AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Da er nyttårsaften over, og overalt på Facebook er det nå meldinger om hunder som har løpt sin vei i løpet av kvelden/natten. Jeg forstår at det kan skje uhell; barn åpner en ytterdør, en tidlig rakett kommer opp rett bak rumpa på noen som er ute på siste tur med hunden etc. Men, hvorfor er det så mange som mister hundene sine på nyttårsaften? Vi vet alle at idioter sender opp raketter i romjulen, tidlig på dagen på nyttårsaften og senere på natten. Det kommer ikke som noen overraskelse, så hvorfor er det så mange som mister hundene sine denne kvelden? Det er hjerteskjærende å se alle hundene som fortsatt ikke har kommet til rette etter å ha stukket av i går kveld/natt. Hvordan forbereder dere hundene deres for nyttårsaften, og hva gjør dere for å minske risikoen for at hunden kommer seg løs? Mine hunder er ikke redd for fyrverkeri, men siste tur blir gått før kl. 17 (når det er fyrverkerishow i kommunen), og jeg fester de godt til et magebelte sånn i tilfelle. Det samme gjør jeg når de skal ut og tisse i den inngjerda hagen litt senere på kvelden. De får absolutt ingen sjanse til å løpe sin vei om det skulle komme en rakett på avveie eller de plutselig bestemte seg for at de er redde for raketter likevel. Anonymkode: 39e1e...0f9 9 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Ting skjer og uansett hvor mye du tror at du gjør alt riktig så går det galt likevel….. Anonymkode: 9520f...d41 12
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Tur i 18 tida. Og holder hunden inne resten av kvelden. Null problem. Bare husk på at hvis den er sammen med en hund som har rakettangst..så lærer din det samme🥺 Anonymkode: 8b939...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår at det kan skje uhell; barn åpner en ytterdør, en tidlig rakett kommer opp rett bak rumpa på noen som er ute på siste tur med hunden etc. Men, hvorfor er det så mange som mister hundene sine på nyttårsaften? Du svarer på spørsmålet selv. Her hørte jeg første rakett rundt 16, og siste ca 03. Da er det ikke lett å planlegge turer. Anonymkode: 6414f...1fa 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Uansvarlige idioter. Anonymkode: f5c83...adf 11
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tur i 18 tida. Og holder hunden inne resten av kvelden. Null problem. Bare husk på at hvis den er sammen med en hund som har rakettangst..så lærer din det samme🥺 Anonymkode: 8b939...e0c Tja, det stemmer ikke alltid. Min eldste er skuddredd, de fire yngste bryr seg ikke. Anonymkode: 1d02a...ff1 2
pia mater Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 Har valp som var gjennom sin første nyttårsaften. Har ikke vist tegn til å være skuddredd, så regnet med hun tålte det greit. Alle lufteturer etter klokken 18 var med bånd (lufter alltid løs til vanlig), og når klokken nærmet seg midnatt så holdt vi oss unna store vinduer for å unngå blinkingen av raketter. Hun fikk også en god tur for å løpe fra seg energi tidligere på dagen så hun skulle roe seg mest mulig utover kvelden. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Ikke undervurder hvor gode noen hunder er til å komme seg ut da😬 Hunder som åpner dører selv, eller som hele tiden er på vakt i tilfelle det kommer en mulighet til å stikke ut døra (hatt en sånn hund før). Selv om man vet om det og man vet at akkurat denne dagen MÅ hunden holdes inne, så er man kanskje litt stressa og i farten? Og plutselig skjer det som ikke skal skje. Anonymkode: d7fdb...9e9 4
Anonymbruker*** Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Hunden min er i bånd den 31. og siste luftetur er ca kl 18. Hun er redd, men ikke panisk. Stikker heller ikke av selv når hun blir temmelig skremt, men søker dekning i nærheten eller kommer til meg. Nå har jeg hørt raketter fra kl 15 til nå nettopp idag, så som andre skriver er det faktisk ikke bare lett å planlegge lufteturer slik at man unngår at hunden opplever smell. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du svarer på spørsmålet selv. Her hørte jeg første rakett rundt 16, og siste ca 03. Da er det ikke lett å planlegge turer. Anonymkode: 6414f...1fa Samme her. Har to hunder, der eldste er redd og yngste ikke bryr seg nevneverdig. Hun eldste blir livredd bare hun hører det smeller på lang avstand, så det kommer til å ta noen dager før hun vil ut på tur igjen. Nå løper hun bare ut på do i hagen og det er først når det er så akutt at hun ikke klarer å holde seg mer. Får vondt av disse firbeinte som blir så redde og gleder meg til alle rester av fyrverkeri også er fyrt opp. Anonymkode: 4d630...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 Gikk lang tur i skogen på dagen så hunden var sliten, kom hjem runt klokka fire. Så slapp jeg henne ut i den inngjerdede hagen for å gå på do senere på kvelden. Hun er heldigvis absolutt ikke redd, og det var veldig lite fyrverkeri her i år, så det var ikke noe stress. Anonymkode: c36f6...6e7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 Noen hunder er eksperter på å stikke av når de virkelig vil! Min jakthund blir helt gal (av glede og spenning) når han hører raketter.. Han tror det er skudd/jakt og vil ut å hente byttet. Han kunne fint gjort alt han kunne for å komme seg ut om vi ikke passet på. Vi har feks alltid låst dør, snudd håndtak etc. Allikevel er han ram på å stikke av. Vet om andre med samme rase der de tilogmed klarer å komme seg ut av bur.. vi hauker over han hele kvelden, har han i bånd eller bur. Gir han tyggeben og masse hodebry for å få tankene over på noe annet enn at noe gøy skjer ute. Ingen fest hos oss. Skjønner godt at mange hunder forsvinner denne kvelden. Mange fester jo, har kanskje besøk av Mange folk som har dører oppe.. Anonymkode: e16c3...7bb 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tur i 18 tida. Og holder hunden inne resten av kvelden. Null problem. Bare husk på at hvis den er sammen med en hund som har rakettangst..så lærer din det samme🥺 Anonymkode: 8b939...e0c Ikke nødvendigvis. Svigerfamilien min kan fortelle om en eldre, rolig tispe som prøvde å trøste/roe ned den redde unghunden til naboene. ❤️ Anonymkode: 3dc12...482 4
Troyamin Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 Uhell kan selvfølgelig skje. Men jeg blir likevel overrasket over hvor mange som stikker avgårde med bånd/langline. Folk er da ikke så slepphendte?! Det får meg til å lure om hunder blir sluppet med linen på, for da tenker mange at de bare kan ta tak i eller tråkke på linen før hunden stikker av? 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 Troyamin skrev (7 minutter siden): Uhell kan selvfølgelig skje. Men jeg blir likevel overrasket over hvor mange som stikker avgårde med bånd/langline. Folk er da ikke så slepphendte?! Det får meg til å lure om hunder blir sluppet med linen på, for da tenker mange at de bare kan ta tak i eller tråkke på linen før hunden stikker av? Selv min lille hund på 6 kilo klarer å rykke båndet ut av hendene mine hvis hun virkelig vil. Kan bare forestille meg resultatet av en stor hund med panikk... Anonymkode: 1c01f...320 3 1
Tabris Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 Man skal ikke undervurdere styrken i en hund som får blind panikk. Hvis man er vant med at hunden går greit i båndet og man holder det avslappet, så kan en panisk hund lett nykke kobbelet ut av hånda til eier. En panisk hund kan også vri seg ut av både halsbånd og sele. Min hund er ikke panisk redd, men jeg går hovedturen tidlig på ettermiddagen, mens det fortsatt er lyst. Da er det nesten aldri noen smell. Går også litt bort fra boligområdene slik at de evt smell som kommer er langt borte. Det reagerer han ikke på, så da får han være løs. All lufting etter det skjer i bånd. En kjapp lufting tidlig på kvelden før det starter for fullt og så en siste nattelufting i 1-2 tiden når det meste er over. 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 Har ikke noen spesielle forholdsregler her. Begge hundene blir engstelige eller urolig av fyrverkeri, men mest når de er hjemme og slapper av eller ikke gjør noe spesielt. Yngste hunden går vi alltid med bånd på nyttårsaften etter kl 15 for sikkerhetsskyld, men bare en rakett innimellom reagerer hun ikke særlig på. Eldste på 7år kunne sikkert vært løs på tur ute selv kl 00:00 på nyttårsaften. Det har vi selvfølgelig aldri gjort, men hun er ikke typen til å stikke av og følger flokken sin uansett hva/hvor. Men jeg er ikke overasket over at hunder forsvinner på nyttårsaften. Alt som skal til er at eier er uoppmerksom i et par sekunder før det smeller, halsbånd/sele ikke er stramt nok, hund får panikk og gjør noe uventet osv. Og unge hunder som aldri/sjeldent har opplevd fyrverkeri i kombinasjon med uerfaren/fersk eier kan også ha uhell. Anonymkode: f58b5...114 1
Troyamin Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Selv min lille hund på 6 kilo klarer å rykke båndet ut av hendene mine hvis hun virkelig vil. Kan bare forestille meg resultatet av en stor hund med panikk... Anonymkode: 1c01f...320 Da må du seriøst bli sterkere, kvitte deg med hunden eller binde den rundt livet! 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 Jeg husker jeg lurte på hvorfor folk mistet hundene sine hver nyttårsaften, jeg tenkte at folk må jo være ekstremt uforsiktige! Men så skulle jeg selv ut å gå tur med min hund på nyttårsaften, ca ved 17 tiden... plutselig var det en idiot som skjøt opp fyrverkeri rett ved oss. Hunden fikk totalt panikk og vred seg på en måte at han nesten fikk vridd seg ut av selen. Det var totalt panikk. Jeg fikk hivd meg over han og holdt så hardt jeg kunne, men det var jaggu på hengende håret!! Etter det var jeg ikke like kjepphøy! Anonymkode: 3bf50...a10 3 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 Troyamin skrev (1 time siden): Da må du seriøst bli sterkere, kvitte deg med hunden eller binde den rundt livet! Jada jeg går alltid med henne i magebelte uansett. Poenget var bare at selv små hunder kan slite seg i panikk. Anonymkode: 1c01f...320 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå