Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #1 Skrevet 14. desember 2005 En kompis krangler litt med huseier, huseier mener at han skal betale forskuddsvis leie for f.eks januar 06 senest 1. des 05, og at det er dette ordlyden "husleie betales forskuddsvis, innen den 1. i mnd" i kontrakten betyr. Jeg mener en naturlig tolking av slik forskuddsvis betaling vil si at man betaler i begynnelsen av boperioden/terminen, altså 01.01. for termin januar, og ikke en mnd før. I huseieloven §3.2. står det dessuten " Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned", men hva vil en mnd si i denne sammenheng:at han ikke kan kreve husleie for januar betalt før 01.01., eller at han tidligst kan kreve den betalt 01.12.? Går jus, men har ikke kommet til denne loven enda
Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 Å betale noe forskuddsvis betyr at det betales før det brukes. Nå er ikke jeg noen jurist, men har vært gjennom noen leieforhold. Har aldri hørt annet enn at forskuddshusleie betales innen 1. den mnd som gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #3 Skrevet 14. desember 2005 En kompis krangler litt med huseier, huseier mener at han skal betale forskuddsvis leie for f.eks januar 06 senest 1. des 05, og at det er dette ordlyden "husleie betales forskuddsvis, innen den 1. i mnd" i kontrakten betyr. Jeg mener en naturlig tolking av slik forskuddsvis betaling vil si at man betaler i begynnelsen av boperioden/terminen, altså 01.01. for termin januar, og ikke en mnd før. I huseieloven §3.2. står det dessuten " Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned", men hva vil en mnd si i denne sammenheng:at han ikke kan kreve husleie for januar betalt før 01.01., eller at han tidligst kan kreve den betalt 01.12.? Går jus, men har ikke kommet til denne loven enda ← For meg så betyr det at pengene skal være på konto til huseier innen den 1.1.06
Gjest Piper Skrevet 14. desember 2005 #4 Skrevet 14. desember 2005 En måned er i dette tilfelle 01.01.06, og huseier har IKKE lov til å kreve lengre forskuddsleie. Kameraten din kan true med å gå til husleierforeningen, og da kan huseier risikere å få seg en knekkelig bot om han krever lengre forskuddsleie.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 Helt sikker? Ikke at jeg ikke stoler på deg altså Piper, høres jo helt riktig ut, men siden det ikke er jeg som skal krangle med huseier må jeg bare dobbeltsjekke.... Kjedelig om han kommer med feil argumenter pga. meg. Leieboerforeningen tar forresten 20 kr minuttet for ikke-medlemmer, så jeg håper han slipper å ringe dem.
Gjest Varg-Menja Skrevet 15. desember 2005 #6 Skrevet 15. desember 2005 Det Piper sier stemmer, og når det gjelder Leieboerforeningen lønner det seg uansett å melde seg inn i, dersom man har trøbbel med husverten. Da får du også rimelig advokathjelp, i tillegg til gratis rådgivning. Meg sparte de for nesten 10.000,- så det er absolutt verdt medlemskontigenten...
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #7 Skrevet 15. desember 2005 Jusstudentene har gratis rådgivning som er veldig god, de får hjelp av praktiserende advokater som passer på at studentene gir riktige råd. I Oslo heter tilbudet JussBuss, det finnes også i Bergen og Tromsø, men der tror jeg det heter noe annet...
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #8 Skrevet 17. desember 2005 Jeg leier ut, og mener "forskuddsvis betaling" er senest den 1. den aktuelle måneden. Når det kreves at det skal betales 1 måneds forskudd er jo det det samme som en ekstra måneds depositum. Liz
Gjest Aloha Skrevet 18. desember 2005 #9 Skrevet 18. desember 2005 Vi betaler forskuddsleie den 20. i hver måned. Det vil si at 20.desember betaler vi for perioden 01.01.-31.01. Jeg syns også det høres ut som du skal betale den 1. i den måneden husleien betales for, ikke en hel måned FØR leieperioden faktisk starter, det høres litt rart ut. Men hva huseier faktisk har LOV til, er jeg usikker på.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #10 Skrevet 19. desember 2005 Jeg tror det som blir sagt her er riktig, men jeg skjønner huseier som vil ha pengene i god tid. Har selv vært borti leieboer som stadig betalte for sent og sjelden på samme dato. Når leie kommer 5 en måned, 20 en annen blir det ganske uforutsigbart. Leieboers rotete økonomi burde ikke straffe seg for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå