AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har ingen peiling på hvordan boligsparing fungerer. Jeg er 22 år og ingen av mine foreldre eier hus/leilighet så det er lite hjelp i dem. Fra og med februar skal jeg spare hele stipendet mitt i 1,5 år, slik at jeg får oppspart til egenkapital. Jeg får utbetalt 11500kr i mnd, og når jeg har spart dette har jeg ca 180 tusen på konto. Jeg og samboer skal leve på hans inntekt på litt over 30 tusen i mnd og vi har regnet på at det kommer til å gå fint. Men man kan jo bare sette inn 27 tusen på bsu i året? Jeg har ikke bsu fra før heller. kan jeg bare ha pengene på sparekonto og bruke de til å kjøpe bolig for? Anonymkode: 09f6f...86c
C-girl Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Ja, du kan ha pengene på en vanlig sparekonto, det er ingen krav til at du har bsu.
Tøvftta Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Sjekk ut fond. Jeg sparte i fond med egenkapitalen min og ‘tjente’ en del tusen på det 😊 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Tøvftta skrev (24 minutter siden): Sjekk ut fond. Jeg sparte i fond med egenkapitalen min og ‘tjente’ en del tusen på det 😊 Takk for tips! Anonymkode: 09f6f...86c 1
Rucula Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 (endret) Nei nei! Du må ikke sette pengene i fond om du tenker å spare mnindre enn MINIMUM 2 år, helst 5 eller lenger! Du trenger ikke BSU for å få lån, men det er en gunstig sparemetode. Endret 1. januar 2023 av Rucula
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Ja, du kan sette inn 27500kr på BSU i året, og de resterende eventuelt på sparekonto. Jeg er student og bruker store deler av stipendet mitt på å fylle BSU-kontoen hvert år. Det gir deg langt mindre å rutte med i hverdagen, men jeg synes det er verdt det for fremtiden. Jeg har spart på BSU siden 2018/2019 og har nå langt over 100.000 på konto. Den store fordelen med BSU er at du får mye penger bare i renter. Jeg fikk 4000kr ekstra på kontoen i år bare i kredittrenter. Sammenligner du med vanlig sparekonto er det lite du får i rente. Anbefaler absolutt å spare i BSU, du tjener etterhvert flere tusen i året på å bare ha pengene liggende der. Anonymkode: 022fa...083
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 Kortsiktig er BSU det desidert beste når det kommer til sparing(Trøgstad sparebank gir per dags dato BSU rente på 5,25%, så jeg bruker det i eksempelet mitt): Første år: Du sparer 27 500 NOK, du får 1443 kr i renter og 2750 tilbake på skatten. Det gir en årlig avkastning på 15,25%. (i 2022 når skattefradraget var større fikk man langt over 20% avkastning....) Andre år: Du har nå spart 55 000 NOK, du får 2887Kr i renter og 2750 tilbake på skatten. Det er en årlig avkastning på 10,25%. Tredje år: Du har nå spart 82 500kr, du får 4331 kr i renter og 2750 tilbake på skatten. Det er en årlig avkastning på 8,5% Fjerde år. Du har nå spart 110 000kr, du får 5775kr i renter og 2750 tilbake på skatten. Det er en årlig avkastning på 7.75% Historisk sett så har realavkastningen i aksje-markedet gitt en årlig avkastning på 7%, så du kan være på ditt fjerde år med bankinnskudd-sparing å få tilnærmet lik avkastning RISIKOFRITT. Om man sparer i fond fremfor BSU som er en risikofri avkastning på 15,25%, da er man enten en idiot eller en av verdens beste investorer. Når du maxer ut BSU grensen din på 300k så kan du vurdere å legge 300k inn i BSU 2.0. Der får du ca 4% nå. Ikke prioriter aksjer før du fyller opp BSU. Har du fylt opp BSU, og BSU 2.0 og har fortsatt 500k liggende, da kan du vurdere fond, men da ville jeg fortsatt hatt en del i obligasjoner om du tenker at denne kapitalen skal puttes i bolig innen noen år. Skal du spare til pensjon så putt alt i fond. Skal du realisere innen 10 år, IKKE putt alt i fond. Anonymkode: 45e48...aa3 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Det er få ting i finansverden som er en gratis lunsj. Det eneste er diversifisering og skattefradrag (BSU). Ikke si nei takk til en gratis lunsj. Anonymkode: 45e48...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Det er selvfølgelig en forutsetning at du betaler skatt for å få skattefradrag på BSU. I 2022 måtte man tjene minst 87 000 kroner per år for å få fullt utbytte av skattefradraget på BSU. Du skriver ikke noe om at du skal jobbe ved siden av, men uansett er det ingen sparekontoer som gir bedre rente enn BSU. Anbefaler ikke å spare i fond med mindre det er minst 5 år til dere skal kjøpe bolig, eller om du er glad i høy risiko. Anonymkode: 4216a...80d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er selvfølgelig en forutsetning at du betaler skatt for å få skattefradrag på BSU. I 2022 måtte man tjene minst 87 000 kroner per år for å få fullt utbytte av skattefradraget på BSU. Du skriver ikke noe om at du skal jobbe ved siden av, men uansett er det ingen sparekontoer som gir bedre rente enn BSU. Anbefaler ikke å spare i fond med mindre det er minst 5 år til dere skal kjøpe bolig, eller om du er glad i høy risiko. Anonymkode: 4216a...80d Dette er nok et viktig poeng. Det er først når du er i jobb, det gir mening å spare i BSU. Om du ikke har en jobb så vill nok BSU fortsatt være den kontoen som gir best rente, MEN da gir du også opp de fremtidige skattefradragene du vil få, ettersom man kun kan spare 300k i BSU. Så da vil du fylle opp kontoen din (som har en 300k grense), UTEN å få skattefradrag. Jeg hadde mesteparten av bankinnskuddene mine i en høy-rente sparekonto frem til jeg fikk min faste jobb. Deretter lemper jeg alt over i BSU, ett år av gangen. Da får man skattefradrag. Skattefradraget er jo gratis penger. Anonymkode: 45e48...aa3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 De fleste banker har en form for bsu 2 du kan spare i med god rente. Nordea og obos tillater innskudd opp til 300k. Så ville undersøkt rentene der vs noen gode høyrentekontoer som f eks svea. Anonymkode: 5b2bf...55f
Ginny Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 Hvordan har du klart å overtale samboeren din til at han skal betale alt mens du skal spare i halvannet år? Det er jo en kjempedeal for din del 😃 BSU har stort sett bedre rente enn vanlige sparekontoer, så fyll opp både BSU og BSU 2.0 😊 Kan og være greit med sommerjobb og deltidsjobb så du får litt ekstra inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå