AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Del Skrevet 1. januar 2023 Hei. Har et spørsmål angående NAV og utlandet. Jeg er ufør og har vært ufør siden 2011. I Jula 2019 dro jeg til Thailand med planer om å bli i 6 mnd noe man kan som ufør. Men jeg har KOLS og så kom pandemien. Turte ikke å reise og gjemte meg heller i en provins til pandemien gikk over. Kom hjem nå i høst. 2 og et halvt år i utlandet uten å melde flytting. Men nå viser det seg at jeg er gravid med en Thai mann og ønsker å flytte tilbake. Selvfølgelig med å melde fra før avreise denne gangen (er planlagt nå!!). Er super paranoid nå fordi jeg har ikke familie eller nære venner i Norge. Føler jeg ikke har noe annet valg enn å stå i det og be til høyere makter at NAV aldri sjekker kontoen min. Er redd for bare å ta kontakt og at de føler på stemmen min at jeg er nervøs og får mistanke. Så begynner de å sjekke opp. Men jeg ønsker å flytte tilbake dit. Kan noen fortelle meg om NAV snoker på deg hvis/når du melder flytting? Takk ps jeg vet jeg har gjort noe galt og ønsker over alt at jeg meldte fra før jeg dro Anonymkode: e0b3d...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Del Skrevet 1. januar 2023 Skal du melde flytting og bli der må du uansett be NAV om en ekspertvurdering av uføretrygden din. Du kan sende en melding og be om det. Da finner du mest sannsynlig ut om du har gjort noe galt de sidte årene. NAV kan sjekke inn- og utreiseinnformasjon, så kan hende det er lurt å si fra. Sjekker de når du flytter? Tja, kanskje. Men tviler. Har du 20 års botid i Norge kan du stort sett ta med deg trygden uredusert, så sant du ikke er ung ufør. Regner med at du føder barnet i Norge først, og får med deg engangsstønad ved fødsel. Det er jo en god startpott for flytting til Thailand😊 Anonymkode: 7cc3b...82e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Del Skrevet 1. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Skal du melde flytting og bli der må du uansett be NAV om en ekspertvurdering av uføretrygden din. Du kan sende en melding og be om det. Da finner du mest sannsynlig ut om du har gjort noe galt de sidte årene. NAV kan sjekke inn- og utreiseinnformasjon, så kan hende det er lurt å si fra. Sjekker de når du flytter? Tja, kanskje. Men tviler. Har du 20 års botid i Norge kan du stort sett ta med deg trygden uredusert, så sant du ikke er ung ufør. Regner med at du føder barnet i Norge først, og får med deg engangsstønad ved fødsel. Det er jo en god startpott for flytting til Thailand😊 Anonymkode: 7cc3b...82e Hva nøyaktig er det som sjekkes ved en eksport vurdering? Takk Anonymkode: e0b3d...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Del Skrevet 1. januar 2023 Vil de sjekke transaksjonene fra minibank kortet mitt? det er det eneste som kan fortelle at jeg har vært i utlandet, jeg har fortsatt samme hybelen her i Norge Anonymkode: e0b3d...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil de sjekke transaksjonene fra minibank kortet mitt? det er det eneste som kan fortelle at jeg har vært i utlandet, jeg har fortsatt samme hybelen her i Norge Anonymkode: e0b3d...a4b Dette vil bli oppdaget og du vil bli anmeldt for svindel. Du vet du kunne ha beholdt trygden om du varslet om flyttingen? hvorfor gjøre deg selv til kriminell unødvendig? Du får google så får du mange svar på hvordan de finner ut at du har vært i utlandet. Anonymkode: 2320c...4ea 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Del Skrevet 1. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dette vil bli oppdaget og du vil bli anmeldt for svindel. Du vet du kunne ha beholdt trygden om du varslet om flyttingen? hvorfor gjøre deg selv til kriminell unødvendig? Du får google så får du mange svar på hvordan de finner ut at du har vært i utlandet. Anonymkode: 2320c...4ea Det var ikke meningen. Hadde ikke tenkt å bli der så lenge og visste ikke at jeg ville flytte permanent før senere Anonymkode: e0b3d...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var ikke meningen. Hadde ikke tenkt å bli der så lenge og visste ikke at jeg ville flytte permanent før senere Anonymkode: e0b3d...a4b Du viste at du ikke skulle hjem da det hadde gått 11 måneder. Dårlig unnskyldning. Anonymkode: 2320c...4ea 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Del Skrevet 1. januar 2023 Sikker på at du ikke bare skal bli her med barnet, og så kan heller far flytte hit og få seg jobb? Med tanke på helsesikkerhet, barnehage, skole, livskvalitet osv. Anonymkode: c550c...865 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Del Skrevet 1. januar 2023 Med tanke på helsegoder og utdanningsmuligheter, slike ting i Norge sammenlignet med Thailand, så tror jeg Norge er bedre å vokse opp i enn fattige Thailand. Du er uføretrygdet og kan ikke betale all verdens i helseutgifter og utdannings- og skoleutgifter for barnet ditt i Thailand, skulle jeg tro. Les denne: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/pensjon-og-uforetrygd/bosatt-i-utlandet/land/thailand/ Anonymkode: 314ff...98a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Del Skrevet 1. januar 2023 Kols og gravid høres ikke så bra ut Anonymkode: 39043...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Del Skrevet 1. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Kols og gravid høres ikke så bra ut Anonymkode: 39043...766 Det er mild kols. Er mye bedre å puste i varmere strøk. I Norge føles den mye verre. Anonymkode: e0b3d...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Del Skrevet 1. januar 2023 Skulle helst gjerne hatt informasjonen jeg spurte etter innledningsvis. Sjekker NAV deg før du drar? Blir du sjekket før du drar, eventuelt hva er denne eksport vurderingen? blir det full sjekk med innsyn i bank transaksjoner? Takk alle, spesielt dere som ikke dømmer. Jeg vet jeg har gjort en feil. Anonymkode: e0b3d...a4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #13 Del Skrevet 1. januar 2023 Nav vet jo ikke når folk reiser utenlands, men de kan ta stikkprøver ang trygdesvindel, og hvem som helst kan da sjekkes. Eller hvis de får inn tips på en person, så sjekker de. Det kan også hende de tar en sjekk hvis du er i kontakt med de. Selv om du sier at du ikke mente å svindle, så bryr ikke Nav seg om det. Svindel er svindel i deres systemer, og stort sett så blir svindlere politi anmeldt, og mange ender opp med fengselsstraff. Nav er ikke nådige når de gjelder svindel. Anonymkode: 7f9ab...c56 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #14 Del Skrevet 1. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nav vet jo ikke når folk reiser utenlands, men de kan ta stikkprøver ang trygdesvindel, og hvem som helst kan da sjekkes. Eller hvis de får inn tips på en person, så sjekker de. Det kan også hende de tar en sjekk hvis du er i kontakt med de. Selv om du sier at du ikke mente å svindle, så bryr ikke Nav seg om det. Svindel er svindel i deres systemer, og stort sett så blir svindlere politi anmeldt, og mange ender opp med fengselsstraff. Nav er ikke nådige når de gjelder svindel. Anonymkode: 7f9ab...c56 Vet du om jeg får tilbake uføretrygden når jeg kommer ut av fengsel? Anonymkode: e0b3d...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 1. januar 2023 #15 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du om jeg får tilbake uføretrygden når jeg kommer ut av fengsel? Anonymkode: e0b3d...a4b Du kommer ikke i fengsel du må betale, og kan du ikke betale trekker de trygden til det er tilbakebetalt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 1. januar 2023 #16 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet du om jeg får tilbake uføretrygden når jeg kommer ut av fengsel? Anonymkode: e0b3d...a4b Vi får håpe ikke det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #17 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du om jeg får tilbake uføretrygden når jeg kommer ut av fengsel? Anonymkode: e0b3d...a4b Du vil miste uføretrygden når du sitter inne. Har du ung-ufør som du har mottatt i den perioden du har vært i Thailand? Hvis det så må du betale det tilbake. Du vil også miste ung-ufør tillegget om du flytter til Thailand. Hvis ikke bf er i Norge når du skal sone, så blir ungen plassert i fosterhjem. Vet ikke om det blir enkelt å få den tilbake. Tror kanskje du fortsatt får uføretrygd når du er ferdig sonet. Anonymkode: 7f9ab...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 1. januar 2023 #18 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Skulle helst gjerne hatt informasjonen jeg spurte etter innledningsvis. Sjekker NAV deg før du drar? Blir du sjekket før du drar, eventuelt hva er denne eksport vurderingen? blir det full sjekk med innsyn i bank transaksjoner? Takk alle, spesielt dere som ikke dømmer. Jeg vet jeg har gjort en feil. Anonymkode: e0b3d...a4b Så meld fra da vel, du er lei deg men ikke så lei deg at du melder fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 1. januar 2023 #19 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er mild kols. Er mye bedre å puste i varmere strøk. I Norge føles den mye verre. Anonymkode: e0b3d...a4b Mild kols, er man så syk at man ikke kan jobbe i et eneste yrke da, men barn er null problem? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #20 Del Skrevet 1. januar 2023 TS, du vet ingenting om kompetansen til de som svarer her. Anbefaler at du tar kontakt med advokat som er spesialisert på trygderett. Det koster nok ikke all verden å bare få en avklaring på dette fra advokaten. Dette kan få store konsekvenser for deg, så det er nok verdt den kostnaden. Anonymkode: e8e6b...6e5 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå