Gå til innhold

Hvordan blir vi kvitt Jetlag? Vi er helt ødelagte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnet (8år) var i Los Angeles i juleferien. Landet hjem på torsdag og vi har skikkelig jetlag. Har ikke klart å snu døgnrytmen på noe som helst måte. Vi er våkne til 6 på morningen også sovet til 1-2 på dagen. Allerede første dagen skrudde jeg på alarm sånn at vi fikk bare 4 timer søvn i håp på om at vi da skulle være kjempe trøtte og sove rundt 21/22 tiden. Vi har etter torsdagen klart å sovne 22 men våkner kl 1 på natta hver gang, er så så våkne til 6 på morningen og så sovner vi og klarer ikke å stå opp før 12/13 tiden. 

Nå er jeg veldig stresset fordi jeg skal tilbake på jobb i morgen og barnet på skolen. Jeg tenkte selv å ta noe sovetablett/melatonin. Men hva gjør jeg med barnet. Det kommer ikke til å hå ann at han sovner 6 på morningen også stå opp 7:30 for å komme seg til skolen 😩

Anonymkode: 0786c...53f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må jo bare fortsette å stå opp til riktig tid og ikke duppe på dagen selv om dere er trøtte. Det er ikke noe annet å gjøre 🤷

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verdens undergang om barnet er trøtt på skolen et par dager. Rutinene kommer av seg selv når hverdagen begynner igjen og man ikke har noe annet valg enn å stå opp tidlig. 

Anonymkode: 76a50...c75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi barnet melatonin et par dager for å snu døgnet. 

Anonymkode: ebb84...e94

AnonymBruker
Skrevet

Sånn har helsepersonell i tredelt turnus det flere ganger i mnd, dere klarere å oppleve det en gang. Bare å tvinge seg opp, så ordner det seg etter noen dager.

Anonymkode: 9b4ac...19d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånn har helsepersonell i tredelt turnus det flere ganger i mnd, dere klarere å oppleve det en gang. Bare å tvinge seg opp, så ordner det seg etter noen dager.

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

Anonymkode: 81e93...2f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jetlag "den veien" som er verst. Dere burde jo fortsatt å stå opp, og ikke sove til klokka 13, men det er litt seint nå.

Bare å stå opp i morgen, basere seg på at de første dagene blir litt tunge, ta det med godt humør og IKKE falle for fristelsen til å sove tre timer etter jobb og skole. Maks en halvtime.

Ungen kan også få melatonin i kveld, forøvrig.

Anonymkode: f8ec6...ba9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jetlag "den veien" som er verst. Dere burde jo fortsatt å stå opp, og ikke sove til klokka 13, men det er litt seint nå.

Bare å stå opp i morgen, basere seg på at de første dagene blir litt tunge, ta det med godt humør og IKKE falle for fristelsen til å sove tre timer etter jobb og skole. Maks en halvtime.

Ungen kan også få melatonin i kveld, forøvrig.

Ts her. Har melatonintabletter liggende. Det er 2 mg. Tenkte å gi barnet en tablett 2 mg også selv ta 2mg x2. 

Hvor mye kl bør vi ta tabletten? 19:00? 20:00? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke? Mange yrker hvor man har både dagvakter og nattevakter, ikke bare i helsevesenet. Felles for dem er at de må snu døgnet på kort tid, noe som er akkurat hva ts strever med her?

Anonymkode: 96121...26a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her. Har melatonintabletter liggende. Det er 2 mg. Tenkte å gi barnet en tablett 2 mg også selv ta 2mg x2. 

Hvor mye kl bør vi ta tabletten? 19:00? 20:00? 

Det kommer jo an på når barnet pleier å legge seg.... Men en time før leggetid er vel "vanlig" anbefaling.

Jeg har aldri gitt eller tatt mer enn 1 mg selv, men ser at 2 mg skal gå fint til barn med ADHD hvor melatonin forsøkes, så da vil jeg tro det går fint for ditt barn også en natt eller to! Ville heller tatt litt tidligere enn for sent, for å unngå at man føler seg enda trøttere når man står opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer jo an på når barnet pleier å legge seg.... Men en time før leggetid er vel "vanlig" anbefaling.

Jeg har aldri gitt eller tatt mer enn 1 mg selv, men ser at 2 mg skal gå fint til barn med ADHD hvor melatonin forsøkes, så da vil jeg tro det går fint for ditt barn også en natt eller to! Ville heller tatt litt tidligere enn for sent, for å unngå at man føler seg enda trøttere når man står opp.

Ok. Kanskje jeg heller skal gi 1 mg til han og ta 2,5 selv ☺️

Vet du om det er sånn at vi bør være mer ute på dagen? At vi eksponeres mer for dagslys i løpet av dagen? 

AnonymBruker
Skrevet

Gi barnet 1 mg og du selv 2 mg melatonin. Ta tablett 1-2 t før sengetid. Legg dere ca 20, så våkner dere tidlig, og så er det snudd rundt.

Anonymkode: c0b9f...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor ikke? Mange yrker hvor man har både dagvakter og nattevakter, ikke bare i helsevesenet. Felles for dem er at de må snu døgnet på kort tid, noe som er akkurat hva ts strever med her?

Men mekelig nok hører man aldri om dette i jobbsammenheng, kun ved reising...

Anonymkode: 18296...013

AnonymBruker
Skrevet

Det som hjelper mot jetlag er å leve i den tidssonen du er i - altså stå opp og legg deg til normal tid, selv om det føles feil. Og kom deg ut i dagslys så langt som mulig.

Anonymkode: a5f21...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kontrollere når dere sovner, bare når dere våkner, så det er det dere må jobbe med. Ikke sov til 12-13, stå opp til fornuftig tid. 

Anonymkode: 0544f...c26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var ikke klar over at folk i helsevesenet beveger seg gjennom tidssoner i løpet av en vakt, takk for innsikt om det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jo det er det, man snur døgnrytmen og så må den snus tilbake igjen. Da nytter det selvfølgelig ikke å si "obs vi sov til 13", da må man tvinge seg tidlig opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke klar over at folk i helsevesenet beveger seg gjennom tidssoner i løpet av en vakt, takk for innsikt om det. 

Det gir jo ingen mening. Selvfølgelig gjør de ikke det. Men det er ikke reisen gjennom tidssoner som gir jetlag, det er det faktum at man må snu døgnet frem og tilbake på kort tid. Du sitter i et fly, tror du virkelig kroppen merker at klokken forandrer seg? Selvfølgelig ikke. For en tåpelig kommentar. 

AnonymBruker
Skrevet

Men mekelig nok hører man aldri om dette i jobbsammenheng, kun ved reising...

Anonymkode: 18296...013

Fordi folk som jobber tredelt turnus lærer seg hvordan man skal snu døgnet frem og tilbake effektivt? Bruker samme metode for nattevakter som for lange reiser. Fungerer helt fint. Man må ha litt viljestyrke og ikke bare legge seg når man er trøtt. Det som fungerer er å tvinge seg opp om morgenen, og å holde seg våken uansett hvor kvalm og groggy man blir. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gir jo ingen mening. Selvfølgelig gjør de ikke det. Men det er ikke reisen gjennom tidssoner som gir jetlag, det er det faktum at man må snu døgnet frem og tilbake på kort tid. Du sitter i et fly, tror du virkelig kroppen merker at klokken forandrer seg? Selvfølgelig ikke. For en tåpelig kommentar. 

Takk for informativ kommentar. Jeg burde jo forstått at de som jobber i helsevesenet vet best, alltid, og har det verre enn alle andre, alltid. Takk for din innsikt! Jeg tenner et lys for dere i kveld. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...