AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har ei venninne som jeg har kjent siden ungdomstiden. Meg selv og andre har alltid hatt en formening om at hun er litt "tregere anlagt" uten å helt vite hva dette er eller hva dette innebærer. Nå i voksen alder har jeg forsøkt å hjelpe henne med å få en yrkesfaglig utdanning innenfor helsevesenet, men hun får avslag på at hun kan begynne en slik utdanning. Hun vet ikke selv hvorfor hun får avslag, men hun har nå fortalt meg at det ble gjort en intelligens test av henne når hun var 17 år, av hennes daværende forsterfamilie. De hadde forsøkt å umyndiggjøre henne, noe de ikke fikk igjennom. Det jeg lurer på her er.. Hvorfor NAV ikke ser hvem dette individet er, hvorfor får hun ikke hjelp av "systemet". Barnevernet av alle burde ha hjulpet henne inn i voksenlivet og hun burde ha fått informasjonen angående sin intelligenstest. Og hvordan kan jeg som venn hjelpe henne. Anonymkode: 96e22...f57
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Kan hun ikke bare bestille en legetime og be om å få journalen sin? Hun har rett til innsyn i egne papirer. Det er et sted å starte hvert fall. Anonymkode: ab87f...2c8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Intelligenstest og umyndiggjøring er ikke noe som gjøres lengre. Fastlegen er riktig sted å starte. Hvis det er sånn at det mistenkes at hun kan være i grenseland psykisk utviklingshemmet, så kan fastlegen henvise til videre utredning i spesialisthelsetjenesten. Det kan være en lang vei å gå, men det kan gi henne viktige papirer som kan brukes i møte med Nav. Lykke til! Anonymkode: 229b8...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå