AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #41 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En får vel overført blodplastma som alternativ også??? Eller? Anonymkode: 5aea4...e3a Man kan også få overført plasma ja Anonymkode: 57d1a...7a4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #42 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har lurt på det samme. Hvis noen akutt må ha blodoverføring i en kaotisk ulykkesituasjon, hva betyr dette når det er så vilkårlig hvem som har blitt testet for blodtype? Jeg vet min pga militærtjeneste, og tydeligvis tenker man at det er viktig i en krigssituasjon, men vet faktisk ikke om dette er journalført på meg i det sivile helsevesenet en gang. Anonymkode: 0b225...cd7 Du får kriseblod hvis det er akutt. Da får du 0rh-. Når man får blod ikke-akutt skal man ha et forlik som ikke er eldre enn 48t selv om man har tatt forlik før, og hvis man ikke har et gammelt forlik registrert, må man da ta to blodprøver fordi man skal ha to forlik når man får blod. Når man tar et forlik lagres det i blodbanken sine systemer, men som sagt hjelper ikke det så mye i en akutt situasjon når man må ha et forlik som er max 48 timer gammelt. Siden det ikke hjelper at du vet blodtypen din i en akutt situasjon siden du uansett må ha kriseblod når du ikke har et nytt forlik, skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig at hvermansen skal vite hva slags blodtype de har. Jeg vet min fordi det står i fødselsattesten min siden jeg var på nyfødt intensiv, samt at jeg har vært blodgiver, men det er ikke nyttig for meg å vite blodtypen min i hverdagslivet liksom. Anonymkode: f69f5...b7e 9 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #43 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får kriseblod hvis det er akutt. Da får du 0rh-. Når man får blod ikke-akutt skal man ha et forlik som ikke er eldre enn 48t selv om man har tatt forlik før, og hvis man ikke har et gammelt forlik registrert, må man da ta to blodprøver fordi man skal ha to forlik når man får blod. Når man tar et forlik lagres det i blodbanken sine systemer, men som sagt hjelper ikke det så mye i en akutt situasjon når man må ha et forlik som er max 48 timer gammelt. Siden det ikke hjelper at du vet blodtypen din i en akutt situasjon siden du uansett må ha kriseblod når du ikke har et nytt forlik, skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig at hvermansen skal vite hva slags blodtype de har. Jeg vet min fordi det står i fødselsattesten min siden jeg var på nyfødt intensiv, samt at jeg har vært blodgiver, men det er ikke nyttig for meg å vite blodtypen min i hverdagslivet liksom. Anonymkode: f69f5...b7e Veldig godt forklart! Anonymkode: 57d1a...7a4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #44 Skrevet 1. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det har du helt rett i! Har selv fått tusenvis av spørsmål fra familie og venner som lurer på det samme, så dette har jeg måttet forklare mange ganger. Skal riktignok sies at hvis du spør en bioingeniør eller sykepleier som jobber på et sykehus om dette, så er det noe veldig mange av de kan ☺️ Anonymkode: 57d1a...7a4 Ha, enda rarere er det vel at jeg aldri har kommet på å spørre moren min om det, som har vært bioingeniør av yrke i sånn 40+ år... Anonymkode: 0b225...cd7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #45 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ha, enda rarere er det vel at jeg aldri har kommet på å spørre moren min om det, som har vært bioingeniør av yrke i sånn 40+ år... Anonymkode: 0b225...cd7 Haha, ja. Det er jo ikke alltid man tenker over sånne ting når man ikke jobber med det Anonymkode: 57d1a...7a4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #46 Skrevet 1. januar 2023 Vet ikke hvor tilgjengelig blodtype er i journaler. Jeg måtte teste det ved begge svangerskap. Burde jo holdt første gang. Har ikke endret seg siden. Og jeg er blodgiver så sykehuset burde hatt det i systemet sitt, men de kunne ikke finne det. Anonymkode: 60119...0e5
Nevian Skrevet 1. januar 2023 #47 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er alltid 0- om blodtype er ukjent Anonymkode: 667aa...a31 Som jeg har gitt så mange ganger i blodbanken nå at jeg sikkert får krans snart! Yay me! 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #48 Skrevet 1. januar 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Jeg fikk vite blodtype til alle mine barn etter de ble født. Anonymkode: 689c3...735 Fikk ikke vite det, enda de tok blodtype-prøve på sånt kort mens vi var i rommet. Anonymkode: d6138...d4c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #49 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er lagret. Og du får overført O- eller O+ hvis de ikke har tid til å skjekke. Anonymkode: 5aea4...e3a Du kan ikke gi rhesus + blod til en person med rhesus -, da dreper du personen. 0- er alltid kriseblod. Anonymkode: 8435c...73e 3
Hulderen Skrevet 1. januar 2023 #50 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vet ikke blodtype til noen av mine. Men jeg regner med de har samme som meg og faren Anonymkode: 667aa...a31 Det kommer jo helt an på hva du og faren har. Hvis dere begge har 0, så har barna deres også det. Men hvis du har A og faren 0, så kan barna ha A eller 0. Har du og faren begge A, så kan barna fortsatt ha A eller 0. Har begge foreldrene AB, så kan barna ha A, B eller AB, men ikke 0. 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #51 Skrevet 1. januar 2023 Her har jeg alltid vist hva jeg har, og fikk og vite hva barna har, så de vet og. Anonymkode: 47dc9...f28
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #52 Skrevet 1. januar 2023 De hadde nok heller aldri under en nødsituasjon stolt på at pasienten skulle ha et klinkende klart svar på egen blodtype. Hvor skulle grensen gått for hvem de kunne stolt på? Barn over 15? Demente? Psykisk utviklingshemmede? Denne prøven går uansett så fort å få svar på at det hadde vært idioti å basere blodposen utifra hva pasienten hadde svart. Anonymkode: ada2e...45b 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #53 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har alltid visst min blodtype siden jeg er rhesus negativ. Når jeg fødte mine barn ble det skrevet B rhesus negativ med store bokstaver på fødselsjournalen. Trodde det ble gjort hos alle. Fikk også vite barnas blodtype etter fødsel, det ble også notert på journalen. Anonymkode: ee529...bf6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #54 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg testet i naturfagstimen. Det kittet kan hvem som helst kjøpe. Anonymkode: 667aa...a31 Det er ikke 100 % sikkert, jeg fikk feil resultat. Anonymkode: 3be74...de9 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #55 Skrevet 1. januar 2023 Blodbanken ringte en gang og spurte om jeg kunne komme og gi blod da de manglet min blodtype. Spurte hvilken blodtype jeg hadde, men den informasjonen kunne de ikke gi over telefon🙄🙄 Anonymkode: 9bc0e...902 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #56 Skrevet 1. januar 2023 Hele min familie er 0 min mor, far, bror, mann og mine to barn jeg er 0+ Anonymkode: 602ef...950
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #57 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hele min familie er 0 min mor, far, bror, mann og mine to barn jeg er 0+ Anonymkode: 602ef...950 Jeg mente 0- Anonymkode: 602ef...950
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #58 Skrevet 1. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du kan ikke gi rhesus + blod til en person med rhesus -, da dreper du personen. 0- er alltid kriseblod. Anonymkode: 8435c...73e Til alle som sier at man ikke kan gi O+ til personer som er Rh-; jo, det kan man. Kvinner i fertil alder med ukjent blodtype eller Rh- skal ikke ha det Rh+ blod, da de kan danne antistoffer som kan overføres til et barn som er Rh+. Da vil barnets blod bli angrepet av mors antistoffer. Dette gjelder ikke kvinner over fertil alder eller menn. Det siktes dog mot å gi typelikt blod dersom mulig, og en vil kun gi O+ til slike personer i situasjoner som er helt krise og fare for liv. Hilsen bioingeniør som har jobba i blodbank. Anonymkode: d39b8...0f9 6 4
NatNat Skrevet 1. januar 2023 #59 Skrevet 1. januar 2023 Visste ikke det, med Norge og blodtyper. Var operert når jeg var liten (i Frankrike, hvor jeg kommer fra) og de sa til meg at jeg kunne gi blodet mitt til alle. Derfor, vet jeg at jeg er 0 negativ. 😊 2
Hedda-78 Skrevet 1. januar 2023 #60 Skrevet 1. januar 2023 Det har da ingen praktisk betydning å vite hvilken blodtype man selv har. Jeg vet min, men har aldri hatt bruk for det. Ingen spurte meg den dagen det var aktuelt å gi meg blod (etter fødsel). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå