AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Har inntrykk av at det er svært mange her inne som mangler evne til nyansering og at det er mange som lever priviligerte liv. Ser utsagn som at "10 millioner er lite å kjøpe hus for" , "alle kan da spare opp noen hundre tusen i egenkapital å kjøpe seg noe" , " er det for dyrt å leie så bare lei billigere" mm. For ikke og snakke om alle som skal rakke ned på uføre eller de på AAP med barn som ikke har råd til utenlandsturer eller pene nye klær, fritidsaktiviteter og lignende. Det er visst som omsorgssvikt å regne her inne. Alle skulle planlagt å bli syk og aleneforeldre og da er man dum om man fikk barn som ikke tok høyde for dette (som om de fleste i Norge hadde hatt råd til å ha barn alene om de måtte på aap...)Sett tråd etter tråd om hvor lei folk er "fattige folk" og tråder som rakker ner på fattige. Har også sett skylde på kvinner som blir slått for at de kan for det selv fordi de valgte en dårlig mann (som om man kan vite hvem som er god og ikke alltid på forhånd). Folk lever i utrolig små bobler her inne virker det som? Folk evner ikke å se at andre har vokst opp annerledes enn dem selv her inne. Kanskje kommer man fra ustabile kår, kanskje er man barnevernsbarn uten stabile og gode foreldre som kan hjelpe enn inn på boligmarked, og ei heller noen som har to gitt opplæring i hvordan man skal håndtere økonomien. Kanskje er noen flyktninger eller innvandrere fra et EU land. De sitter som regel ikke på mange hundre tusen til egenkapital. Her inne blir de stemplet som mislykket og dårlige foreldre fordi de ikke eier eget hus. Er dette representativt for kvinner i hele Norge, er alle så trangsynte , dømmende og lite reflekterte? Eller samles bare de verste her? Anonymkode: 1d7ef...c82 8 2 10
Isambard Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Helt enig. Særlig er jeg irritert over alle som mener at uansett hva som skjer så "skulle man ha tenkt på det på forhånd". Man kan ikke ta høyde for alt som kan skje i livet. 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Isambard skrev (Akkurat nå): Helt enig. Særlig er jeg irritert over alle som mener at uansett hva som skjer så "skulle man ha tenkt på det på forhånd". Man kan ikke ta høyde for alt som kan skje i livet. Men noen ting er veldig lett å ta høyde for. Fom f.eks at en kan ende opp ufør. Det virker som en stor del av befolkningen tror de er immune mot dette Og at rentene og strømprisen kom til å stige. Dette har vært bredt annonsert i lang tid. Og det er dette ca 90% av gneldret dreier seg om nå for tiden. Vel, de ble advart. Ganger 100. Anonymkode: 94d15...665 3 2
c_buk Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Jeg tror at vi bare er veldig gode til å vranglese hverandre. Tolker hverandre i verste mening, og leter etter tullete små hull i innleggene å henge oss opp i. Jeg synes det er fryktelig mange med en "stakkars meg"- holdning og som ikke tar noe ansvar for egne situasjoner. Synes det er mye sympati-fisking her. Men man skal likevel aldri være ufine mot personer/brukerprofilen. Og det er mye personangrep på siden. Det er uheldig. 4
Isambard Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men noen ting er veldig lett å ta høyde for. Fom f.eks at en kan ende opp ufør. Det virker som en stor del av befolkningen tror de er immune mot dette Og at rentene og strømprisen kom til å stige. Dette har vært bredt annonsert i lang tid. Og det er dette ca 90% av gneldret dreier seg om nå for tiden. Vel, de ble advart. Ganger 100. Anonymkode: 94d15...665 Jeg kan ende opp som ufør, men jeg kan ikke innrette hele livet mitt etter noe som sannsynligvis ikke vil skje. Det hjelper ikke at høye strømpriser og renter er annonsert. Det suger like mye uansett. 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Mange tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp. Livet er ikke det man planlegger, livet er det som skjer. Anonymkode: f8d70...819 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 TS, mener du at alle som kjøper seg egen bolig enten har hatt godt liv og lykkelig barndom eller får økonomisk hjelp av foreldre? Anonymkode: 4c67e...8c8 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men noen ting er veldig lett å ta høyde for. Fom f.eks at en kan ende opp ufør. Det virker som en stor del av befolkningen tror de er immune mot dette Og at rentene og strømprisen kom til å stige. Dette har vært bredt annonsert i lang tid. Og det er dette ca 90% av gneldret dreier seg om nå for tiden. Vel, de ble advart. Ganger 100. Anonymkode: 94d15...665 Ja man kan ende opp som ufør, men skulle ingen fått barn fordi de kan ende opp som ufør aleneforeldre tror jeg ikke Norge hadde gått rundt lengre. Det er de færreste som hadde hatt råd til det. Man kan ikke planlegge for å leve på ufør/aap sats alene. da kunne ingen kjøpt seg bolig (de færreste kunne betalt ned på lån i en slik situasjon,), fått seg barn eller noe som helst. Økonomien hadde gått under. Anonymkode: 1d7ef...c82 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Isambard skrev (1 minutt siden): Jeg kan ende opp som ufør, men jeg kan ikke innrette hele livet mitt etter noe som sannsynligvis ikke vil skje. Det hjelper ikke at høye strømpriser og renter er annonsert. Det suger like mye uansett. Men man "kan ta høyde for det", som også var det jeg snakket om. Å innrette hele livet sitt etter det, er det ingen som har nevnt. Anonymkode: 94d15...665 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er dette representativt for kvinner i hele Norge, er alle så trangsynte , dømmende og lite reflekterte? Eller samles bare de verste her? Anonymkode: 1d7ef...c82 Ja. Hele HI viser jo det. Du er født i Norge, med alle muligheter - selv om du faller gjennom på alle måter så har du helsevesen, trygd, og bolig. Du er helt hinsides privilegert. Uten å se det selv. Anonymkode: d46e8...bda 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja man kan ende opp som ufør, men skulle ingen fått barn fordi de kan ende opp som ufør aleneforeldre tror jeg ikke Norge hadde gått rundt lengre. Det er de færreste som hadde hatt råd til det. Man kan ikke planlegge for å leve på ufør/aap sats alene. da kunne ingen kjøpt seg bolig (de færreste kunne betalt ned på lån i en slik situasjon,), fått seg barn eller noe som helst. Økonomien hadde gått under. Anonymkode: 1d7ef...c82 Hvem har snakket om at en ikke skal ha barn? Jeg sier at enkelte åpenbare ting som kan skje i livet bør en være forberedt på Anonymkode: 94d15...665
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS, mener du at alle som kjøper seg egen bolig enten har hatt godt liv og lykkelig barndom eller får økonomisk hjelp av foreldre? Anonymkode: 4c67e...8c8 Hvor i all verden skrev jeg det? Jeg skrev bare at ikke alle har forutsetningene på plass for å kjøpe seg bolig, det gjør de ikke til mislykkede dumme folk slik mange her inne tenker (virker det til). Og så klager folk veldig ofte på at "jamen hvorfor ble du alenemor" hvis noen spør om råd til økonomien når de er aleneforeldre. Som om alle planlegger å bli det? At folk kan for det selv om de er i voldelige forhold feks. Syns det er direkte kvalmt hvor mye nedsettende som skrives her inne. Anonymkode: 1d7ef...c82 4 2
Avstand Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja. Hele HI viser jo det. Du er født i Norge, med alle muligheter - selv om du faller gjennom på alle måter så har du helsevesen, trygd, og bolig. Du er helt hinsides privilegert. Uten å se det selv. Anonymkode: d46e8...bda Hvis dette er å være privilegert, er livet faen meg oppsrkytt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #14 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Hele HI viser jo det. Du er født i Norge, med alle muligheter - selv om du faller gjennom på alle måter så har du helsevesen, trygd, og bolig. Du er helt hinsides privilegert. Uten å se det selv. Anonymkode: d46e8...bda Ikke alle er født i Norge. Noen er flyktninger, arbeidsinnvandrere. Ikke alle har hatt"alle muligheter". Tror du et barnevernsbarn som har vært flyttet rundt i 11 forskjellige familier har likt utgangspunkt som en i gode stabile oppvekstforhold? For denne personen er det kanskje en seier og en gang fullføre VGS og ikke ende opp som narkoman, som mange barnevernsbarn blir. Tror folk er litt høye på seg selv om de tror de hadde hatt hus til 15 millioner og mange 100 tusen på konto selv i en slik situasjon. Såklart finnes det de som lykkes etter en slik oppvekst, men de er unntaket ikke regelen. Norge har mange flotte systemer men bolig systemet (både leiemarked og boligkjøp) er ikke særlig tilrettelagt for de som har hatt det litt vanskelig i livet. Anonymkode: 1d7ef...c82 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #15 Skrevet 1. januar 2023 Avstand skrev (Akkurat nå): Hvis dette er å være privilegert, er livet faen meg oppsrkytt. Har du noen gang reist rundt i mange deler av Asia eller Afrika? Eller USA, for den sags skyld, der du er fullstendig kjørt om du ikke har en arbeidsgiver som betaler forsikringene dine, og du blir syk? Du her hinsides privilegert i dette landet. Anonymkode: d46e8...bda 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #16 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor i all verden skrev jeg det? Jeg skrev bare at ikke alle har forutsetningene på plass for å kjøpe seg bolig, det gjør de ikke til mislykkede dumme folk slik mange her inne tenker (virker det til). Og så klager folk veldig ofte på at "jamen hvorfor ble du alenemor" hvis noen spør om råd til økonomien når de er aleneforeldre. Som om alle planlegger å bli det? At folk kan for det selv om de er i voldelige forhold feks. Syns det er direkte kvalmt hvor mye nedsettende som skrives her inne. Anonymkode: 1d7ef...c82 Hvem har ikke forutsetningene for å kjøpe seg bolig og hvorfor? Anonymkode: 4c67e...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #17 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem har snakket om at en ikke skal ha barn? Jeg sier at enkelte åpenbare ting som kan skje i livet bør en være forberedt på Anonymkode: 94d15...665 Mange her inne på KG hudfletter aleneforeldre, foreldre på aap og ufør. Eller de som nå sliter med betaling av boliglån fordi de har blitt syke. De skulle forutsett alt sammen. Skal man leve livet sånn at man kunne skulle levd på aap hadde ingen kunne kjøpt noe som helst eller fått noen barn. Ser daglig kommentarer som "hvorfor fikk du barn alene" når man ikke aner noe om situasjonen til vedkommende. Eller "hvorfor fikk du barn med en voldelig mann" som om alle visste partneren skulle bli voldelig? Eller alkoholiker eller hva som helst annet Anonymkode: 1d7ef...c82 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #18 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle er født i Norge. Noen er flyktninger, arbeidsinnvandrere. Ikke alle har hatt"alle muligheter". Tror du et barnevernsbarn som har vært flyttet rundt i 11 forskjellige familier har likt utgangspunkt som en i gode stabile oppvekstforhold? For denne personen er det kanskje en seier og en gang fullføre VGS og ikke ende opp som narkoman, som mange barnevernsbarn blir. Tror folk er litt høye på seg selv om de tror de hadde hatt hus til 15 millioner og mange 100 tusen på konto selv i en slik situasjon. Såklart finnes det de som lykkes etter en slik oppvekst, men de er unntaket ikke regelen. Norge har mange flotte systemer men bolig systemet (både leiemarked og boligkjøp) er ikke særlig tilrettelagt for de som har hatt det litt vanskelig i livet. Anonymkode: 1d7ef...c82 Mener du at flyktninger og arbeidsinnvandrere ikke klarer å kjøpe seg egen bolig? Joda. Anonymkode: 4c67e...8c8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #19 Skrevet 1. januar 2023 Avstand skrev (2 minutter siden): Hvis dette er å være privilegert ja, i veldig mange andre land hadde du aldri hatt tilgang til disse godene. Forstår godt Røkke og co faktisk. Velferdstaten har gått for langt Anonymkode: c05c7...3b3 3
Avstand Skrevet 1. januar 2023 #20 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du noen gang reist rundt i mange deler av Asia eller Afrika? Eller USA, for den sags skyld, der du er fullstendig kjørt om du ikke har en arbeidsgiver som betaler forsikringene dine, og du blir syk? Du her hinsides privilegert i dette landet. Anonymkode: d46e8...bda Ja jeg nektet ikke for det, men tenk hvor dårlig kvalitet hele greia er. Vi er dårlig kvalitet fordi vi blir syke. Vichar lav intelligens som ikke finner alternative måter å leve på om vi ikke får jobb. Og svake som er avhengige av en stat til å forsørge oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå