Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Termin i februar. og vi har begynt å handle inn. vi har ventet en del til januarsalget starter. vi mangler stort sett ull og vogn.

lurer egentlig på hvor mye jerg og kona bør handle inn av ull i strl? skjønt at babyen vokser ganske fort. 

ull i body, sparkedress osv.. hvor mye kjøpte dere i strl 50 og 56? og hva? kommer selfolgelig ann på ungen.. 

Anonymkode: 864a2...af6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte denne mye til min januarbaby - ikke bare som pysj men også på dagtid. Pyjamas i ull | Ullklær og ullundertøy til baby, barn dame og herre - Janus nettbutik

Min aprilbaby brukte også sånn mye den første høsten og vinteren på dagtid, spesielt når vi hjemme (ikke nødvendigvis når vi var borte på besøk). Den er veldig god og myk  å bevege seg i, ingen glipper i livet og tynn nok til at den ikke blir for varm til å bruke inne. Vi bor et sted hvor det er j*lig kaldt vinteren, ikke at vi har det kaldt inne for det men er ofte litt kjølig når man står opp

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte ingenting 50/56 for jeg tenkte jeg kom til å få en stor baby og kunne brette opp. Det stemte, men jeg tenkte ikke på hvor små de er, og han druknet i 50 i flere uker. Så jeg skulle ønske jeg hadde litt flere ting i små str. Ellers likte jeg veldig godt heldrakt med knapper eller glidlås helt ned til beina. Perfekt for bleieskift, syns jeg. Babyen her er 3 mnd og bruker fremdeles noe i str 56! Avhengig av merke og modell. 

Anonymkode: 9b017...100

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig vanskelig å svare på, for det varierer virkelig. Vår nr. to ble født på den tiden, og vi hadde ett sett (body og bukse) i tynn ull i str. 56, samt to ullstrømpebukser i str. 50. Årsaken var at hun stort sett arvet klær etter storesøsteren, som ble født sent i mai. Vi hadde en god del tynn ull i 62. Og vi hadde to tykke ulldresser i 56 som hun hadde på når vi skulle ut. Dette holdt for oss, det ble aldri til at vi kjøpte inn mer. 

Vinterbabyen vår var 53 cm og 3,7 kg ved fødsel (litt overraskende da første var 48 cm og 3 kg). Ulla i 62 gikk an å bruke relativt raskt, men det kan godt hende den hadde krympet litt. Og ellers så brukte vi stort sett bomullstøy inne, siden vi hadde mye av det. De to ullstrømpebuksene vi hadde, var i flittig bruk de første ukene. Men det kommer bl.a.  an hva annet en har av tøy, hvor mye babyen gulper, innetemperaturen hjemme, om det lett blir bleielekkasjer og må skiftes. Og det varierer jo hvor raskt de vokser også.

Men jeg slår et slag for å kjøpe litt, og å heller supplere med mer om en opplever behov. 

Anonymkode: 14167...6e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville faktisk bare kjøpt inn en eller to ullbodyer i starten. Er veldig mange babyer som ikke tåler ull rett på kroppen, og da er det litt surt å bruke mye penger på ting som ikke kan brukes. (Selverfart😇). Kjøp en eller to ullbodyer, og flere når dere ser den lille tåler det godt. 

ellers;

5-10 vanlige bodyer (går stort sett flere med iløpet av en dag)

ulldress til å ha i vognen eller bilstolen

3-5 bukser

Gulpekluter

2-3 luer

3-5 pyjamaser

sokker

Anonymkode: 574a3...3ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Termin i februar. og vi har begynt å handle inn. vi har ventet en del til januarsalget starter. vi mangler stort sett ull og vogn.

lurer egentlig på hvor mye jerg og kona bør handle inn av ull i strl? skjønt at babyen vokser ganske fort. 

ull i body, sparkedress osv.. hvor mye kjøpte dere i strl 50 og 56? og hva? kommer selfolgelig ann på ungen.. 

Anonymkode: 864a2...af6

Tok mange mnd før vi fikk brukt 56. Brukte 44 og 50 den første stunden, men gikk mange skift siden babyen gulpet mye… Så kommer det jo litt an på hvor stor baby er, hvor mye gulping, hvor ofte man vil vaske klær… Ull kan man fint bruke store deler av året. Hvis babyen kommer i februar så kan dere jo bruke ull sikkert til Mai, og eventuelt tynn/sommer ull når det blir varmere ute. 

Ville kjøpt inn 2-3 sett i str 50, og 4-6 sett i str 56 også heller handlet mer etter fødsel når dere veit hvilken størrelse dere behøver :) Et sett med ulldress, lue, votter og tøfler er kjekt å ha. Da ville jeg kjøpt str 56 og heller brettet opp armer og bein (veldig fornøyd med Lillelam sitt). Klorevotter fra Lillelam brukte jeg inne, både mot kloring men også for at baby ikke skulle bli så kald på fingrene om natten :)

4-5 ullpysjer kanskje , noen tynne ull luer for å bruke inne + noen tepper. 

Anonymkode: e0a54...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde termin i slutten av februar. Hadde 2 tynne ulldresser i str 50 og 50/56 som vi brukte utenpå bomull. 1 body og 1 bukse i 56. 2 body og 1 bukse i 62. Hadde og noe hjemmestrikk til å ta utenpå. Og tynn ullue. Og siklesmekke i ull. 

Brukte mest bomull :) vi har det varmt hjemme da.

Min baby bæsjet og gulpet lite første 3 mnd så trengte få plagg.

Anonymkode: e765a...5ba

Skrevet

Etter å ha fått to barn med atopisk eksem ville jeg i første omgang kjøpt inn ull/bomull ull/bambus eller ull/silke. Så er dere sikker på at baby tåler det. 

50 prosent på snøfall serien til Reflex nå. Den har vi vært veldig fornøyd med😊 Ser de også har 40 prosent på joha og hust&claire som også har mye fint ull. Jeg ville gått for str 56 og heller brettet opp armer og ben. Str 50 varer ofte bare et par uker🙈

https://www.barnashus.no/reflex-snofall-aw22?sortBy=Name&count=24

AnonymBruker
Skrevet

Ville passet på å ha litt i "alle" størrelser, også 1-2 skift i 40, og heller fylt på med riktig størrelse og ikke minst merke! etterhvert. Størrelse 50 er ikke størrelse 50. Vi stolte på de rundt oss og hadde ikke et eneste plagg i 40, omtrent ingenting i 50 og mye i 56 + vinterull i 62, men så var babyen vår mye mindre enn forventet og brukte 40 i flere uker. 62 passet ikke før kortermet måtte tas frem, så all den fine ulla var bare bortkastet, haha. Dessuten tenkte vi ikke over at det var så voldsomt ulik fasong på forskjellige merker og hadde selvfølgelig kjøpt inn mye som ikke passet kroppsfasongen til babyen i det hele tatt. Funker ikke med korte, brede bodyer på en lang, tynn baby, gitt. 😅

Anonymkode: 5f689...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke brukt noe i 50 til min fordi han var stor. Ville kjøpt inn mest i 56 og kanskje et par plagg i 50. Mest ull. Har selv handlet mye fra Joha veldig fornøyd.

Anonymkode: 4be03...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Deter så bra med den ulla man får kjøpt nå, med bambus inni. Jeg har 3 unger med snitt 10 år mellom, den eldste brukte det jeg vil si var klø-ull. Minste på snart 2 har bare ull med bambus i, tilogmed pysjene.

Dere kan kjøpe inn ett sett med 50, men det er ofte for smått. Ei venninne av meg sine gikk rett på 62, jeg har hatt 54-56 nyfødte❤

Anonymkode: 2d3b0...8b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke brukt noe i 50 til min fordi han var stor. Ville kjøpt inn mest i 56 og kanskje et par plagg i 50. Mest ull. Har selv handlet mye fra Joha veldig fornøyd.

Anonymkode: 4be03...9e3

Her ble babyen målt stor og kom ut 3,9 kg. Vi brukte størrelse 50 i mange uker (6 tror jeg), og hun druknet i det i begynnelsen. 56 brukte vi bare et par uker før vi måtte hoppe til 62 pga lengden. 

Anonymkode: 92f28...a04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt så lite som mulig. 

En ting er at unger vokser i ulik fart - men så er det også at ikke alle unger tåler ull, og så oppdager man etter hvert hva man liker av klær. 

For eksempel: 

Min eldste (februarbarn) ble født til termin, men var så liten og tynn at mannen måtte kjøpe prematurklær til ham. Seriøst. Str 50 var hinsides for stort, buksene bare ramlet av. Han var 48 cm lang, men bare 2,3 kg. Så oppdaget vi at han hatet alt som skulle over hodet, så vi kunne kun bruke omslagsbodyer. I tillegg sparket han så voldsomt at alt med innebygget for var ubrukelig, det ble sparket rett av. Han vokste ekstremt sakte, så de tingene vi hadde fått i ull i str 62, kunne hal aldri bruke, før de passet ikke før det var midtsommer... 

Min yngste (også februarbarn!) var også liten og tynn - men vokste som et uvær. raste gjennom størrelsene. MEN: han tålte ikke ull. Fikk utslett over hele seg. Så ingen av de første klærene etter storebror kunne arves... 

Anonymkode: d48b5...646

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt ann på hvor stor/liten babyen er. Minste her var 2,9 kg og 47 cm. Greit med nok bodyer og strømpebukser. Litt stort går fint. Og heldigvis er butikken åpen etter fødsel også. Så kjøp det dere må ha, og kjøp mer etterhvert.

Anonymkode: fb886...332

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...