Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forlovet med en fantastisk mann, som kommer fra en litt mer «møblert» familie enn meg, jeg kommer fra en spinke og spare familie. Jeg har et veldig godt forhold til mine svigerforeldre, bare så det er nevnt. Nå har svigerfar kommet med med et forslag om at vi kan flytte inn i et fantastisk hus som han eier, han har til og med tilbudt oss penger for å pusse det opp (det trengs). Dette er jo utrolig generøst, men det er et stort hus og vi har ingen møbler. Min forlovede har lite oppsparte midler, men han tenkte at vi kunne bruke mine sparepenger til å møblere.

Huset står altså i svigerfars navn, hva gjør jeg? Jeg ser at på den ene siden er dette et fantastisk tilbud om et hus jeg aldri har kunnet drømme om å bo i, og nå får jeg tilbudet om å bo her gratis. Jeg føler meg kjip om jeg står hardt på at «mine penger er mine penger» når vi nå skal gifte oss. Samtidig er jeg redd for å havne i kvinnefella. 

Anonymkode: f6f49...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal dere bare bo der på nåde uten noen som helst kontrakt eller utsikter til å kjøpe huset? Jeg hadde vært veldig skeptisk til å bruke mine sparepenger på å møblere et hus jeg ikke hadde noen som helst eierandeler i. En ting er at ting blir slitt og mister verdi, men hvor skal du gjøre av alle møblene hvis det blir slutt og du må flytte inn i noe mindre?

Her er jeg skeptisk, du bør forlange at forloveden din skaffer kapital til å dekke halvparten av innkjøpene, i tillegg må dere ha samboerkontrakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei nei, er du sprø? 

Dere kjøper litt og litt, eventuelt finner billige møbler på finn i første omgang. 

Anonymkode: 15ce7...fe0

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, det hadde jeg absolutt ikke gjort. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Skal dere bare bo der på nåde uten noen som helst kontrakt eller utsikter til å kjøpe huset? Jeg hadde vært veldig skeptisk til å bruke mine sparepenger på å møblere et hus jeg ikke hadde noen som helst eierandeler i. En ting er at ting blir slitt og mister verdi, men hvor skal du gjøre av alle møblene hvis det blir slutt og du må flytte inn i noe mindre?

Her er jeg skeptisk, du bør forlange at forloveden din skaffer kapital til å dekke halvparten av innkjøpene, i tillegg må dere ha samboerkontrakt. 

Vi har ikke råd til å kjøpe det, men min forlovede er enebarn, og kommer jo til å arve det. Svigers eier flere eiendommer som de leier ut, dette er bare en av de. De kommer ikke til å sette oss på gaten. Men så er det det med brudd som du nevner da. Det kan jo skje. Samtidig kan jeg jo spare masse ved å bo her gratis, kan sikkert spare 20 000 mnd. Er bare redd for å virke gnien når jeg får så mye.

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke råd til å kjøpe det, men min forlovede er enebarn, og kommer jo til å arve det. Svigers eier flere eiendommer som de leier ut, dette er bare en av de. De kommer ikke til å sette oss på gaten. Men så er det det med brudd som du nevner da. Det kan jo skje. Samtidig kan jeg jo spare masse ved å bo her gratis, kan sikkert spare 20 000 mnd. Er bare redd for å virke gnien når jeg får så mye.

ts

Men hvis forloveden din kommer fra en så velstående familie, men likevel ikke har noen som helst kapital, er ikke det et rødt flagg i seg selv? Det virker rett og slett ikke som om han er så økonomisk av seg. Tvert imot.

AnonymBruker
Skrevet

Dere har ingen møbler nå? Vi flytta fra hver vår leilighet til hus, og møblerte med de møblene vi hadde stort sett. Har ila året kjøpt oss to møbler og noen hyller, og det ene møbelet kjøpte vi brukt. Det er mye som gies bort eller selges til en billig penge hvis dere ikke har noe som helst nå. 

Anonymkode: 447a4...645

• Liker 6
Skrevet

Du er flink som tenker på disse tankene, de er svært reelle. 
Hvos det blir brudd (50% sjangse) så står du på bar bakke. Det kalles kvinnefella som du selv nevnte.

Du er ikke gnien, du er klok!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Men hvis forloveden din kommer fra en så velstående familie, men likevel ikke har noen som helst kapital, er ikke det et rødt flagg i seg selv? Det virker rett og slett ikke som om han er så økonomisk av seg. Tvert imot.

Han er ikke økonomisk nei, han er en kunstnersjel som ikke bryr seg så mye om økonomi. Det er jo klart at det er jo et privilegium han har hatt fordi han har den familiebakgrunnen han har. 

ts

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har ingen møbler nå? Vi flytta fra hver vår leilighet til hus, og møblerte med de møblene vi hadde stort sett. Har ila året kjøpt oss to møbler og noen hyller, og det ene møbelet kjøpte vi brukt. Det er mye som gies bort eller selges til en billig penge hvis dere ikke har noe som helst nå. 

Anonymkode: 447a4...645

Vi leier møblert nå, så har ingenting nei.

ts

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Du er flink som tenker på disse tankene, de er svært reelle. 
Hvos det blir brudd (50% sjangse) så står du på bar bakke. Det kalles kvinnefella som du selv nevnte.

Du er ikke gnien, du er klok!

Ja, samtidig kan jeg sikkert spare 20 000 i mnd. Ved å bo gratis. Det er en verdi det også. 

ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, samtidig kan jeg sikkert spare 20 000 i mnd. Ved å bo gratis. Det er en verdi det også. 

ts

Behold egenkapitalen og møbler over tid. Bruk finn.no. Bare kjøp det absolutt nødvendige først. Om han er en kunstnerisk sjel burde han se sjarm i det. 😄

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Da sier du til din forlovede

"Jeg synes ikke vi skal svi av de pengene på møbler, det er en dårlig investering. La oss heller spare opp en og en ting, det vil jo gå fprt når vi sparer 20 000 i mnd på å bo her" 

Så passer du på å investere EK din fornuftig, med full sporbarhet. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Skal du bruke pengene dine så skal du investere de.

Anonymkode: 1a5de...96b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt litt penger på møbler som da blir med meg ved eventuelt brudd. Bor du gratis er det kun få måneder til du spart mer enn det du bruker på møbler.  Sen kjøper ndn etterhvert man har råd.

Anonymkode: 42831...bcf

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår veldig godt at dette ble et dilemma. Det er ikke gnient av deg å være bekymret for å gå i kvinnefella. Er det et alternativ at du med din EK + lån får kjøpe deg inn i huset? Husk i så fall å ordne alt riktig med skjøte og tinlysning.

Anonymkode: 33d4e...edf

AnonymBruker
Skrevet

Husk å få inn i testamentet til foreldrene hans at huset skal være felleseie. For de kan bestemme at han skal være arvtager alene, og eie 100% av huset. Han vil jo arve alle eiendommene og all verdi fra foreldrene, så om det blir slutt så har du litt møbler, og han blir velstående... 

Anonymkode: fbee2...8d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du i EK da?

(Hvor lang tid vil det ta å spare opp ved å bo der?)

Anonymkode: 3d7e6...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mye har du i EK da?

(Hvor lang tid vil det ta å spare opp ved å bo der?)

Har i underkant av 500 000. Kan kanskje spare 240 000 i året, hvis jeg er veldig flink. Kan i hvert fall spare 200 000.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Har i underkant av 500 000. Kan kanskje spare 240 000 i året, hvis jeg er veldig flink. Kan i hvert fall spare 200 000.

ts

Kanskje du kan bruke noe av det? For eksempel 100 000,- og så kjøper dere det viktigste i en kombinasjon av nytt og på finn. Da betaler du på en måte husleie det første halve året, og så kan du fortsette å spare/ at dere kjøper inn møbler som er mindre viktige etter det?

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...