Nabodama Skrevet 14. desember 2005 #1 Skrevet 14. desember 2005 Vi er nå i sluttfasen av husbygginga, og budsjettet har sprukket med 400.000!! Det er mye! Noe skyldes at husleverandøren, som hjalp oss med å sette opp budsjett, satte for lave kostnader. Bl.a på grunnmur, som de selv leverte. Noe skyldes grunnarbeid, der ble det en stor sprekk (130.000), både fordi vi uventet måtte sprenge, og fordi vi måtte skifte ut mye mer masse enn entreprenøren anslo. Det vi selv har skeiet ut med er ca 50.000. Ser ut som alt har blitt litt dyrere enn beregnet. Flere som har erfart det samme?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 Vi er nå i sluttfasen av husbygginga, og budsjettet har sprukket med 400.000!! Det er mye! Noe skyldes at husleverandøren, som hjalp oss med å sette opp budsjett, satte for lave kostnader. Bl.a på grunnmur, som de selv leverte. Noe skyldes grunnarbeid, der ble det en stor sprekk (130.000), både fordi vi uventet måtte sprenge, og fordi vi måtte skifte ut mye mer masse enn entreprenøren anslo. Det vi selv har skeiet ut med er ca 50.000. Ser ut som alt har blitt litt dyrere enn beregnet. Flere som har erfart det samme? ← En sprekk, ja kan si det var store revner i budsjettet da. heldigvis så hadde vi en konto, så vi slapp å låne mere.
sixx Skrevet 14. desember 2005 #4 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Vi har ikke noe budsjett....de slår sjelden stikk allikevel. Godt å slippe bekymringen om budsjettsprekk. Godt å vite at man ikke har et budsjett som slår store revner hvis man f.eks. går bananas når det gjelder baderomslamper (som vi er i ferd med å gjøre). Endret 14. desember 2005 av sixx
Cola;) Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 Ja, vårt budsjett sprakk... Hvor mye husker jeg ikke, men nok var det
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Ja. Kjøpte nøkkelferdig hus, og noen småting som var med på tegningen var ikke med i pakken. F.eks. småterasser som er tegnet på bare for at det skal se fint ut, er ikke alltid med i pakken. Har også hørt om en flere som ikke fikk med pipen. Utenom dette, hvis man kjøper en "pakke" vær forberedt på at det meste er i en veldig nøktern stil. Vil man ha f.eks. finere lister, takplater, baderoms- og kjøkkeninnredning, kommer dette i tillegg. Det er også nesten alltid satt opp alt for lite strømpunkter bl.a. I tillegg kan man få indeksprisregulering.
Nabodama Skrevet 14. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2005 Vi har ikke noe budsjett....de slår sjelden stikk allikevel. Godt å slippe bekymringen om budsjettsprekk. Godt å vite at man ikke har et budsjett som slår store revner hvis man f.eks. går bananas når det gjelder baderomslamper (som vi er i ferd med å gjøre). ← Ja, jeg bekymrer meg nok mer enn hva godt er for dette! Har ikke noe særlig igjen av egenkapitalen heller nå når det går mot slutten. I den banken vi har byggelån, vil de at vi skal ta et tilleggslån tilsvarende sprekken, men det blir det ikke noe av. Har fått tilbud fra en annen bank, som tar alt inn på ett lån, heldigvis! Har ikke banken krevd en oppstilling på hva som er forventede kostnader hos dere da?
Mini_me Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 Er det ikke slik at en kommer på nye løsninger- ofte dyrere etter hvert som en bygger....? - slik var det i alle fall for oss.
sixx Skrevet 14. desember 2005 #9 Skrevet 14. desember 2005 Har ikke banken krevd en oppstilling på hva som er forventede kostnader hos dere da? ← Nei, vi har ikke satt opp noen oversikt...banksjefen vet godt at jeg nekter å bruke tid på sånt. Men vi er vel belånt ca. 15% av lånetakst....så jeg vil tro sikkerheten for banken bør holde. Er det ikke slik at en kommer på nye løsninger- ofte dyrere etter hvert som en bygger....? - slik var det i alle fall for oss. ← Kan godt hende det. Årsaken er kanskje ofte at man i tidlig budsjettfase går for de billigste løsningene for i det hele tatt å få råd til å bygge - noe jeg er veldig uenig i.....da jeg mener at billige løsninger ofte blir dyrest...fordi de byttes ut ganske fort (eller mer fornuftig: endres før de kommer så langt).
Gjest blakk Skrevet 15. desember 2005 #11 Skrevet 15. desember 2005 Da vi tok opp lån, så la banken inn en sum for sprekk. De vet jo at det ikke holder den summen som er oppgitt. Vi bommet bla med den striplete linjene på tegningene, det er ting som ikke er med i summen. Så kommer lister og annn opppussing. Ja hos oss var terasse inntegnet. Når en er uerfaren, så spør en ikke om alt. Vi valgte bevist ike det billigste alternativet, for vi viste at det ikke var vår smak. Det ville ende i at vi byttet ut senere, så det ville bi bortkastede penger. I summen var bla plater på bad,men vi valgte fliser overalt der. Det ga en økning på 70.000 bare på badet.. Min 300.000 bør du ta høyde for i budsjettet ditt. Spørs jo str på huset da. Vi fikk 52 strømuttak. Synes det var råflott i forhold til det vi hadde fra før . Nå er det tussmørke mange steder. Men det får vente pga det er dyrt å få trikker og montere.
Nabodama Skrevet 15. desember 2005 Forfatter #12 Skrevet 15. desember 2005 Er det ikke slik at en kommer på nye løsninger- ofte dyrere etter hvert som en bygger....? - slik var det i alle fall for oss. ← Nei, vi har holdt oss til det som var tenkt. Stort sett ting vi ikke har kontroll på som ble dyrere enn antatt, sånn som grunnarbeid. Det er der den største enkeltsprekken er. Heldigvis har vi råd til dette, men huff, hadde helst unngått!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #13 Skrevet 17. desember 2005 Jeg var så heldig at broren min bygde hus året før oss! Derfor lærte vi mye av han... vi la inn et skikkelig detaljert budsjett. Der tok vi med alle oppgraderinger - bl.a. kjøkkeninnredning osv. Vi var veldig detaljerte.. strømuttak regnet vi med (vi tok nesten dobbelt av det som var med) Vi Tok også med i beregningen at vi skulle ha spotter... fliser på bad og kjøkken osv. Men som sagt så fikk jeg mange glimrende tips fra broren min!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå