drue Skrevet 1. januar 2023 #61 Skrevet 1. januar 2023 1 minutt siden, Hedda-78 said: Det har da ingen praktisk betydning å vite hvilken blodtype man selv har. Jeg vet min, men har aldri hatt bruk for det. Ingen spurte meg den dagen det var aktuelt å gi meg blod (etter fødsel). Nettopp, det har ingen praktisk betydning. Det holder ikke at en pasient sier hvilken blodtype vedkommende har. Det skal testes uansett, og kontrolltypes hver 3. dag. Men hemmelig er det ikke. Du får vite om du spør - hvis det har blitt testa på deg (f.eks. ifb med graviditet, operasjon eller blodgiving). 5
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar 2023 #62 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke blodtype til noen av mine. Men jeg regner med de har samme som meg og faren Anonymkode: 667aa...a31 Mest sannsynlig så har de det.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #63 Skrevet 2. januar 2023 Alle som har vært i førstegangstjeneste har jo fått det stemplet på "dogtagen" sin. Men må innrømme at jeg ikke husker det lenger. Og mener å huske at vi testet det på barne eller ungdumsskolen også. Anonymkode: fdd08...946 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #64 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du får kriseblod hvis det er akutt. Da får du 0rh-. Når man får blod ikke-akutt skal man ha et forlik som ikke er eldre enn 48t selv om man har tatt forlik før, og hvis man ikke har et gammelt forlik registrert, må man da ta to blodprøver fordi man skal ha to forlik når man får blod. Når man tar et forlik lagres det i blodbanken sine systemer, men som sagt hjelper ikke det så mye i en akutt situasjon når man må ha et forlik som er max 48 timer gammelt. Siden det ikke hjelper at du vet blodtypen din i en akutt situasjon siden du uansett må ha kriseblod når du ikke har et nytt forlik, skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig at hvermansen skal vite hva slags blodtype de har. Anonymkode: f69f5...b7e Men det kan vel tenkes at i en krisesituasjon hvor mange trenger overføring som f.eks ved et terrorangrep, krig, naturkatastrofe, ol. så vil man ikke ha nok 0- blod til alle og man ikke har tid til å teste alle som trenger akutt overføring før de får det og at det dermed er nyttig at man vet sin blodtype. I et slikt tilfelle kan det vel også bli aktuelt med direkteoverføring fra folk som ikke har mistet blod til de som har det? Og det er vel også grunnen til at det står stemplet inn i dogtagen til folk i millitæret. For da kan man heller bruke 0- blodet til de man ikke vet typen til i en krise med mange trengende, mens alle andre kan få fra riktig type ut fra sin dogtag. Anonymkode: fdd08...946 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #65 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men det er jo bare å spørre legen, når man er på konsultasjon. Det står på skjermen hens. Anonymkode: 5aea4...e3a Nope! Anonymkode: bd1e0...ab6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #66 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du får kriseblod hvis det er akutt. Da får du 0rh-. Når man får blod ikke-akutt skal man ha et forlik som ikke er eldre enn 48t selv om man har tatt forlik før, og hvis man ikke har et gammelt forlik registrert, må man da ta to blodprøver fordi man skal ha to forlik når man får blod. Når man tar et forlik lagres det i blodbanken sine systemer, men som sagt hjelper ikke det så mye i en akutt situasjon når man må ha et forlik som er max 48 timer gammelt. Siden det ikke hjelper at du vet blodtypen din i en akutt situasjon siden du uansett må ha kriseblod når du ikke har et nytt forlik, skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig at hvermansen skal vite hva slags blodtype de har. Jeg vet min fordi det står i fødselsattesten min siden jeg var på nyfødt intensiv, samt at jeg har vært blodgiver, men det er ikke nyttig for meg å vite blodtypen min i hverdagslivet liksom. Anonymkode: f69f5...b7e Nysgjerrighet. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men det er jo bare å spørre legen, når man er på konsultasjon. Det står på skjermen hens. Anonymkode: 5aea4...e3a AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nope! Anonymkode: bd1e0...ab6 Det gjorde det hos legen min ihvertfall. Jeg spurte, og fikk svar. Og hen skrev det ned på en lapp til meg også😁 jeg har lappen her i coveret på mobilen😇 Anonymkode: 5aea4...e3a
Husflue Skrevet 2. januar 2023 #67 Skrevet 2. januar 2023 De fleste har vel en fødselsattest? Står jo der. Ellers vil de i militære eller blodgivere så klart få vite. En prøve for å sjekke blodtype tar alt fra noen min til timer, så er man i en akutt i Norge der man trenger blodoverføring så sjekker de det, ellers kan du stryke med. Ville uansett anbefale alle å vite dette selv hvis det skulle hendt noe alvorlig i et land med dårlig sykehus kompentanse. I Norge har vi kontroll! Et av de beste landene med renest blod og lite sykdomsoverføring pga gode kontroller.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #68 Skrevet 2. januar 2023 Vi testet selv på ungdomsskolen, det var del av pensum i naturfag. Gjør de ikke det lenger? Anonymkode: 29a8a...6b0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #69 Skrevet 2. januar 2023 Det er også en annen ting man må tenke på. Blodbankene i Norge har ikke ubegrenset med kapasitet, så de som faktisk kan ha behov for blod i nærmeste fremtid blir prioritert. Dette er nok noe av grunnen til at fastlegene vegrer seg for å la folk teste i hytt og pine. Anonymkode: 57d1a...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #70 Skrevet 2. januar 2023 Det var en tilfeldighet jeg fikk vite min blodtype. Det viste seg at det ble sjekket før en operasjon jeg skulle ha, det visste ikke jeg. Spol mange år framover, da ble jeg gravid og mista.Sykepleier kom til meg da og skulle gi meg en sprøyte pga jeg er RH negativ. Spurte hvordan de visste det da ble jeg fortalt om det som skjedde mange år før. Anonymkode: f3907...e4f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #71 Skrevet 2. januar 2023 Er kjekt å vite sin egen blodtype hvis man trenger blodoverføring. Hørte om en hendelse der pasienten hadde påpekt at det var feil blodtype som var hengt opp. Viste seg at det blodet skulle gis til en annen pasient. Anonymkode: 26705...414 1
Avstand Skrevet 2. januar 2023 #72 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg vet ikke blodtype til noen av mine. Men jeg regner med de har samme som meg og faren Anonymkode: 667aa...a31 Blodtype er ikke arvelig.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #73 Skrevet 2. januar 2023 Avstand skrev (5 minutter siden): Blodtype er ikke arvelig. Til en viss grad er det det. Anonymkode: 26705...414 1
Bacteria Skrevet 2. januar 2023 #74 Skrevet 2. januar 2023 Husflue skrev (9 timer siden): De fleste har vel en fødselsattest? Står jo der. Ellers vil de i militære eller blodgivere så klart få vite. En prøve for å sjekke blodtype tar alt fra noen min til timer, så er man i en akutt i Norge der man trenger blodoverføring så sjekker de det, ellers kan du stryke med. Ville uansett anbefale alle å vite dette selv hvis det skulle hendt noe alvorlig i et land med dårlig sykehus kompentanse. I Norge har vi kontroll! Et av de beste landene med renest blod og lite sykdomsoverføring pga gode kontroller. Står ikke i fødselsattesten til barna mine…
Bacteria Skrevet 2. januar 2023 #75 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til en viss grad er det det. Anonymkode: 26705...414 Det er nok arvelig ja. Det ble brukt i farskapssaker før, men kunne bare brukes til å utelukke hvem som IKKE kunne være far… 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #76 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det blir automatisk skjekket ved graviditet, da tester de for flere sykdommer og blodtype også. Alle som har tatt prøver ved graviditet har fått det. Anonymkode: 5aea4...e3a Det er ikke sant. Jeg har tre barn, ble ikke testet ved noen graviditet. Selv om jeg ba om det. Legen sa det var unødvendig test. Anonymkode: 76fdc...d65
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #77 Skrevet 2. januar 2023 I Sverige var det veldig greit. Mine barn ble tilsendt «dog tags» med blodtype fra svenske myndigheter. Flyttet hjem til Norge og har rotet de bort i flytten så husker aldri hva verken jeg eller ungene er og har ikke hatt bruk for informasjonen enda. Anonymkode: 75f94...8da
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #78 Skrevet 2. januar 2023 Bacteria skrev (23 minutter siden): Står ikke i fødselsattesten til barna mine… Ikke mine heller. Dette er ikke noe som står i folkeregisteret. Anonymkode: 8fe53...138 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #79 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke sant. Jeg har tre barn, ble ikke testet ved noen graviditet. Selv om jeg ba om det. Legen sa det var unødvendig test. Anonymkode: 76fdc...d65 Ikke på sykehuset heller? Hørtes rart ut å gå i fødsel uten å ha forlik Anonymkode: 4b3b7...ace
Flintis Skrevet 2. januar 2023 #80 Skrevet 2. januar 2023 Det var ikke hemmelig før 2010 vet blodtypen til begge barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå