Gå til innhold

Hva er det som egentlig avgjør om baby trenger mat om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby på snart 7 mnd og litt over 9 kg. En stor baby med andre ord. Helsesykepleier mener hun ikke trenger mat om natten lengre (blant annet fordi hun er så stor) (vi har veldig lyst å avvenne fordi vi føler hun har snudd mat-døgnet sitt litt - spiser lite på dag men mye på natt), men jeg er så redd for at hun skal være sulten. Jeg har tenkt at hun har trengt mer mat på grunn av størrelsen hennes, men helsesykepleier sier jo motsatt. Er det noen med erfaringer her? Jeg ser jo for meg at vi må gjennom minst én sulten natt for at hun skal få sultbehovet sitt på dagtid i stedet. Arh er så usikker på dette! Hun får to måltid fast føde (avokadomos, vi er treige med grøten), drikker ellers morsmelkerstatning.

Anonymkode: 19428...ee9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye spiser hun om natta da? Og når på natta?

Anonymkode: ac336...02a

AnonymBruker
Skrevet

Varierer, alt fra 60-300 ml. Fordelt over hele natten egentlig (våkner omtrent hver time)

Skrevet

Det som avgjør er om baby er sulten ☺️ 

Ville prøvd å gi mer mat på dagen for å se om hun blir mindre sulten på natt. Kanskje redusere innholdet i flaskene på natt eller antall måltid på natt. 

Jeg ga alltid en flaske når jeg la meg selv for å få sove lengst mulig før han våknet igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Varierer, alt fra 60-300 ml. Fordelt over hele natten egentlig (våkner omtrent hver time)

Tilbyr dere hver gang hun våkner? 

Skrevet

Når babyen er 7mnd og har størrelse og vekt som følger vanlig kurve eller over så skal det ikke være nødvendig med mat på natten. Og når dere gir mme så er det jo også lettere å følge med på hvor mye de spiser i forhold til en baby som ammes.

Dere får velge en natt der dere kan dele på å sove dagen etter, kanskje helst starte på en fredag så dere har lørdagsnatt også å gå på. Trengs som regel ikke så mange netter før de begynner å spise mer på dag etter en natt eller to med kun tilbud om kos og vann.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det høres litt mye ut med våken for mat hver time for en 7 mnd baby. Har dere prøvd å få i henne på siste flaske for natta? 

Anonymkode: 70f26...267

AnonymBruker
Skrevet

Min har samme vekt, men helsesøster har aldri påpekt at hun er stor. Heller ikke anbefalt å kutte ut nattammingen da baby fortsatt er liten. 

Får man virkelig så ulike svar fra disse helsesykepleierne? Er alt de sier bare tilfeldig?

Anonymkode: a8727...15e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min har samme vekt, men helsesøster har aldri påpekt at hun er stor. Heller ikke anbefalt å kutte ut nattammingen da baby fortsatt er liten. 

Får man virkelig så ulike svar fra disse helsesykepleierne? Er alt de sier bare tilfeldig?

Føler selv ofte det ikke er veldig tilpasset individet :P Og litt sånn varierende mellom hs, hva de selv prefererer. 

AnonymBruker
Skrevet
LilleMy1989 skrev (2 timer siden):

Det som avgjør er om baby er sulten ☺️ 

Ville prøvd å gi mer mat på dagen for å se om hun blir mindre sulten på natt. Kanskje redusere innholdet i flaskene på natt eller antall måltid på natt. 

Jeg ga alltid en flaske når jeg la meg selv for å få sove lengst mulig før han våknet igjen. 

Åh jeg prøver å få i henne mat om dagen. Føler hele dagen har blitt et jag for å få i henne mest mulig. Men hun er totalt uinteressert. Og tar nok litt igjen om natten. Helsesykepleier sa vel at jeg skulle kutte cold turkey, ta en tøff natt, og deretter fôre en sulten baby til den store gullmedalje dagen etter; da var rytmen snudd. Men synes det er vanskelig og er redd jeg «sulter» baby den natten (haha ikke at hun dør av det altså, men at hun ligger og er sulten hele natten)

AnonymBruker
Skrevet

Over 9 kg for snart 7 mnd gammel jente er jo typ 97-98ende percentil. Så de er jo absolutt store! 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres litt mye ut med våken for mat hver time for en 7 mnd baby. Har dere prøvd å få i henne på siste flaske for natta? 

Å ja, jeg prøver sikkert 30 ulike posisjoner for å få i henne så mye som mulig på siste flaske. Vet hver time er mye, vet bare ikke hvordan jeg skal fikse det

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 timer siden):

Når babyen er 7mnd og har størrelse og vekt som følger vanlig kurve eller over så skal det ikke være nødvendig med mat på natten. Og når dere gir mme så er det jo også lettere å følge med på hvor mye de spiser i forhold til en baby som ammes.

Dere får velge en natt der dere kan dele på å sove dagen etter, kanskje helst starte på en fredag så dere har lørdagsnatt også å gå på. Trengs som regel ikke så mange netter før de begynner å spise mer på dag etter en natt eller to med kun tilbud om kos og vann.

Ja, tror kanskje det er dette jeg må gjøre… synes det er vanskelig å finne info om det, men leser jo at det ikke skal være behov etter intro av fast føde…. Men gjelder dette uansett hvor mye fast føde man har fått inn i kostholdet..?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilbyr dere hver gang hun våkner? 

Prøver smokk først, men hvis (når) ikke det går så er det frem med flasken…. Tror du veien å gå er å trøste uten flaske selv om det betyr kaos og våkenatt..? Er så usikker

AnonymBruker
Skrevet

Vann ut melken på natten. Litt mer hver kveld. Tilslutt er det bare vann. Tilby mme etter hvert måltid på dagen. Ha de samme faste mat-tidene på dagen. La det gå mellom 3 og 4 timer mellom hvert måltid.

Anonymkode: 35cd6...8dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å ja, jeg prøver sikkert 30 ulike posisjoner for å få i henne så mye som mulig på siste flaske. Vet hver time er mye, vet bare ikke hvordan jeg skal fikse det

Har du prøvd en større smokk til flasken? Kanskje du er på den største, bare lurer. For det hjalp vår som pleide bli uinteressert eller til og med sovne. Men sulten var han jo, for han våknet etter en halvtime-time. Bare tenker på din søvn og velvære også! Det løser seg forhåpentligvis 💝

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...