Gå til innhold

Kan man venne av barn fra bortskjemt-het?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg som har fått seg en "rude awakening" i jula pga barnas utakknemlighet? Må bare innse at barna, særlig eldstemann er bortskjemt AF. Var pinlig på julaften  han sa nesten ikke takk og var misfornøyd med de ca 25 gavene han hadde fått fordi det ikke var DEN ENE tingen han hadde fått lyst på, samme dag. Er flere andre hendelser aom har gjort at jeg tenker vi må gjøre en liten innsats for å av-skjemme han etter å ha skjemt han helt bort. Noen andre som har vært igjennom en sånn prosess? 

Anonymkode: 455a0...d0f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på alder, men bunnløs takknemlighet skal man nok lete lenge etter hvis barna får 25 pakker. Det er for mange pakker til at man klarer å holde på inderlighet. Jeg har selv tre barn som er rimelig bortskjemte, men det er vanskelig å gjøre noe med det. Vi er øvre middelklasse, kan kjøpe det vi vil når vi vil, ungene får stort sett det de ønsker seg, vi har stor slekt som bidrar til et enormt pakkeberg. 
Så hva gjør man da? Jeg har jobbet med barna for å bevisstgjøre dem at vi er heldige som har det slik. Vi har kjøpt pakker og gitt til pakkeinnsamlinger og hjulpet flere på Finn- ønsker hjelp før jul.  Jeg har fått dem til å velge ut klær de kan arve bort og plukke ut leker de kan gi videre. 
Men på julaften… de forvandler seg til tre små utakknemlige monstre alle tre. Det får jeg ikke fiksa🙈

Anonymkode: 716d0...ea5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer nok litt an på alder, men bunnløs takknemlighet skal man nok lete lenge etter hvis barna får 25 pakker. Det er for mange pakker til at man klarer å holde på inderlighet. Jeg har selv tre barn som er rimelig bortskjemte, men det er vanskelig å gjøre noe med det. Vi er øvre middelklasse, kan kjøpe det vi vil når vi vil, ungene får stort sett det de ønsker seg, vi har stor slekt som bidrar til et enormt pakkeberg. 
Så hva gjør man da? Jeg har jobbet med barna for å bevisstgjøre dem at vi er heldige som har det slik. Vi har kjøpt pakker og gitt til pakkeinnsamlinger og hjulpet flere på Finn- ønsker hjelp før jul.  Jeg har fått dem til å velge ut klær de kan arve bort og plukke ut leker de kan gi videre. 
Men på julaften… de forvandler seg til tre små utakknemlige monstre alle tre. Det får jeg ikke fiksa🙈

Klart du får fiksa - det er jo ditt handlemønster som har gjort dem slik. Så det er du som må endre deg. Ungene bare reagerer på den normaltilstanden dere voksne har skapt for dem.

Slutt å kjøpe ting til dem hele året.

Du frarøver dem også gleden ved å få kjenne på å virkelig ønske seg noe.

Vi har god råd og stor familie, men ungene blir hovedsaklig bortskjemt med fine opplevelser i løpet av året. Dra på fisketur med onkel, bygge lego med bestefar osv.

Nye ting, leker, utstyr og klær får de stort sett bare til anledninger som jul, bursdag, skolestart eller liknende.

Anonymkode: c28bd...792

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Klart du får fiksa - det er jo ditt handlemønster som har gjort dem slik. Så det er du som må endre deg. Ungene bare reagerer på den normaltilstanden dere voksne har skapt for dem.

Slutt å kjøpe ting til dem hele året.

Du frarøver dem også gleden ved å få kjenne på å virkelig ønske seg noe.

Vi har god råd og stor familie, men ungene blir hovedsaklig bortskjemt med fine opplevelser i løpet av året. Dra på fisketur med onkel, bygge lego med bestefar osv.

Nye ting, leker, utstyr og klær får de stort sett bare til anledninger som jul, bursdag, skolestart eller liknende.

Anonymkode: c28bd...792

Jeg kjøper ikke nye ting til dem hele tiden😂 men må de ha ny vinterbukse så får de det med en gang, vi venter ikke med sånt for at de skal få kjenne konsekvensen av en for liten eller ødelagt bukse. 

Leker får de kun på bursdag og jul. Men når vi inviterer kun tanter, onkler og besteforeldre har vi 12 gjester pluss søskenbarn og venner som gir gaver. Til jul er det enda fler. Slik blir jo fort den ønskelista en «dette får jeg» liste. 
Hvis du har en hemmelig oppskrift på å få takknemlige barn er jeg lutter øre. Det eneste du klarte var å kritisere meg, og det er jo ikke akkurat konstruktivt🙄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare 1 barn (på 11 år) og jeg skjemmer henne nok bort litt i jula. Faren hennes er veldig spesiell, for enkelte år har hun verken fått bursdagsgave eller julegave fra han.. Vi har liten familie, og på julaften er det bare oss to og min mor, som har dårlig råd. Så jeg føler på et ansvar for å prøve å oppfylle ønskelista og gi henne litt å pakke opp. Men hun takker riktignok for gavene. Når hun var yngre, var hun mer utakknemlig, og da satt jeg meg ned med henne etterpå og snakket om det. Tror også barn er litt sånn, og de synes det er flaut å takke hvis det er mange tilstede. Det går nok over😊

Anonymkode: c7370...65c

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøper ikke nye ting til dem hele tiden😂 men må de ha ny vinterbukse så får de det med en gang, vi venter ikke med sånt for at de skal få kjenne konsekvensen av en for liten eller ødelagt bukse. 

Leker får de kun på bursdag og jul. Men når vi inviterer kun tanter, onkler og besteforeldre har vi 12 gjester pluss søskenbarn og venner som gir gaver. Til jul er det enda fler. Slik blir jo fort den ønskelista en «dette får jeg» liste. 
Hvis du har en hemmelig oppskrift på å få takknemlige barn er jeg lutter øre. Det eneste du klarte var å kritisere meg, og det er jo ikke akkurat konstruktivt🙄

Hva kan du gjøre for at ønskelista ikke bare blir en ordre? 

Om den skibuksa ryker i desember, kan en ny være en julegave? Kan noen av aktivitetene være gaver, kan noe av utstyret? 

Kan en gave være nye sokker eller et gavekort på den turen til lekeland dere sikkert hadde tatt uansett? 

Om alt de dyre man trenger bare dukker opp, vil man få sjokk når man flytter for seg selv. 

Anonymkode: cc4d7...c0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det flere enn meg som har fått seg en "rude awakening" i jula pga barnas utakknemlighet? Må bare innse at barna, særlig eldstemann er bortskjemt AF. Var pinlig på julaften  han sa nesten ikke takk og var misfornøyd med de ca 25 gavene han hadde fått fordi det ikke var DEN ENE tingen han hadde fått lyst på, samme dag. Er flere andre hendelser aom har gjort at jeg tenker vi må gjøre en liten innsats for å av-skjemme han etter å ha skjemt han helt bort. Noen andre som har vært igjennom en sånn prosess? 

Anonymkode: 455a0...d0f

Da er det kanskje lurt å realitetsorientere ham om at gavene er kjøpt, det du kommer ønskende med på julaften formiddag er det minimal sjanse for å finne under treet. Sånn med én gang, ikke etter at gavene var åpnet.

Anonymkode: b8239...4db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm. Har vokst opp ganske likt, men det er klart vi viste takknemlighet for det vi fikk på julaften. Jeg var eldst og skrev i mange år takkekort. De to yngre slapp det, men utakknemlige monstre var ingen av oss noengang.

Mine foreldre hadde rett og slett ikke tolerert noen annen oppførsel.

Anonymkode: 69216...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slik blir jo fort den ønskelista en «dette får jeg» liste. 

Må det skrives ønskeliste til andre enn foreldre? 

Anonymkode: 69216...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Alder er vel ganske vesentlig her, men selvfølgelig kan det rettes opp i.

Trodde selv at min var utakknemlig, helt til jula som var nå, hvor han plutselig sa tusen takk for alle gavene. Året før satt vi foreldrene og maset om at han måtte si takk osv, mens nå sa han til og med takk for ting han hadde fått dobbelt opp av og skulle bytte inn. Holdt på å få bakoversveis.

Men ja, alder er ganske viktig her. Og så er det også sånn at ungene ikke nødvendigvis er utakknemlig. Om du har gledet deg enormt og håpet på å få Ludo i julegave, men så får du 25 pakker med alle andre typer spill? En kan fint bli glad for alle de gavene, men den følelsen av at man ikke fikk den ene tingen man virkelig ønsket seg, kan bli overveldende. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: b7fc5...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...