødvendig test.

Anonymkode: 76fdc...d65

Hvis mor er rhesus minus så må barnet testes. Hvis barnet da er rhesus pluss så vil man få en sprøyte etter fødselen for å ikke danne antistoffer ved en ev. neste graviditet.

Anonymkode: 8435c...73e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis mor er rhesus minus så må barnet testes. Hvis barnet da er rhesus pluss så vil man få en sprøyte etter fødselen for å ikke danne antistoffer ved en ev. neste graviditet.

Ble ikke ferdig.

Altså må mor bli testet under graviditeten for de må vite om hun er rhesus pluss eller minus.

AnonymBruker
Skrevet

De tester ikke fordi det er ekstremt dyrt. Er kun ved nødvendigheter som graviditet, operasjon og traume. 

Ingen leger sier det er "hemmelig". 

Anonymkode: 20eef...932

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til en viss grad er det det.

Anonymkode: 26705...414

Jeg har den vanligste, som jeg tror er a+. Mamma har ab- , altså den mest sjeldne.  Har lest at dette ikke er arvelig. Mamma er den eneste som har denne blandt oss i fam

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 20.41):

Det er faktisk ingen i Norge som vet sin egen blodtype, med mindre de SPESIFIKT spør om det under en blodprøve (f. eks. ved graviditet) - og du MÅ spørre om det, for informasjonen lagres ikke i journalen din 🤪 

Hvis ikke MÅ du bli blodgiver, eller betale for en privat test (de færreste fastleger vil la deg ta en test bare for å sjekke blodtypen din).

Det siste alternativet er å bli så skadet og lide blodtap slik at du trenger blodoverføring. Og da må du OGSÅ spørre om det. Lol!

Hvorfor er det slik i Norge. I andre land er det helt vanlig å vite sin egen blodtype.

Anonymkode: 4725f...4ea

Ja det er merkelig at det ikke står noen steder. Står ikke i journalen på helsenorge og aldri sett det noe steder. Men en gang spurte jeg når jeg var på sykehuset. Var nysjerrig så fikk jeg vite det. Mannen og barna har det samme som meg og.

Anonymkode: fa440...0e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 21.20):

Du kan ikke gi rhesus + blod til en person med rhesus -, da dreper du personen. 

0- er alltid kriseblod.

Det er feil! Det går fint å gi 0 + til en som er 0 -. Det blir gjort hele tiden på sykehusene, i krisesituasjoner. Man har ikke antistoffer mot Rh D - antigenet, men man kan danne det. 

Før man får blodtransfusjon blir det også gjort en antistoffscreening. Det finnes nemlig mange blodtypesystemer, hvor ABO er det viktigste. 

Anonymkode: 67bc1...4ee

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok en test på videregående skole første året.

Da var jeg AB-.

Tok samme testen året etter O-.

Min rette blodtype er O-.

( Dette er rett fordi jeg måtte gi blod til min far).

Anonymkode: 8d305...937

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 20.55):

Det er alltid 0- om blodtype er ukjent 

Anonymkode: 667aa...a31

I tilfeller der pasienten (med ukjent ID) "bare" trenger noen få poser gir vi O-. Ved traume der vi må gi mye blod, gir vi O+, med mindre det er dame i fertil alder (<50 år) med blodtype O-)

AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 20.58):

Hm, jeg var ganske så sikker på at menn kunne få 0+ i krise, men det er mulig jeg husker feil. Er noen år siden sist jeg ga ut kriseblod 😅

I tilfeller der pasienten (med ukjent ID) "bare" trenger noen få poser, gir vi O-. Ved traume der vi må gi mye blod, gir vi O+, med mindre det er dame i fertil alder (<50 år) med blodtype O-). Med andre ord gir vi menn med ukjent blodtype O+ ved traume der det er sannsynlig med stort transfusjonsbehov. Her handler det om å få blod i kroppen så raskt som mulig. Eventuelle blodtypeantistoffer vil påvirke i liten grad, og vil ikke være livstruende. Når pasienten er stabil, og vi har prøve på pasienten, gir vi typelikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 4.18):

Men det kan vel tenkes at i en krisesituasjon hvor mange trenger overføring som f.eks ved et terrorangrep, krig, naturkatastrofe, ol. så vil man ikke ha nok 0- blod til alle og man ikke har tid til å teste alle som trenger akutt overføring før de får det og at det dermed er nyttig at man vet sin blodtype. I et slikt tilfelle kan det vel også bli aktuelt med direkteoverføring fra folk som ikke har mistet blod til de som har det?

Og det er vel også grunnen til at det står stemplet inn i dogtagen til folk i millitæret. For da kan man heller bruke 0- blodet til de man ikke vet typen til i en krise med mange trengende, mens alle andre kan få fra riktig type ut fra sin dogtag.

Anonymkode: fdd08...946

Direkteoverføring av fullblod?? Nei

Anonymkode: 84b95...ce9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 21.19):

Fikk ikke vite det, enda de tok blodtype-prøve på sånt kort mens vi var i rommet.

Anonymkode: d6138...d4c

Er ikke blodtype på følling-kort

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 9.07):

Det er også en annen ting man må tenke på. Blodbankene i Norge har ikke ubegrenset med kapasitet, så de som faktisk kan ha behov for blod i nærmeste fremtid blir prioritert.

Dette er nok noe av grunnen til at fastlegene vegrer seg for å la folk teste i hytt og pine. 

Dette innlegget skjønte jeg ikke.

Anonymkode: 35442...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Jeg vet min og har aldri måttet spørre eller fått barn…

Anonymkode: 1d0bc...771

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette innlegget skjønte jeg ikke.

Mener vel at blodbanken skal bruke kapasiteten sin på de som trenger testing, og ikke de som vil vite blodtype for moro skyld. Man skal heller ikke bestille generelle blodprøver uten grunn. Tar tid og penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener vel at blodbanken skal bruke kapasiteten sin på de som trenger testing, og ikke de som vil vite blodtype for moro skyld. Man skal heller ikke bestille generelle blodprøver uten grunn. Tar tid og penger.

Blodbanken tar imot blod, er vel ingen som begynner å gi blod bare for å teste blodtypen sin?

Man kan da alltids ta blodprøver privat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blodbanken tar imot blod, er vel ingen som begynner å gi blod bare for å teste blodtypen sin?

Man kan da alltids ta blodprøver privat.

Hvem tror du analyserer bldprøven for å finne blodtypen din hvis du tar hos fastlegen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem tror du analyserer bldprøven for å finne blodtypen din hvis du tar hos fastlegen?

Blodprøve privat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man går ikke til fastlegen når man går privat. For å ordlegge meg klarere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blodprøve privat.

Ja, men i innlegget du ikke skjønte sto det fastlegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...