Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal være valgfritt. Jobben kan ikke tvinge deg. Jeg gikk ikke med munnbind i fjor heller da alle rundt meg brukte det. Jeg fikk noen kommentarer og ble nok uglesett av noen, men man må stå for egne meninger. Jeg klarte ikke å puste skikkelig med munnbind på. Fikk vondt i hodet av det. Å gå på jobb med munnbind 8 timer i strekk var helt uaktuelt for meg.

Anonymkode: 67e65...fc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet mitt er at det blir symbolpolitikk. Det var så mye snakk om at vi måtte beskytte kapasiteten I helsevesenet, og nå munnbind igjen. Men å gjøre noe med de store strukturelle problemene derimot? Store nok sykehus, nok sykehjemsplasser, god nok grunnbemanning til at sykefravær ikke er helt krise? Det er ikke så viktig. 

Anonymkode: b8c81...b79

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere bruker ikke munnbind hele dagen, dere bruker munnbind når dere står i operasjon. Dere har pause mellom operasjonene, selv om noen operasjoner varer i mange timer.  Dere har frisk godt ventilert luft, dere kommuniserer med oppegående mennesker med alle sanser i behold, ikke med tunghørte desorienterte demente pasienter. Dere steller og dusjer ikke tungt pleietrengende pasienter i 30grader fuktig luft, dere må ikke roe ned utagerende pasienter som opplever økt forvirring fordi de ikke kan lese ansiktsutrykk osv… og Jeg har vært «mye» i praksis på operasjon under praksis, og hovedgrunnen for at jeg ikke valgte den retningen var at jeg måtte bruke munnbind. Jeg hadde likevel valgt munnbind på operasjonssalen over munnbind på en urolig og tung sykehjemsavdeling alle dager i uka. 
Ikke vær så jævlig nedlatende mot andre, det er ekstremt usjarmerende og uprofesjonelt, din erfaring er ikke allés erfaring. Regner med at dine kollegaer som sliter med munnbind har sluttet for lenge siden. Det betyr ikke at ikke mange har store problemer med bruk av munnbind.

Anonymkode: 0df1b...3f3

Oida, du vet lite om hvordan driften er på en operasjonsavdeling, det er i alle fall helt åpenbart! Vi bruker munnbind hele dagen jo, fra vi går inn på stue til pasienten er levert i slusen. Da er det toalettbesøk og evt et glass vann før det er på igjen med munnbind og inn igjen på stue. På 8 timers vakt går jeg med munnbind i minst 7 timer (det lange unntaket er lunsj), munnbindet skal være på før man begynner å åpne noe som helst sterilt utstyr på stue, og vi bruker det til pas er levert for å hindre smitte mellom oss og pas, og oss og personalet på post.op. En operasjon kan vare hele dagen, da har man kun avløsning til lunsj 30 min. Noen ganger kan den lunsjavviklingen komme kl 13.30, da har munnbindet vært på siden 07:35. Luften er slett ikke så godt ventilert som du tror, lokaler er gamle og mange ventilasjonsanlegg fungerer aldeles ikke etter hensikten, det blir fort tung luft nå det er mange personer og kanskje litt CO2 lekkasje fra utstyret gjennom dagen. Du må også misforstå veldig om du tror man bare kommuniserer med oppegående mennesker, tror du ikke det opereres pasienter i dette landet med demens, psykisk utviklinghemming, andre morsmål enn norsk, nedsatt hørsel eller en kombinasjon av disse? Er du i den villfarelsen at alle pasienter sover under operasjon? Brannskadeoperasjoner og en del plastikkirurgi f.eks foregår i en romtemperatur på 32 grader, gjerne med en tett blyfrakk i tillegg, mange mennesker og høy mengde fuktighet, og sånn kan det være i svært mange timer i strekk, vs den tiden du bruker på å dusje Olav og Einar med pause mellom

Du har gjerne hatt praksis under studiet, men det betyr ikke at du hverken har oversikten over det som skjer der, eller forstår alt. Jeg har jobbet 17 år i pleien før jeg tok spesialisering, så vet meget godt hva den jobben går ut på, men litt hospitering gjør deg ikke i stand til å se eller forstå alt på en opr.avd. Og jo jeg tillater meg faktisk å syns folk som deg er sutrekopper. At du jobber i pleie, med eldre og sårbare mennesker, og nekter å ta på deg et enkelt munnbind for å gi dem det du kan av beskyttelse gjør faktisk at du fortjener smekk på lanken. 

Bruker dere de samme munnbindene på operasjon som « folket» brukte? Må si det ikke ble en vanesak, men mer og mer hat under pandemien, men dere får kanskje ta av i pauser, drikke osv? Eller mener du som helsepersonell at man ikke kan få hodepine av og bruke munnbind hele dagen , altså når jeg fikk hodepine og ble ekstremt tørst og sulten så var det innbilning? 
Det er uansett veldig merkelig sammenligning hoste rett inn i noens hofte, og bruke munnbind i jobben til ts for og ikke få sykefravær på jobb, når en rett etterpå går i butikken eller setter seg på buss med folk uten munnbind. 

Anonymkode: 4c09c...32c

Ja, type 2 munnbind, som også er det alle i min omgangskrets brukte i alle fall. Det er færre pauser på en operasjon enn det folk har i hverdagen med bruk på kollektiv, butikk ect. Hvis du mener munnbindet gir deg hodepine og gjør deg sulten (!) så er det psykisk ja. Ts jobber åpenbart med eldre, de er sårbare sog bør selvfølgelig beskyttes. Hun mener munnbind er tull, er det tull for henne er det tull for alle, for da har ikke munnbind effekt. Du mener det er en merkelig sammenligning å hoste i en hofte, men det er det ikke. Beskytter det på operasjonsstuen, ja da beskytter det utenfor operasjonsstuen også. Og hvis det ikke gjør det, så kan vi jo bare droppe det da? 

Anonymkode: edead...f3c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber på operasjon, vi bruker munnbind hele dagen, alle yrkesgrupper. Ingen hodepine, pustevansker, eller noen som sliter enormt. Det sitter KUN i hodet hos dere som sliter. Men vi kan gjerne droppe munnbind vi altså, sånn siden du mener deg kvalifisert til å si at det ikke ha effekt, så kan vi hoste rett inn i hoften din når du får protese eller inn på skallen når du får fjernet tumor. Litt infeksjon kan sikker noen andre fikse, og pysttsann, blir bare død i verste fall. For det er så belastende å gå med munnbind 🙄 Nei det er ikke det, det er en vane sak, og det sitter KUN i ditt hode.

Bra skrevet👏🏻

Munnbind må faktisk mange bruke i jobbene sine. Hører ikke de klage.
Så synes ikke synd på folk som klager for å bruke munnbind en stund mens det er mye forskjellig smitte ute. Da får de bare klage tenker jeg. For munnbind er ikke farlig og dødelig å bruke. Det beskytter. Ellers hadde det ikke vært noe poeng for de som opererer å bruke det hvis det ikke beskyttet.

Er det så veldig mye bedre at mange i en jobb blir syke samtidig og mange må være hjemme samtidig så det blir mer jobb på de som er igjen? Er det bedre enn å gå med munnbind? 

Jeg er helt enig i ledere som sier folk i jobben deres må bruke munnbind når det er mye smitte i jobben og samfunnet. Det er tross alt ekstra mye smitte nå enn det som er vanlig. På grunn av tidligere nedstengninger. 

Endret av Warrior
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Oida, du vet lite om hvordan driften er på en operasjonsavdeling, det er i alle fall helt åpenbart! Vi bruker munnbind hele dagen jo, fra vi går inn på stue til pasienten er levert i slusen. Da er det toalettbesøk og evt et glass vann før det er på igjen med munnbind og inn igjen på stue. På 8 timers vakt går jeg med munnbind i minst 7 timer (det lange unntaket er lunsj), munnbindet skal være på før man begynner å åpne noe som helst sterilt utstyr på stue, og vi bruker det til pas er levert for å hindre smitte mellom oss og pas, og oss og personalet på post.op. En operasjon kan vare hele dagen, da har man kun avløsning til lunsj 30 min. Noen ganger kan den lunsjavviklingen komme kl 13.30, da har munnbindet vært på siden 07:35. Luften er slett ikke så godt ventilert som du tror, lokaler er gamle og mange ventilasjonsanlegg fungerer aldeles ikke etter hensikten, det blir fort tung luft nå det er mange personer og kanskje litt CO2 lekkasje fra utstyret gjennom dagen. Du må også misforstå veldig om du tror man bare kommuniserer med oppegående mennesker, tror du ikke det opereres pasienter i dette landet med demens, psykisk utviklinghemming, andre morsmål enn norsk, nedsatt hørsel eller en kombinasjon av disse? Er du i den villfarelsen at alle pasienter sover under operasjon? Brannskadeoperasjoner og en del plastikkirurgi f.eks foregår i en romtemperatur på 32 grader, gjerne med en tett blyfrakk i tillegg, mange mennesker og høy mengde fuktighet, og sånn kan det være i svært mange timer i strekk, vs den tiden du bruker på å dusje Olav og Einar med pause mellom

Du har gjerne hatt praksis under studiet, men det betyr ikke at du hverken har oversikten over det som skjer der, eller forstår alt. Jeg har jobbet 17 år i pleien før jeg tok spesialisering, så vet meget godt hva den jobben går ut på, men litt hospitering gjør deg ikke i stand til å se eller forstå alt på en opr.avd. Og jo jeg tillater meg faktisk å syns folk som deg er sutrekopper. At du jobber i pleie, med eldre og sårbare mennesker, og nekter å ta på deg et enkelt munnbind for å gi dem det du kan av beskyttelse gjør faktisk at du fortjener smekk på lanken. 

Ja, type 2 munnbind, som også er det alle i min omgangskrets brukte i alle fall. Det er færre pauser på en operasjon enn det folk har i hverdagen med bruk på kollektiv, butikk ect. Hvis du mener munnbindet gir deg hodepine og gjør deg sulten (!) så er det psykisk ja. Ts jobber åpenbart med eldre, de er sårbare sog bør selvfølgelig beskyttes. Hun mener munnbind er tull, er det tull for henne er det tull for alle, for da har ikke munnbind effekt. Du mener det er en merkelig sammenligning å hoste i en hofte, men det er det ikke. Beskytter det på operasjonsstuen, ja da beskytter det utenfor operasjonsstuen også. Og hvis det ikke gjør det, så kan vi jo bare droppe det da? 

Er nå på min 5. doble vakt (fra 7- 22.30) i jula, så har ikke tid å svare så langt. Med jeg har ikke sagt at munnbind er tull, jeg har spurt om arbeidsgiver har anledning til å pålegge oss munnbind pga sykefravær (samtidig som kollegaer bes komme tidlig på jobb). Jeg blir selv syk av å bruke munnbind dagen lang, såre øyne, tørrhoste, hodepine osv, så jeg ser ikke at munnbind gangner meg. Jeg har aldri vært så mye syk som de siste to årene, og er pisslei. Har også vært sykmeldt en lengre periode pga utbrenthet, og kjenner symptomene kommer raskt tilbake samtidig med at vi er pålagt munnbind igjen. 

Arbeidsgiver nevner ikke pasientene med et eneste ord i forklaringen av hvorfor vi igjen må ga lange tunge dager med munnbind. Pasientene blir mer forvirret og uroen på avdelingen er økt betraktelig! 

Anonymkode: 0df1b...3f3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det var ikke munnbindet som gjorde meg sulten, men og ikke kunne spise 😅 hvorfor drikker du vann på do , når det bare er psykisk at du er tørst ? Du jukser jo, om du ikke drikker vann gjennom munnbindet da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legger ved utdrag fra FHI:

Tabell 1: Oversikt over anbefalinger for bruk av personlig beskyttelsesutstyr ved luftveisinfeksjoner

Ansatte i helsetjenesten

Pasienter /beboere 

Pasienter/beboere med mistenkt eller bekreftet smitte med isoleringstrengende luftveisdiagnose som influensa, covid-19 og kikhoste 

Munnbind og øyebeskyttelse <2 m. Ved langvarig kontakt og/eller kontakt med pasienter med uttalte symptomer bør åndedrettsvern vurderes. * 

Frakk og hansker i henhold til isoleringsregime for gjeldende agens.  

Isolat/isoleringsrom  

Munnbind ved transport gjennom fellesarealer om helsetilstanden tillater det.  

Retningslinjer oppdatert 15.12.2022.

Du finner alt her:

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/smitteverntiltak-i-helsetjenesten-ved-sesongbaserte-luftveisinfeksjoner/?term=&h=1

Anonymkode: e77c2...092

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, kan på ingen måte pålegges. 

Hadde nektet blankt.

Munnbind har for øvrig ingen effekt mot virussmitte og er bare et skuespill. 

Anonymkode: d8c9f...757

:himle: nøytropene pasienter innlagt på sykehus har gjerne ikke noe særlig immunforsvar og blir mye dårligere av små forkjølelser. Dersom helsepersonell skal inn på rommene er det ikke nødvendig med munnbind, med mindre de er syke. Hvorfor? Fordi munnbindet forebygger at helsepersonellet smitter den nøytropene med viruset sitt. Men kanskje jeg bare skal si til legene våre at det ikke er nødvendig, siden du virker så sikker i din sak

Anonymkode: 19a15...fe3

Skrevet

Det skal være valgfritt. Jobben kan ikke tvinge deg. Jeg gikk ikke med munnbind i fjor heller da alle rundt meg brukte det. Jeg fikk noen kommentarer og ble nok uglesett av noen, men man må stå for egne meninger. Jeg klarte ikke å puste skikkelig med munnbind på. Fikk vondt i hodet av det. Å gå på jobb med munnbind 8 timer i strekk var helt uaktuelt for meg.

Med hvilket hjemmelsgrunnlag mener du at en ansatt kan nekte ordre fra arbeidsgiver om å bruke personlig beskyttelsesutstyr? AML, personlig ansettelsesavtale, tariffavtale...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

FHI har tatt seriøst grundig feil mang en gang i denne pandemien.

De fører sin egen propaganda basert på mye synsing. Spør de direkte om nyere kilder så blir det stille.

’Covid er ikke dråpesmitte - det er heeelt trygt å synge i kor’ sa FHI, samtidig som det kom rapporter fra USA om at hele kor ble syke, uansett hvor forsiktige de var.

Ble stille om det først etter at et par kor i Norge ble smittet på korøving, bl.a i Tromsø

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tromso-kommune-testar-eit-heilt-kor-med-mistanke-om-koronasmitte-1.15217964

Anonymkode: 3b087...7e2

Har du kilde på at FHI har påstått at covid ikke er dråpesmitte? 

Anonymkode: 30958...8c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber på operasjon, vi bruker munnbind hele dagen, alle yrkesgrupper. Ingen hodepine, pustevansker, eller noen som sliter enormt. Det sitter KUN i hodet hos dere som sliter. Men vi kan gjerne droppe munnbind vi altså, sånn siden du mener deg kvalifisert til å si at det ikke ha effekt, så kan vi hoste rett inn i hoften din når du får protese eller inn på skallen når du får fjernet tumor. Litt infeksjon kan sikker noen andre fikse, og pysttsann, blir bare død i verste fall. For det er så belastende å gå med munnbind 🙄 Nei det er ikke det, det er en vane sak, og det sitter KUN i ditt hode.

Vi jobber tydeligvis ikke ved samme sykehus. 

Anonymkode: aa769...023

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Med hvilket hjemmelsgrunnlag mener du at en ansatt kan nekte ordre fra arbeidsgiver om å bruke personlig beskyttelsesutstyr? AML, personlig ansettelsesavtale, tariffavtale...?

Beskyttelsesutstyr?! 😅 

Ja, står sikkert noe om det i tariffavtalen 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Beskyttelsesutstyr?! 😅 

Ja, står sikkert noe om det i tariffavtalen 🤣

Munnbind er definert som personlig beskyttelse utstyr.

Tror kanskje du var ironisk, eller tenker du at tariffavtale begrenser arbeidsgiver når det gjelder å gi ordre om bruk av personlige beskyttelse utstyr?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var ikke munnbindet som gjorde meg sulten, men og ikke kunne spise 😅 hvorfor drikker du vann på do , når det bare er psykisk at du er tørst ? Du jukser jo, om du ikke drikker vann gjennom munnbindet da. 

Dette må være det tåpeligste jeg har lest. Når du går tom for argumenter er det bedre å la vær å skive noe enn å komme med slikt som dette.

Anonymkode: cf795...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legger ved utdrag fra FHI:

Tabell 1: Oversikt over anbefalinger for bruk av personlig beskyttelsesutstyr ved luftveisinfeksjoner

Ansatte i helsetjenesten

Pasienter /beboere 

Pasienter/beboere med mistenkt eller bekreftet smitte med isoleringstrengende luftveisdiagnose som influensa, covid-19 og kikhoste 

Munnbind og øyebeskyttelse <2 m. Ved langvarig kontakt og/eller kontakt med pasienter med uttalte symptomer bør åndedrettsvern vurderes. * 

Frakk og hansker i henhold til isoleringsregime for gjeldende agens.  

Isolat/isoleringsrom  

Munnbind ved transport gjennom fellesarealer om helsetilstanden tillater det.  

Retningslinjer oppdatert 15.12.2022.

Du finner alt her:

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/smitteverntiltak-i-helsetjenesten-ved-sesongbaserte-luftveisinfeksjoner/?term=&h=1

Anonymkode: e77c2...092

Ved langvarig kontakt. Covid smitter langsomt🤣🤣

Anonymkode: aa769...023

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 1.1.2023 den 19.44):

Sunn fornuft. Jeg har jobben min fremdeles. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sunn fornuft. Jeg har jobben min fremdeles. 

Det er ikke et hjemmelsgrunnlag. Beklager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...