Embla Othea Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 (endret) https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/29-aring-fikk-aktiv-dodshjelp-for-psykiske-problemer/s/12-95-3423523419 29-åring som fikk dødshjelp for psykisk lidelse som var uutholdelig. Hva tenker dere om det? Debatter! (Jeg er imot - da det ikke er helsevesenets oppgave å ta liv.) Endret 1. januar 2023 av Embla Othea
Eva-Lena Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Jeg er 100% for, men da skal absolutt alt vært prøvd for å gjøre situasjonen bedre for personen. Det er synd norsk helsevesen ikke kan hjelpe de som lider. Jeg er helt imot at en 29 åring får aktiv dødshjelp fordi ett forhold er slutt, selv om det også kan være helt jævlig. De fleste kommer seg igjennom dette over tid. Jeg tenker mer på de som har forsøkt alt som er av tilbud i helsevesenet skal kunne få aktiv dødshjelp. Jeg vil ha den muligheten om jeg skulle få en dødelig sykdom og ingen behandling er uprøvd. Jeg vil ikke visste sakte med sikkert i en sykehusseng, det er ikke noe verdighet ved det. Jeg synes det er en stor skam at folk skal dopes med sterke smertestillende i kanskje flere uker, mnd og år bare fordi staten Norge ikke tillater aktiv dødshjelp. Ville du selv oppleve å ha enorme smerter døgnet rundt i flere mnd bare for st aktiv dødshjelp ikke er lov? Det er en enorm påkjenning for den som lider, men også for familie og venner rundt også. Jeg kaller det seigpining og så umenneskelig sim det er mulig å få det. 6 5
Gjest Gagaen Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Jeg er ikke for å ta liv på noe vilkår. Jeg er for LIVET. Det er alltid noe man kan prøve når det ser som mørkest ut.
parmanoia Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Det er en grunn til at vi hindrer psykisk syke å ta sitt liv. Slik må et sivilisert samfunn fortsette å ha det. 12
Helene Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Jeg vet faktisk ikke. Har ikke tatt standpunkt på dette nå. Men kjenner folk som sliter alvorlig. Om de bør få aktiv dødshjelp er en annen sak. Når det gjelder alvorlig, dødelige, og skikkelig hemmende sykdommer, er for aktiv dødshjelp. Tenker også at alvorlige psykiske plager er alvorlig sykdom. Så jeg vet ikke rett og slett. Selv er jeg FOR LIVET. Har for mye å leve for. Er ikke alvorlig syk. Kommer ikke til å dø av min diagnose, den dør nok med meg 😅. Men skjønner at noen har det vanskelig. Jeg velger å ikke sette meg som dommer over andres hverdag. God tråd for diskusjoner. Får folk til å tenke seg om. 4 2
Kvittre Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 Jeg er for. Har aldri skjønt hvorfor folk skal leve og lide i smerte. Det må selvsagt være etter at alt annet er prøvd og etter år, ikke litt deppa over strømregningen liksom.. 11 2
Mwanafunzi Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Slik det offentlige psykiske helsevesenet fungerer i Norge nå, så er jeg mot. Hadde det derimot vært et godt tilbud til alle, så hadde jeg vært for. 1 2
Callisto83 Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Jeg synes i utgangspunktet aktiv dødshjelp kun skal være et tilbud for de som er terminalt syke. Når det er sagt, personer som velger å ta sitt eget liv uansett hva helsevesenet kan tilby, gjør det ofte på en såpass traumatiserende måte at det preger de som finner dem for livet. Det er jo et argument i det minste. 2 1
Drizzt Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 Jeg er for i noen tilfeller. For eksempel de som lever i uutholdelige smerter på grunn av sykdom uansett alder, de som har en sykdom som gradvis forverres på en måte som påvirker livet ekstremt typ ALS. Det er en veldig vanskelig og hårfin grense, men dette må være siste utvei. Det er umenneskelig og torturlignende å tvinge folk å leve et liv de ikke ønsker. 3
RC Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 Vi avliver dyr som lider, men mennesker skal måtte leve og lide videre? Satt veldig på spissen selvfølgelig. Jeg tror jeg er for, men bare i svært alvorlige tilfeller hvor alt annet er forsøkt og det ikke er noen annen utvei for den det gjelder. Kjærlighetssorg eller mild depresjon holder selvfølgelig ikke. Det høres jo ganske fryktelig ut at en som absolutt ikke vil leve er nødt til å holde ut fordi de rundt hen ikke vil leve uten hen, synes jeg. 4
CAPS LOCK Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 Jeg er imot. Folk med psykiske lidelser bør få hjelp til å bli friske igjen, ikke drepes fordi det er billigst 3 3
*blueberry* Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 Imot. Så lenge det er en sykdom eller lidelse som kan kureres eller stabilt leve med med behandling, og det er all psykisk sykdom. Hadde det vært snakk om ALS o.l. kunne jeg vurdert å være for. Allikevel må vi huske på at aktiv dødshjelp handler ikke bare om de som vil dø, men om de som må gjøre «jobben» og leve med det. 4 1
Kvittre Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 *blueberry* skrev (1 time siden): Imot. Så lenge det er en sykdom eller lidelse som kan kureres eller stabilt leve med med behandling, og det er all psykisk sykdom. Hadde det vært snakk om ALS o.l. kunne jeg vurdert å være for. Allikevel må vi huske på at aktiv dødshjelp handler ikke bare om de som vil dø, men om de som må gjøre «jobben» og leve med det. Det må være frivillig og gjøre jobben selvsagt. Nå er det vel egentlig pasienten som gjør jobben, altså drikker giften. Tenker mer på dette som og ta sitt liv i trygge omgivelser og riktig dosering.
Betasuppe Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 Hva skjer hvis du ombestemmer deg ? Sender de agenter etter deg og hanker deg inn? 1
Topsi Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 Jeg er helt imot. Var kronisk suicidal og få trodde jeg ville overleve. Det jeg trengte var bekreftelse på at det var håpmog at livet var verdt noe. Eutanasi hadde rt en total avvisning. Og når det gjelder psykiske lidelser er dwt langt mer håp enn man skulle tro, for svært mange. 7 4 2
skreppamedleppa Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 Jeg er imot aktiv dødshjelp generelt men om det skulle åpnes for det er det en selvfølge at det gjelder for psykiske sykdommer så vel som fysiske. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå