Gå til innhold

Kan alle leger lese min kjernejournal og pasientjournal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt sammen med en lege og er redd for at han skal sjekke ut journalen min. Har han lov til det? Og vil jeg eventuelt kunne se om han har lest? Noen som vet? 

Er det forskjell på tilgang for leger som jobber privat og i det offentlige? Han jobber i det offentlige nå, men skal begynne å jobbe privat. Jeg har overhodet ikke lyst til at han skal få tilgang til mine helseopplysninger.

Anonymkode: 75595...12d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I teorien kan han søke deg opp, men det er strengt forbudt. Du kan gå inn i helenorge å se om han eller andre har vært inn i journalen din. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan, men han har overhode ikke lov.

Dette gjelder både offentlig og privat.

Hvis du mistenker at han har lest noe av det, så kan du melde han inn. For det er ikke greit. 

Anonymkode: 85556...4f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Helsenorge så kommer bare opp de som har vært inne på journalen min på sykehuset. Ingen av mine besøk hos fastlege. Jeg måtte ha en utskrift fra legekontoret i fjor og siden det jeg skulle ha utskrift av skjedde før jeg begynte på nåværende legekontor, så fant de det ikke. Min journal var ikke overført fra gamle legen til den nye.

De som jobber på sykehus står med fullt navn og tittel, så der har jeg full oversikt.

Det er så strenge regler på å snoke på personer du ikke har noe med å gjøre. Det kan føre til fengsel i verste tilfelle.

Om han du er sammen med jobber på ett legekontor du ikke er pasient så skal det svært mye til for at han får opp noe på deg i det hele tatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir det automatisk loggført hvem som har vært inne på en journal? Og finnes det måter å unngå slik loggføring?

Anonymkode: a1e20...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gitt at du er pasient på et legekontor ha æn jobber på, kan han det. Han vil også kunne se din kjernejournal. 

Alle besøk på din journal logges. Du kan til enhver tid få innsyn i dette. Det er strengt ulovlig om han går inn på din journal. 

De aller fleste leger er svært lite interessert i å være leger for bekjente på fritiden. 

Anonymkode: 84518...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir det automatisk loggført hvem som har vært inne på en journal? Og finnes det måter å unngå slik loggføring?

It-personalet vil kanskje klare å komme seg forbi. 

All aktivitet på personopplysninger logges selvsagt i systemet. Folk har mistet jobb og lisens på snoking før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

All aktivitet på personopplysninger logges selvsagt i systemet. Folk har mistet jobb og lisens på snoking før. 

Tror dette skal mye til. 
Da må du jo virkelig gå inn for det og være villig til å gjøre noe ulovlig som du kan få veldig streng straff for. 

Jeg jobber innen helse og på vår utdanning ble det veldig mange ganger gjort klinkende klart hvor ulovlig og alvorlig dette var, så det vet nok de fleste leger også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Tror dette skal mye til. 
Da må du jo virkelig gå inn for det og være villig til å gjøre noe ulovlig som du kan få veldig streng straff for. 

Jeg jobber innen helse og på vår utdanning ble det veldig mange ganger gjort klinkende klart hvor ulovlig og alvorlig dette var, så det vet nok de fleste leger også. 

Ja, det er fullstendig ulovlig! Det er etisk forkastelig! Alle skal ha det klinkende klart for seg at det gjør man bare ikke. 

Svarer brukeren på om det finnes måter å unngå det på. Teoretisk sett vil jeg tro mulighetene er størst før de som drifter it-systemet. Altså ikke legen ts bekymrerer seg for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, får håpe han ikke gjør det, da. Og han jobber ikke på legekontoret der jeg har fastlege. Jeg ble bare utrolig nervøs ved tanken på dette. Det er ikke alt man ønsker å dele i en tidlig fase av forholdet.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er fullstendig ulovlig! Det er etisk forkastelig! Alle skal ha det klinkende klart for seg at det gjør man bare ikke. 

Svarer brukeren på om det finnes måter å unngå det på. Teoretisk sett vil jeg tro mulighetene er størst før de som drifter it-systemet. Altså ikke legen ts bekymrerer seg for. 

Oj faen. Så dvs. at en lege som har en bestekompis som jobber på IT helt fint kan gå inn på journaler uten at det blir loggført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri hørt om et legekontor eller en privat medisinsk bedrift som har egne IT-systemer. Det brukes nesten alltid systemer som er lagd for formålet og som driftes utenfra, så det er også veldig lite sannsynlig.

Tviler sterkt på at noen av de som drifter DIPS eller Sykehuspartner skulle ha hjulpet en lege med å titte i journalen til kjæresten sin. Det er bare helt ulogisk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj faen. Så dvs. at en lege som har en bestekompis som jobber på IT helt fint kan gå inn på journaler uten at det blir loggført.

nei, nei, nei. Det vil det absolutt ikke si. Isåfall må kjæresten din ha en bestekompis som jobber innen support av det systemet som arbeidsplassen til din kjæreste bruker. Så måtte han kompisen ha gjort noe veldig ulovlig for å hjelpe din kjæresten med å snoke. Da vil det også trolig være loggført at han bestekompisen har gjort dette, så da risikerer jo også han å få store problemer. 

Hvis dette skjer, så må det virkelig være noe rart med den kjæresten, for da er han helt desperat etter å lese den journalen 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, så lett er det ikke

Anonymkode: e75d2...d17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da er det i så fall programmerere i bedriftene som eier systemet. Ingen i IT på sykehusene har så omfattende tilganger at de kan gå så langt inn bakveien i et klinisk system.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, får håpe han ikke gjør det, da. Og han jobber ikke på legekontoret der jeg har fastlege. Jeg ble bare utrolig nervøs ved tanken på dette. Det er ikke alt man ønsker å dele i en tidlig fase av forholdet.

Ts

Jobber han på legekontor eller sykehus? På et legekontor kan han ikke se notater fra sykehuset, kun epikriser som er sendt til aktuell lege/kontor. 

Anonymkode: 5594e...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han har ikke lov å lese med mindre det er i jobbsammenheng. Du kan se hvem som har sett journalen din på helsenorge.no.  Tviler på at en lege risikerer noe sånn 

Anonymkode: 5d619...a27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager avsporing, men kan man selv lese egen journal på Helse-Norge? 

Anonymkode: 90e52...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, alle kan lese, men det blir  loggført. 

Men kan jeg spørre hvorfor du vil være sammen med en du stoler så lite på at du tror han vil risikere hele karrieren sin og miste autorisasjonen bare fordi han vil snoke til seg hemmelige personopplysninger om deg? 

Hadde jeg mistenkt at en date/ny type hadde vært så ekstremt nysgjerrig at han var villig til å kaste bort hele utdannelsen og karrieren, og risikere ett års fengsel bare for å hente ut mine helsedata, som igjen sier hvor mye han stoler på meg, vettu da hadde jeg bare droppet han... 

Anonymkode: 1c644...ace

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan han, men det er strengt tatt leger som har pasientkontakt som kan lese journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...