Gå til innhold

Krav til lykt på sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en måneds tid siden hadde de storaksjon i Bergen der de delte ut mange forelegg til syklister uten lykt. Jeg vil nødig oppleve det samme, siden man da må betale 900 kr! Har nå lest forskriften om krav til sykkel ang kravene til sykkellykt, men er litt usikker på hvordan man skal tolke det:

Det står:

"lykten skal være festet til sykkelen": jeg har en hodelykt som jeg gjerne bruker. Vil jeg få bot hvis jeg bruker denne og ikke en man fester til sykkelen?

-hvor mørkt må det være før det regnes som "mørkt"? hvor tidlig på dagen er det nødv med lykt nå på denne årstiden?

-har også en biiteliten lykt jeg kjøpte i en sportsbutikk som festes til nøkkelknippe. Hvis jeg glemmer den ordentlige lykta bruker jeg denne. Men er usikker på om den er sterk nok (300m framover). Selger sportsbutikkene disse små sykkellyktene selv om de ikke blir godkjent av politi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For en måneds tid siden hadde de storaksjon i Bergen der de delte ut mange forelegg til syklister uten lykt. Jeg vil nødig oppleve det samme, siden man da må betale 900 kr! Har nå lest forskriften om krav til sykkel ang kravene til sykkellykt, men er litt usikker på hvordan man skal tolke det:

Det står:

"lykten skal være festet til sykkelen": jeg har en hodelykt som jeg gjerne bruker. Vil jeg få bot hvis jeg bruker denne og ikke en man fester til sykkelen?

-hvor mørkt må det være før det regnes som "mørkt"? hvor tidlig på dagen er det nødv med lykt nå på denne årstiden?

-har også en biiteliten lykt jeg kjøpte i en sportsbutikk som festes til nøkkelknippe. Hvis jeg glemmer den ordentlige lykta bruker jeg denne. Men er usikker på om den er sterk nok (300m framover). Selger sportsbutikkene disse små sykkellyktene selv om de ikke blir godkjent av politi?

Ring politi eller sykkelforbundet

Skrevet

Lyser den tre hundre meter framover så er det mer enn en billykt, er det ikke :overrasket:

Jeg tror ikke poenget er at vi - syklister - skal se noe med lyktene våre, vi skal sees. Så bare du er synlig så er alt iorden :)

Ellers må jeg bare få skryte av disse aksjonene til politiet. De har medført at mer enn 90 % av syklistene i Bergen sentrum bruker lykt! Så lite som skulle til, så store konsekvenser :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...