Gå til innhold

Innvendig isolering: Bygge lettvegg utenpå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i rekkehus og skal isolere innvendige vegger mot naboer. Kan jeg bare bygge en lettvegg utenpå eksisterende vegger og isolere med glava, og deretter feste gipsplater utenpå? Er det noe spesielt jeg bør være obs på i så fall? Må jeg ta alle veggene og tak, eller er det nok at jeg tar akkurat de veggene som er direkte mot nabo?

Anonymkode: d0ac7...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du isolere veggene mot naboene? Støy? Isåfall bør du heller legge inn en 20mm spalte mellom eksisterende vegg og den nye. Skru ned bunnsvill i gulvet og lag en ny vegg med gips på begge sider av 73mm stender og fyll med Rockwool 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Hunton trefiber isolasjon til dette. Den demper lyd meget bra. Holder på med lignende i en tomannsbolig. Du må nok åpne opp veggen og inni veggen er det nok dobbelt bindingsverk. Da kommer det an på tykkelsene på stenderene. Så hvis det tre toms skal det brukes 5cm hunton isolasjon inn mot naboen og så skal det 5 cm inn mot deg. Det skal være luft mellom disse lagene for max lyd demping. Ring og snakk med en byggingeniør på hunton så gir de deg riktige dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal du isolere veggene mot naboene? Støy? Isåfall bør du heller legge inn en 20mm spalte mellom eksisterende vegg og den nye. Skru ned bunnsvill i gulvet og lag en ny vegg med gips på begge sider av 73mm stender og fyll med Rockwool 

Ja, det er for å dempe støy ja. Slik jeg tolker det du skriver kan jeg lage en lettvegg, fylle den med isolasjon og avslutte med gipsplater, bare at jeg må passe på å få en spalte på 20 mm mellom eksisterende og ny vegg. Stemmer det? 

Må jeg ta alle vegger og tak, eller er det nok at jeg tar de veggene som går direkte mot nabo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vasubandhu skrev (Akkurat nå):

Vil anbefale Hunton trefiber isolasjon til dette. Den demper lyd meget bra. Holder på med lignende i en tomannsbolig. Du må nok åpne opp veggen og inni veggen er det nok dobbelt bindingsverk. Da kommer det an på tykkelsene på stenderene. Så hvis det tre toms skal det brukes 5cm hunton isolasjon inn mot naboen og så skal det 5 cm inn mot deg. Det skal være luft mellom disse lagene for max lyd demping. Ring og snakk med en byggingeniør på hunton så gir de deg riktige dimensjoner.

Jeg er egentlig ikke interessert i å åpne eksisterende vegg. Jeg vil gjøre det enklest og billigst mulig for å dempe lyd mens jeg bor her, skal flytte snarest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca slik vil du ha veggen. Siden du allerede har en vegg mot nabo trenger du bare halvparten av konstruksjonen. 

image.png.883a308d9f678961f1e7f098876ed04b.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (8 minutter siden):

Sånn ca slik vil du ha veggen.

Men vil det ikke komme allslags støv og dritt mellom om jeg bare lar det være åpent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Men vil det ikke komme allslags støv og dritt mellom om jeg bare lar det være åpent?

Hæ? Du skrur jo en bunnsvill fast i gulvet ditt, en toppsvill i takbjelkene, fuger overganger mellom svill og gulv/tak/vegg, skrur gips fast i bunnsvill, toppsvill og lekter, og fuger overganger og sparkler skjøter. Den nye veggen må gå fra gulv til tak og fra vegg til vegg, og må være 100% tett

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (12 timer siden):

Hæ? Du skrur jo en bunnsvill fast i gulvet ditt, en toppsvill i takbjelkene, fuger overganger mellom svill og gulv/tak/vegg, skrur gips fast i bunnsvill, toppsvill og lekter, og fuger overganger og sparkler skjøter. Den nye veggen må gå fra gulv til tak og fra vegg til vegg, og må være 100% tett

Hvordan vet du alt dette om boliger?

Anonymkode: c5432...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet du alt dette om boliger?

Anonymkode: c5432...926

Det er jo ganske selvsagt at en vegg skal være tett mot omkringliggende konstruksjoner... Og har pusset opp litt før. 

Husk å være litt forsiktig med eksisterende vegg, siden det er et branncelleskille du har mot naboen

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Det er jo ganske selvsagt at en vegg skal være tett mot omkringliggende konstruksjoner

Grunnen til at jeg spurte, var at du sa det måtte være en spalte og tegningen din viser også en åpning mellom de to veggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftspalten er for å drepe lyd. Jo flere sjikt lyd må passere jo bedre er det, slik at man dreper et større frekvensregister. Med en slik vegg har man både hard gips, myk isolasjon og luft, en meget god kombinasjon for å ta både lavfrekvent og høyfrekvent lyd. Det beste er om man har fritt opplagret gulv og tak også, slik at vibrasjoner ikke forplanter seg i konstruksjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg satt opp en vanlig lettvegg med 2" 4" på innsiden av en eksisterende vegged ca 10cm mellomrom. Dvs det ble 18cm isolasjon på innsiden av den nye gipsen. For optimalt resultat burde jeg brukt noe annet enn vanlig Glava, heller brukt fermacell gips og isolert mellom 2"4" og eksisterende vegger / gulv / tak ettersom det blir "lydbroer". 

Men det hjalp veldig mye. Gjort på to dager inkludert sparkling og maling. 

Anonymkode: dca82...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg satt opp en vanlig lettvegg med 2" 4" på innsiden av en eksisterende vegged ca 10cm mellomrom. Dvs det ble 18cm isolasjon på innsiden av den nye gipsen. For optimalt resultat burde jeg brukt noe annet enn vanlig Glava, heller brukt fermacell gips og isolert mellom 2"4" og eksisterende vegger / gulv / tak ettersom det blir "lydbroer". 

Men det hjalp veldig mye. Gjort på to dager inkludert sparkling og maling. 

Anonymkode: dca82...2d5

Lurer på om jeg også skal prøve på det. Men usikker på om jeg får det fint i overgang til tak og gulv og hvordan jeg skal gjøre det der det er stikkontakter. Lurer også på om jeg da bør ta alle veggene og taket, om det blir rart å bare ta en vegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For optimalt resultat burde jeg brukt noe annet enn vanlig Glava

Brukte du bare gips, ingen annen isolasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Husk å montere lydbøyler  oppå stendere mtp det bildet over. 

Anonymkode: 347bd...e3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Husk å montere lydbøyler  oppå stendere mtp det bildet over. 

Anonymkode: 347bd...e3b

Lydbøyler? Er ikke det for å henge opp gipshimling i tak? Hva skal de lydbøylene holde? 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Er det viktig at veggen er helt tett?

Hva mener du med "helt tett"? tenker du overganger mot gulv, tak og ytterkanter? Ja, jo tettere jo bedre lydisolering. Så det er nesten ikke verdt å starte på prosjektet om du ikke har tenkt å gjøre det skikkelig, med bunnfyllingslist og fugemasse i overgang vegg/tak

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...