Gå til innhold

Hvordan kjennes en frisk kropp ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig overskrift, jeg vet det, men det var vanskelig å formulere det mer presist. 
Men altså, hvordan kjennes en frisk kropp ut? 

Når jeg kjenner etter i kroppen, så har jeg ‘forskjellig følelse’ på høyre og venstre side i kroppen. Dette spesielt i hodet, hvor min venstre side oppleves kompakt og tung, mens høyre side lett. Dette kan jo være naturlig, eller ha sammenheng med en diagnose jeg har, men det er jo vanskelig å vite når en ikke vet hvordan andre har det.
Er din kropp ‘likesidig’? 

Jeg anser meg selv som relativt frisk, samtidig som jeg har mine plager også. Men hvor går grensa mellom normalt og unormalt? 
Det jeg opplever som normalt kan jo være unormalt, om dere skjønner. 
F.eksempel smerter i muskler og ledd. Hvor ofte oppleves dette i en frisk kropp? Eller snudd på hodet, hvor ofte er smerter fraværende?

Klarer du beskrive din kropp - om du anser den som ‘frisk og normal’ ?

Godt nytt år

Anonymkode: c8a46...ad3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt nyttår 🥳

Tja, om jeg skal prøve å beskrive det vil jeg si at kroppen min føles kompakt men lett. At den er solid og sterk men spretten og lett nok til å være i bevegelse uten problem. Jeg kjenner lik tyngde/letthetsfølelse på begge sider av kroppen. Smerter og vondter bare helt unntaksvis ved skade el. Aldri "utav det blå". Jeg har en liten feilstilling i et ledd som kanskje en gang i måneden kan by på litt ubehag, men aldri smerte. Med tiden kan det kanskje forverres og mange opererer men enn så lenge er det ikke aktuelt for meg. 

Ømme og stive muskler kan komme nå og da(er 40 og er ikke verdens mest ivrige når det gjelder trening, men pleier å få til 2 økter i uken) Var ganske stiv i ryggen før jul, det varer noen ganger i 2-3 ukers tid før det går over og jeg ikke merker noe til dette igjen på ganske lang tid.

Så alt i alt er det sjelden jeg merker noen protester fra kroppen heldigvis, og aldri noe som settes meg ut av spill. Bank i bordet 🤞

Anonymkode: 8676f...68a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye trener du for å hjelpe kroppen din? Det er et første viktig spørsmål, 

Anonymkode: e0bd1...629

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mye trener du for å hjelpe kroppen din? Det er et første viktig spørsmål, 

Anonymkode: e0bd1...629

Og hvordan svarer dette på spørsmålet mitt? 

Beklager at jeg er frekk her, men trening har ikke nødvendigvis sammenheng med svaret her (selv om trening er viktig for å holde kroppen frisk og sterk, noe jeg også fokuserer på)

Hvordan føles kroppen din ut? 
Likesidig?

Anonymkode: c8a46...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet om trening er veldig relevant her. Da jeg var inaktiv for noen år siden så gikk jeg rundt og kjente på små vondter, skurringer og ubehag på kroppen hele tiden. Hyperfokuserte på det. Noen var reelle, men de fleste var ikke det. Da jeg begynte å trene og kjente hva kroppen virkelig var i stand til, så slapp denne helseangsten taket.

Når jeg klarer å pushe meg i en time hvor svetten renner, pulsen går i været og kroppen jobber på høygir, da er jeg "normal". Det har vært en klar mental skift mot å definere meg som frisk av å være aktiv. 

Anonymkode: d8109...0e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når du IKKE kjenner kroppsdelen din, er den frisk (man legger jo sykt merke til den når den ikke er det...). 

At du kjenner en del av kroppen din annerledes enn den andre, kan er bare veldig bevisst på kroppen din, og alle har jo en dominerende side (sterkere arm, mykere ben o.l.), så min kropp kjennes heller ikke helt symmetrisk selv om jeg føler meg frisk

Anonymkode: 8906e...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...