Gå til innhold

Vanskelig situasjon rundt reising.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Har skrevet om dette før også, men jeg vet ikke mine arme råd nå) Barnefar reiser opp til flere ganger i løpet av ett år, til landet han er fra hvor han har jobb prosjekter og familie/kjæreste.  Han sier i fra ett par dager i forveien, kompenserer aldri og betaler ikke barnebidrag.

Jeg reiser to ganger i året, vil helst ha med barnet vårt men får ikke lov. Han sier det er fordi det er ett sted som tidvis har uroligheter og det stemmer, så jeg har respektert meningen hans.

Jeg informerte han rett før jul at jeg skal reise bort i februar, i tre uker og at jeg gjerne tar med barnet. Han vil ikke det. Jeg sier greit, men at jeg er nødt til å dra uansett, selv om det er uten barnet vårt. 

Nå har jeg kjøpt billetter og informerer han igjen om datoer. Han går (som vanlig) berserk i meldingene. Han sier at han har all rett til å reise når han vil fordi det er i forbindelse med jobb, men at jeg ikke har retten til å dra fordi det er "kjærlighetsreise". Han skriver:  "Anyway, you will be met with a very startling discovery which is going to tank your plans." Med andre ord, trussel om å sabotere. Han skriver det flere ganger igjen og igjen og, at det ikke kommer til å skje.

Jeg har sendt alle skjermdumpene til advokat, venter på svar. Vi skal ha rettsak nå på nyåret en eller annen gang også. 

Jeg bare kjenner at jeg umiddelbart får angst av å forholde meg til denne personen. Jeg synes ikke jeg er urimelig som vil se mannen min to ganger i året heller. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen....? Hva ville du gjort? 

Anonymkode: c1cf6...d41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal sier at jeg kun reiser fordi mannen fikk avslag på besøksvisum nå til julen, og vi har en familiegjenforening registrert. Planen med reisen er også å ordne med alle dokumentene som trengs der nede. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Si at det er jobbreise som du vil ta barnet med på. 
Jeg lyver, om jeg må, for å slippe å forholde meg til andres idioti 

Anonymkode: cdebb...6c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Si at det er jobbreise som du vil ta barnet med på. 
Jeg lyver, om jeg må, for å slippe å forholde meg til andres idioti 

Men nå har jeg allerede vært ærlig. Og det er derfor han skriver at han skal "tank my plans" ect 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lov å ta barnet med deg ut av landet uten den andre forelderens samtykke. Du kan lage så mange tråder du vil om dette, men det er realiteten. Betaler han ikke barnebidrag så tar du det via nav. Og slutt med å finne deg ørten utlendinger som partnere, det skaper bare trøbbel for deg.

Anonymkode: dfc2d...768

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du har ikke lov å ta barnet med deg ut av landet uten den andre forelderens samtykke. Du kan lage så mange tråder du vil om dette, men det er realiteten. Betaler han ikke barnebidrag så tar du det via nav. Og slutt med å finne deg ørten utlendinger som partnere, det skaper bare trøbbel for deg.

Spørsmålet mitt her var om han faktisk lovelig kan nekte meg å dra....

"Ørten" lol

Skrevet

Jeg ville prioritert barnet mitt og latt være å reise. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig så mange som har akkurat denne problemstillingen plutselig?

Anonymkode: 36445...c33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare kjenner at jeg umiddelbart får angst av å forholde meg til denne personen. Jeg synes ikke jeg er urimelig som vil se mannen min to ganger i året heller. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen....? Hva ville du gjort? 

Må du ha en mann for enhver pris da?

Fokuser på barnet ditt.

Anonymkode: 8577b...320

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du ha en mann for enhver pris da?

Fokuser på barnet ditt.

Vi har vært gift i to år, så ja jeg skiller meg ikke. Og jeg vil jo ha med barnet mitt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har vært gift i to år, så ja jeg skiller meg ikke. Og jeg vil jo ha med barnet mitt. 

Ts

Må være koselig å være gift med noen man ser et par ganger i året.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må være koselig å være gift med noen man ser et par ganger i året.

Nei absolutt ikke. Derfor har vi søkt om familiegjenforening, det tar tid. 

Han får ikke besøksvisum lett. Situasjonen i landet hans har endret seg kraftig de siste par årene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke. Derfor har vi søkt om familiegjenforening, det tar tid. 

Han får ikke besøksvisum lett. Situasjonen i landet hans har endret seg kraftig de siste par årene. 

Ts

Så du får han ikke inn i Norge, selv etter 2 år ekteskap. Da er det ikke rart din eks er redd for å tillate deg reise ut av landet med felles barn. Mange kommer jo ikke tilbake da. 

Anonymkode: 1be70...58a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Spørsmålet mitt her var om han faktisk lovelig kan nekte meg å dra....

"Ørten" lol

Du må ikke ha samtykke: 

Felles foreldreansvar 

Begge foreldrene kan ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen, jf. barneloven § 41. Hva som regnes som et kortere utenlandsopphold må avgjøres individuelt. For den samværsberettigede vil retten være begrenset av hvor langvarig samvær vedkommende har rett til, og for bostedsforelderen begrenses den av det samvær den andre har krav på

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

• Liker 1
Skrevet

Barnefar reiser opp til flere ganger i løpet av ett år, til landet han er fra hvor han har jobb prosjekter og familie/kjæreste. 

Du er gift med en som har kjæreste i et annet land?

AnonymBruker
Skrevet

Du har i grunn rotet det til litt skikkelig for deg selv. 

Har du passet til barnet? Har du det, kan du jo bare reise. Så får du ta det som eventuelt kommer av trøbbel etterpå. 

Anonymkode: f277b...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke lov å ta barnet med deg ut av landet uten den andre forelderens samtykke

FEIL! Les Lov om barn og foreldre, paragraf 41

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, stakkars barn som ikke har stabile foreldre. Du må jo ta ansvar når far er slik, det vil si at du IKKE kan reise tre uker til utlandet.

Anonymkode: b60f7...166

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du får han ikke inn i Norge, selv etter 2 år ekteskap. Da er det ikke rart din eks er redd for å tillate deg reise ut av landet med felles barn. Mange kommer jo ikke tilbake da. 

Anonymkode: 1be70...58a

🙄 Eksen er jo utlandsk selv, har kjæreste og familie i utlandet. Jeg er norsk, har søkt familiegjenforening og jobber og studerer her. Så nei, faren er ikke på min side.

Vi har vært gift i to år, det er ikke to år siden vi søkte. 

Sofakona skrev (25 minutter siden):

Barnefar reiser opp til flere ganger i løpet av ett år, til landet han er fra hvor han har jobb prosjekter og familie/kjæreste. 

Du er gift med en som har kjæreste i et annet land?

Det er eksen som jeg har barn med. Han har kjæreste i sitt hjemland. Jeg er gift med en som bor i et annet land, hvor jeg selv har bodd over lengre tid. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

FEIL! Les Lov om barn og foreldre, paragraf 41

Har lest gjennom det nå, og jo jeg har jo rett. Vi har deler foreldreansvar. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du nytt innlegg om akkurat det samme?

Svaret er som før: Han kan nekte. Ikke fordi det er utenlandsreise, men fordi du bryter med samværsavtalen dere har når det er helt utenom avtalte ferier.

At han nekter har imidlertid ingen praktiske konsekvenser om du likevel velger å dra, men det tar seg svært dårlig ut å ikke overholde gyldig samværsavtale om dere har en rettsprosess gående. 

Anonymkode: 1e503...156

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...