Gå til innhold

Ekstrem hjertebank dagen derpå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjertet hamrer brutalt og jeg både hører og ser det slå, samt dobbeltslag. Kan man dø av fyllesyke? Hjertet kan vel ikke makte å jobbe slikt stort lenger. Det er tungt å puste 

Anonymkode: 7c053...495

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du dør ikke. Slapp av.

Anonymkode: 67c09...52a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjertet hamrer brutalt og jeg både hører og ser det slå, samt dobbeltslag. Kan man dø av fyllesyke? Hjertet kan vel ikke makte å jobbe slikt stort lenger. Det er tungt å puste 

Du overlever. 

Pust med nesa og pust rolig. Jo mer du stresser deg opp, jo mer stressa blir du. 

Anonymkode: 1cb8b...ef1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du dør ikke. Slapp av.

Anonymkode: 67c09...52a

Er livredd hjertestans, pulsen tar fullstendig av. Tenkte på han ungdommen i nyhetene i går som fikk hjertestans bare av et maraton, hjertet mitt banker langt verre nå enn når jeg trener

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke dø av "fyllesyke", men du kan selvfølgelig dø av alkoholforgiftning.

Det dør vel rundt 450 nordmenn hvert år av direkte alkoholforgiftning så rundt 1.3 personer hver dag dør av direkte alkoholforgiftning. 

Også dør det langt flere indirekte av alkohol da (traumeskader, drukning, bettenelse i indre organer, leversvikt og kreft).

Om du tror at du er i faresonen for å dø av alkoholoverdose bør du ringe 113.

Anonymkode: 09c4a...743

• Liker 2
Skrevet

Jeg har levd i mange år med ufarlige ekstraslag og hjertebank. Blir verre om du tenker på det. Kom deg til lege å få en undersøkelse, da forsvinner de ofte :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du det ofte? 

Kan hende en kald dusj hjelper litt. 

Jeg har mye hjertebank og ekstraslag, føles sykt ubehagelig mens det står på. Som en mini ute av meg selv opplevelse. Verden stopper opp liksom. Har hatt det av og på i mange år uten at legene har funnet noe feil.

Sannsynligvis angst dette, men blir det verre er det jo bare å ta en telefon til legevakta? 

Anonymkode: 9421f...743

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke dø av "fyllesyke", men du kan selvfølgelig dø av alkoholforgiftning.

Det dør vel rundt 450 nordmenn hvert år av direkte alkoholforgiftning så rundt 1.3 personer hver dag dør av direkte alkoholforgiftning. 

Også dør det langt flere indirekte av alkohol da (traumeskader, drukning, bettenelse i indre organer, leversvikt og kreft).

Om du tror at du er i faresonen for å dø av alkoholoverdose bør du ringe 113.

Har ikke drukket siden i natt, så tror ikke alkoholforgiftning er aktuelt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er livredd hjertestans, pulsen tar fullstendig av. Tenkte på han ungdommen i nyhetene i går som fikk hjertestans bare av et maraton, hjertet mitt banker langt verre nå enn når jeg trener

Ikke rart hjertet galopperer når du tenker på sånt i tillegg. Man får ikke hjertestans «bare» av ett maraton, da er det noe underliggende i tillegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har drukket mye over en lengre periode kan du utvikle dilirium tremens som er en psykotisk og kronisk sinnslidelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du det ofte? 

Kan hende en kald dusj hjelper litt. 

Jeg har mye hjertebank og ekstraslag, føles sykt ubehagelig mens det står på. Som en mini ute av meg selv opplevelse. Verden stopper opp liksom. Har hatt det av og på i mange år uten at legene har funnet noe feil.

Sannsynligvis angst dette, men blir det verre er det jo bare å ta en telefon til legevakta? 

Ja føler verden stopper opp her og, og ut av kroppen opplevelse pga panikkangsten jeg fikk av dette hjertet. Har det bare i forbindelse med alkohol så drikker ikke ofte pga det. Men drakk mye i går 😕 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du har drukket mye over en lengre periode kan du utvikle dilirium tremens som er en psykotisk og kronisk sinnslidelse.

Du, det er første nyttårsdag. Temmelig mange med hjertebank i dag.

Delirium tremens er ikke kronisk. 

Endret av Sultan
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er også blodfortynnende så om du har underliggende hjerte og kar sykdommer så kan man forverre tilstanden ved at du ikke får transpotert nok oksygen i blodbanen. 

Om dette skjer vil hjertet jobbe på spreng, noe som kan anstrenge muskelen veldig mye. 

Neste gang du ruser deg så bør du enten ruse deg på mindre farlige stoffer eller innta en langt mindre mengde rusmiddel.

Hjertesykdom og alkohol er en dårlig kombinasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja føler verden stopper opp her og, og ut av kroppen opplevelse pga panikkangsten jeg fikk av dette hjertet. Har det bare i forbindelse med alkohol så drikker ikke ofte pga det. Men drakk mye i går 😕 

Det er en del som får ordentlig fylle angst. Ikke som i gjorde jeg noe dumt, men som i ordentlig angst som du har nå. 

Det går over dette. Igjen, gå litt i frisk luft. Hold noen isbiter i hendene eller ta en kald dusj. Jeg vet det er tiltak, men det er den raskeste måten ut av angsten å gjøre noe. Kulde hjelper deg å få kontakt med kroppen igjen, på en god måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sultan skrev (3 minutter siden):

Du, det er første nyttårsdag. Temmelig mange med hjertebank i dag.

Delirium tremens er ikke kronisk. 

Dilirium tremens er som oftest forbigående og varer i 2 - 3 dager, og kan i noen situasjoner bli kronisk.

Jeg har jobbet med en pasient som var kronisk av dilirium tremens som følge av alkoholmisbruk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er også blodfortynnende så om du har underliggende hjerte og kar sykdommer så kan man forverre tilstanden ved at du ikke får transpotert nok oksygen i blodbanen. 

Om dette skjer vil hjertet jobbe på spreng, noe som kan anstrenge muskelen veldig mye. 

Neste gang du ruser deg så bør du enten ruse deg på mindre farlige stoffer eller innta en langt mindre mengde rusmiddel.

Hjertesykdom og alkohol er en dårlig kombinasjon.

Drakk bare vin og champagne, ingen andre rusmidler. Kan hjertemuskulaturen bli så sliten at den stopper opp? Har ingen underliggende hjertesykdommer tror jeg, legen tok nylig ekg i forbindelse med et forhøyet stoffskifte og sa alt var bra

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del som får ordentlig fylle angst. Ikke som i gjorde jeg noe dumt, men som i ordentlig angst som du har nå. 

Det går over dette. Igjen, gå litt i frisk luft. Hold noen isbiter i hendene eller ta en kald dusj. Jeg vet det er tiltak, men det er den raskeste måten ut av angsten å gjøre noe. Kulde hjelper deg å få kontakt med kroppen igjen, på en god måte.

Takk for tips :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dilirium tremens er som oftest forbigående og varer i 2 - 3 dager, og kan i noen situasjoner bli kronisk.

Jeg har jobbet med en pasient som var kronisk av dilirium tremens som følge av alkoholmisbruk.

Da skal man ha drukket mer enn bare på nyttårsaften, for å si det sånn.

Å få kronisk delirium er forbeholdt en svært liten andel av svært tunge alkoholikere. Ikke noe TS trenger å bekymre seg for etter å ha festet en dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du kjenner på er faktisk angst. Er ikke uten grunn man kaller det for "fylkeangst". Man trenger ikke å ha driti på draget for å få fylleangst, det er alkoholen som trigger den. Selv sluttet jeg nesten helt å drikke etter jeg fikk "vanlig" angst i tillegg. Jeg orket det bare ikke...

Det hjelper å prøve å slappe så godt av du bare klarer, distrahere deg selv, se film e.l. Jo mer du kjenner etter og fokuserer på det, jo verre blir det.

Anonymkode: ffa15...d5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fylleangst går over og er sjeldent dødelig;)

Anonymkode: b0e2f...236

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...