AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Hvordan er det for deg? Strever du mye pga dette? Er det vanskelig i jobb? Eller er du ufør? håper noen vil ta seg tid til å svare som sliter med det samme, litt fordi jeg aldri skjønner noe som helst og må ha alt inn med teskje tusen ganger. Jeg strever mye, alt er vanskelig. På alle plan. Sliter med språkvanskene, lærevansker, lavt evnenivå, konsentrasjon, oppmerksomhet, hukommelse, utmattelse, hørselstap og dårlig syn. jeg klarer ikke fungere godt nok, for det er for mye plager, og alt er så forferdelig vanskelig. Både i det daglige og jobb. Lurer på om det er derfor jeg har fått utmattelse fordi det blir så mye med disse vanskene men vet ikke. Utmattelsen kom for 10 år siden, de andre vanskene har jeg hatt siden barndom. Anonymkode: ac746...a71
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har dessverre ingen direkte erfaring, men kjenner to stykker som er ufør pga bl.a. sterke lærevansker. De har en liten tilrettelagt jobb i tillegg. Anonymkode: 0c462...d25
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Vet at mange med lærevansker, bl.a språkvansker, kan ha nytte av å få et tilrettelagt arbeid med forutsigbare og repeterende arbeidsoppgaver. Det er viktig å føle mestring i det en gjør, og ha en arbeidsgiver som forstår disse vanskene. Samtidig er det viktig å ikke havne utenfor i arbeidslivet, mest med tanke på selvbilde og psykisk helse. Er det mulig å ta kontakt med Nav for å få hjelp? Regner med de har kontakter inn i arbeidslivet for å få folk i arbeid. Anonymkode: 9f869...3b0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har dessverre ingen direkte erfaring, men kjenner to stykker som er ufør pga bl.a. sterke lærevansker. De har en liten tilrettelagt jobb i tillegg. Anonymkode: 0c462...d25 Vet du hvilken tilrettelagt jobb dette er? Anonymkode: ac746...a71
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Og det er veldig bra at du er så bevisst på egne utfordringer, da er du den beste til å forklare hva som fungerer og ikke fungerer for deg! Anonymkode: 9f869...3b0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet at mange med lærevansker, bl.a språkvansker, kan ha nytte av å få et tilrettelagt arbeid med forutsigbare og repeterende arbeidsoppgaver. Det er viktig å føle mestring i det en gjør, og ha en arbeidsgiver som forstår disse vanskene. Samtidig er det viktig å ikke havne utenfor i arbeidslivet, mest med tanke på selvbilde og psykisk helse. Er det mulig å ta kontakt med Nav for å få hjelp? Regner med de har kontakter inn i arbeidslivet for å få folk i arbeid. Anonymkode: 9f869...3b0 Det er sant. Ja og akkurat det er vanskelig. Jeg er innenfor nav nå, er på avklaring nå. Ønsker å jobbe, ivertfall litt for å ikke komme i min egen boble, men det er så vanskelig. Er 30 nå og har prøvd og kjempet hele livet men ting er bare blitt verre og verre og vanskeligere og vanskeligere. Men håper jo det finnes noe jeg kan gjøre. Anonymkode: ac746...a71
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og det er veldig bra at du er så bevisst på egne utfordringer, da er du den beste til å forklare hva som fungerer og ikke fungerer for deg! Anonymkode: 9f869...3b0 Ja, jeg har lært utrolig mye om meg selv de siste to årene, mer enn jeg har klart å finne ut i alle år. Det eneste er at alt krasjer, som er så dumt. For i noen jobber så er det de kognitive vanskene, i andre jobber er det utmattelsen som er problemet, har undersøkt så og si alt, prøvd mye og skjønner bare ikke hvorfor det skal være så forferdelig vanskelig. Selvom jeg har blitt forklart alt av vanskene mine av psykolog så forstår jeg det fortsatt ikke. Kan gå årevis før jeg forstår en ting, og det er så ufattelig slitsomt. Samme med når folk snakker til meg, jeg detter ut, forstår ikke hva de mener, får jeg noe informasjon så tror jeg jeg vet hva jeg skal men gjør katastrofale feil i feks arbeidsliv osv fordi hjernen stokker om på informasjon. Takler ikke det lenger. Skulle ønske jeg heller var syk på en måte der det kunne behandles.. Anonymkode: ac746...a71 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Du fremstår jo over gjennomsnittet intelligent i denne tråden, så jeg vil prøve noen alternative vinklinger: 1. Er du utredet for ADHD/Autismespekterforstyrrelse? 2. Har du blitt testet for tungmetaller? 3. Hvordan er fordøyelsen din? En dårlig tarmflora kan faktisk gi forsterkede ADHD/Autismespekterforstyrrelsesymptomer, og utmattelse. 4. Hvordan var oppveksten din/familieforholdene? Traumer, spesielt de første leveårene, kan gi skader på hjernen. Anonymkode: 2f071...a37
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du fremstår jo over gjennomsnittet intelligent i denne tråden, så jeg vil prøve noen alternative vinklinger: 1. Er du utredet for ADHD/Autismespekterforstyrrelse? 2. Har du blitt testet for tungmetaller? 3. Hvordan er fordøyelsen din? En dårlig tarmflora kan faktisk gi forsterkede ADHD/Autismespekterforstyrrelsesymptomer, og utmattelse. 4. Hvordan var oppveksten din/familieforholdene? Traumer, spesielt de første leveårene, kan gi skader på hjernen. Anonymkode: 2f071...a37 Jeg klarer fint å skrive, men du skulle bare visst hvordan det er inni hodet. Jeg har gått til psykolog over lengre tid + flere nevropsykologiske tester. Ja, jeg har hatt ADD diagnosen i mange år, jeg nevnte selv autisme men de sa det ikke var det, de fant ut at det var språkvansker, lærevansker, og emosjonell ustabil pf. De to første har jeg hatt hele livet. Utmattelsen måtte jeg vente med å sjekke til jeg var ferdig hos psykolog. tror ikke jeg har blitt tester for det. den er ok, bare akutt mageproblemer ved stress/nervøsitet. jeg vet, det er også sjekket. Selvfølgelig noen små traumer, men ikke noe jeg husker noe av, bare sånn 2 ting, men det plager meg ikke den dag i dag. dette er sjekket ordentlig. Anonymkode: ac746...a71
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 Kjenner meg mye igjen i det du skriver. Har mange av de samme vanskene som deg. Språkvansker, kognitive vansker generelt, og sosial angst. Men jeg har muligens ADHD eller autisme. Har mange trekk og har flere i nær slekt med ADHD. Men ikke fått diagnose selv. Er under arbeidsutprøving og har gått på Aap i 5 år. Jeg blir fort sliten og utmattet. Jobber bare 60% og kjenner at det er mer enn nok. Blir fort sliten av alle inntrykkene som er i løpet av en arbeidsdag. Blir veldig sliten av å være sosial på jobb, selv om jeg har valgt et yrke med minimal kontakt med andre. Veien videre for min del er usikker. Jeg tror ikke jeg klarer å jobbe 100% noen gang. Er konstant sliten, blir syk av ingenting og er stresset hele tiden,mye pga at jeg føler at jeg ikke forstår det alle andre forstår og får til automatisk. Anonymkode: 2d97e...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå