Gå til innhold

Pliktsex, og andre pliktproblemer i forhold. Hvordan komme bort fra det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig her på KG om dem som har opplevd pliktsex dynamikk i forhold. Med så og si aldri et lykkelig slutt. Ofte står det at man ble ødelagt av det. Men er det noen som har erfaringer med å bli kvitt problemet?

Så er vel pliktsex ikke den eneste typen av slik dynamikk i parforhold.

Den onde sirkelen i pliktsex påvirker begge negativt. Da det skapes mer og mer negative følelser om noe som skal være et gode i forholdet. Den som pusher, blir mer og mer fokusert på sin angst å bli avvist, og gjerne mer mekanisk og egoistisk. Den som blir pushet, vil gjerne både få avsmak på sex og sin partner, da fokus vil være å prøve å slippe unna å ha sex... samtidig med dårlig samvittighet. Sånn omtrent hvis jeg har skjønt det riktig.

Noen andre mulige områder jeg tenker på kan ha dynamikk som ligner.

Naturlig å tenke på julen, er vel ikke helt uvanlig med ulik behov og ambisjoner rundt det. Var en tråd her på KG, der TS klagde på sin partner som ønsket å feire jul i hverdagstøy. Tenker at forspillet her ikke var helt ulikt pliktsex.

Husarbeid er et annet område. Der en part "maser" da behovet er ulikt for å ha hjemmet i en gitt stand, til gitte tidsfrister.

Fritidsaktiviteter, økonomi, fest, reiser... er nok mange områder.

Forebygging er vel alltid det beste, men hvis man har kommet i uføret, har dere noen gode tips eller erfaringer hvordan man skal komme på rett vei igjen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I "normale" forhold hvor "mannen" ikke blir rasende og slår i vegger når han ikke får sex, så tror jeg kanskje "damen" sliter med passiv aggressivitet. "Han burde skjønt at jeg er sliten, at jeg vil ha forspill, at han kunne ryddet av bordet. Nå får jeg bare OFRE meg... Igjen...". Og så aner ikke mannen at hun ikke har lyst. Han vil bare tømme seg, og antar at hun også vil dekke sine behov. Tenker ikke over å sjekke, skru på lyset for å se om hun er kåt. Spørre hvordan hun liker det. Hun har jo aldri protestert. Hva vil skje om hun plutselig klager? Eller hva vil skje om hun plutselig kommer med et frekt forslag? Skal det snu, så tror jeg det må gjøres på en positiv ikke-klagende måte. "Jeg er så sliten. Det hadde vært fint om vi begge hadde funnet en bedre fordeling i huset. Og så kunne vi rundet av med å gi hverandre en deilig massasje." Og; "Ja, det er godt når du gjør sånn. Og kanskje du kunne gjort sånn og sånn også. Mmmmmm...". Og; "I dag er jeg så sliten at jeg trenger å sove. Vi får ta det igjen i morgen, kjære."

Anonymkode: 5a96e...30c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I "normale" forhold hvor "mannen" ikke blir rasende og slår i vegger når han ikke får sex, så tror jeg kanskje "damen" sliter med passiv aggressivitet. "Han burde skjønt at jeg er sliten, at jeg vil ha forspill, at han kunne ryddet av bordet. Nå får jeg bare OFRE meg... Igjen...". Og så aner ikke mannen at hun ikke har lyst. Han vil bare tømme seg, og antar at hun også vil dekke sine behov. Tenker ikke over å sjekke, skru på lyset for å se om hun er kåt. Spørre hvordan hun liker det. Hun har jo aldri protestert. Hva vil skje om hun plutselig klager? Eller hva vil skje om hun plutselig kommer med et frekt forslag? Skal det snu, så tror jeg det må gjøres på en positiv ikke-klagende måte. "Jeg er så sliten. Det hadde vært fint om vi begge hadde funnet en bedre fordeling i huset. Og så kunne vi rundet av med å gi hverandre en deilig massasje." Og; "Ja, det er godt når du gjør sånn. Og kanskje du kunne gjort sånn og sånn også. Mmmmmm...". Og; "I dag er jeg så sliten at jeg trenger å sove. Vi får ta det igjen i morgen, kjære."

Anonymkode: 5a96e...30c

"Tømt seg", ja det er en av de negative bivirkningene av pliktsex dynamikk. Der begge to sjekker av "hatt sex", men samtidig blir sex for begge noe mer og mer kjipt, sakte og sikkert.

• Liker 6
Skrevet

Sjalusi, er vel noe som sammen med sex... er et område der slik uheldig dynamikk risikerer å ødelegge et forhold som kunde hatt gode forutsetninger. Der begge kan havne i en situasjon med blanding av dårlig samvittighet og frustrasjon. Som gradvis blir forsterket av uheldige handlinger.

Den sjalu begynner å kontrollere, og stille spørsmål ved hva partneren gjør. Partneren prøver å redusere risikonfor ubehagelige ting ved å "skjerme" sin partner for det som den tror at den kan reagere negativt på. Den sjalu merker dette, og blir da mer sjalu. Samtidig som begge to har dårlig samvittighet ovenfor sin partner. Den sjalu blir mer "klengete" frem til det snur og den reagerer med å selv bli mindre lojal. Den som blir utsatt for sjalusi, trekker seg mer unna.

AnonymBruker
Skrevet

Pliktsex kommer av kjedsomhet. Jeg tror mindre og mindre at vi en ment til å kun være med én person. Jeg liker livet mitt med familien as, men jeg er lei av kjedelig sex med mannen. Han vil ikke, eller klarer ikke, å endre seg, og jeg er den jeg er. Å åpne forholdet er uaktuelt, så da gjenstår kun brudd. Så enkelt, men så vanskelig.

Anonymkode: 85b6b...650

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Sjalusi, er vel noe som sammen med sex... er et område der slik uheldig dynamikk risikerer å ødelegge et forhold som kunde hatt gode forutsetninger. Der begge kan havne i en situasjon med blanding av dårlig samvittighet og frustrasjon. Som gradvis blir forsterket av uheldige handlinger.

Den sjalu begynner å kontrollere, og stille spørsmål ved hva partneren gjør. Partneren prøver å redusere risikonfor ubehagelige ting ved å "skjerme" sin partner for det som den tror at den kan reagere negativt på. Den sjalu merker dette, og blir da mer sjalu. Samtidig som begge to har dårlig samvittighet ovenfor sin partner. Den sjalu blir mer "klengete" frem til det snur og den reagerer med å selv bli mindre lojal. Den som blir utsatt for sjalusi, trekker seg mer unna.

Den sjalu har psykiske problemer.

Anonymkode: 8f3fd...352

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Så det er dårlig tegn om den sjalu er mindre sjalu? Det handler ikke om at den føler seg mer trygg? 

Anonymkode: ffe94...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En løsning på pliktsex er at myten om at mannen ha regelmessig sex og med obligatorisk orgasme legges død. Kvinnen må ha det bra og sex når hun vil, og mannen må ha lyst, gjerne hele tiden, men uten at det krever sex og orgasme. Gjør det som skal til for dette, og pliktsexproblemet er borte. Og begge blir lykkelige, ved tilvenning.

Anonymkode: b61ff...203

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (23 timer siden):

Leser stadig her på KG om dem som har opplevd pliktsex dynamikk i forhold. Med så og si aldri et lykkelig slutt. Ofte står det at man ble ødelagt av det. Men er det noen som har erfaringer med å bli kvitt problemet?

Så er vel pliktsex ikke den eneste typen av slik dynamikk i parforhold.

Den onde sirkelen i pliktsex påvirker begge negativt. Da det skapes mer og mer negative følelser om noe som skal være et gode i forholdet. Den som pusher, blir mer og mer fokusert på sin angst å bli avvist, og gjerne mer mekanisk og egoistisk. Den som blir pushet, vil gjerne både få avsmak på sex og sin partner, da fokus vil være å prøve å slippe unna å ha sex... samtidig med dårlig samvittighet. Sånn omtrent hvis jeg har skjønt det riktig.

Noen andre mulige områder jeg tenker på kan ha dynamikk som ligner.

Naturlig å tenke på julen, er vel ikke helt uvanlig med ulik behov og ambisjoner rundt det. Var en tråd her på KG, der TS klagde på sin partner som ønsket å feire jul i hverdagstøy. Tenker at forspillet her ikke var helt ulikt pliktsex.

Husarbeid er et annet område. Der en part "maser" da behovet er ulikt for å ha hjemmet i en gitt stand, til gitte tidsfrister.

Fritidsaktiviteter, økonomi, fest, reiser... er nok mange områder.

Forebygging er vel alltid det beste, men hvis man har kommet i uføret, har dere noen gode tips eller erfaringer hvordan man skal komme på rett vei igjen?

Hele pliktsex-problematikken er egentlig helt unødvendig. Den er utrolig enkel å unngå.

Spør deg selv: Hvorfor blir kvinner kåte?

Årsaken til at menn blir kåte er relativt triviell å forstå: Det er ikke så lett å føre arten videre uten ereksjon og påfølgende ejakulering. Men selv en overfallsvoldtekt kan resultere i graviditet, og likevel blir ikke bare også kvinner kåte – de har også et annet tenningsmønster enn menn. Så her har evolusjonen altså tatt seg bryderiet med å dyrke frem en egen mekanisme for kvinner.

Da kan vi være rimelig sikre på at kvinners seksuelle tenning har en funksjon. Men hvilken?

Det trivielle svaret ville være å si "for å motiveres til å bli gravid". Men den holder ikke helt, for hvis graviditet var eneste motiv ville det være langt mer effektivt at kvinner hadde samme tenningsmønster som menn: Å ville knulle nærmest alt de får tilgang på.

Det riktige svaret er at kvinners seksuelle tenning er orientert mot 1) å få, og 2) å holde på, en attraktiv partner. Kvinner har under en prosent av menns reproduktive kapasitet, og må derfor være langt mer selektive. Så det handler om å finne og holde på "en bra en", og i forlengelsen av dette å føle samhold.

Dette er forøvrig også grunnen til at de raskeste måtene å få en kvinnes seksuelle interesse til å tørke opp som en sølepytt i Sahara er at mannen enten viser seg å ikke være noe catch eller blir så klengete at han uansett ikke går noe sted.

Så løsningen på pliktsex-problematikken er ganske enkelt at mannen må 1) være en attraktiv partner, og 2) ikke kunne tas for gitt.

Og nei: Dette betyr ikke at han bare må se bra ut, han må være attraktiv som partner med alt dette medfører. Det betyr heller ikke at han skal være upålitelig – langt ifra! – men han må definitivt ikke finne seg i å behandles som en dørmatte.

Kort sagt: Soverommet dør ikke hvis han holder seg attraktiv som partner og hun vet at hun ikke kan la ham gå for lut og kaldt vann.

Endret av ClausSaus
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så det er dårlig tegn om den sjalu er mindre sjalu? Det handler ikke om at den føler seg mer trygg? 

Anonymkode: ffe94...1de

Skrev utrolig dårlig hvis du leser at jeg skrev slikt. Beklager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pliktsex kommer av kjedsomhet. Jeg tror mindre og mindre at vi en ment til å kun være med én person. Jeg liker livet mitt med familien as, men jeg er lei av kjedelig sex med mannen. Han vil ikke, eller klarer ikke, å endre seg, og jeg er den jeg er. Å åpne forholdet er uaktuelt, så da gjenstår kun brudd. Så enkelt, men så vanskelig.

Anonymkode: 85b6b...650

Hvorfor er det uaktuelt å åpne forholdet hvis du ikke er interessert i å ha sex med mannen? Vil ikke han eller vil ikke du?

"Han vil ikke, eller klarer ikke, å endre seg, og jeg er den jeg er." Så du vil at han skal endre seg, men du ikke skal endre deg? 🤔

Anonymkode: ca857...d9e

Skrevet (endret)
ClausSaus skrev (7 timer siden):

Hele pliktsex-problematikken er egentlig helt unødvendig. Den er utrolig enkel å unngå.

Spør deg selv: Hvorfor blir kvinner kåte?

Årsaken til at menn blir kåte er relativt triviell å forstå: Det er ikke så lett å føre arten videre uten ereksjon og påfølgende ejakulering. Men selv en overfallsvoldtekt kan resultere i graviditet, og likevel blir ikke bare også kvinner kåte – de har også et annet tenningsmønster enn menn. Så her har evolusjonen altså tatt seg bryderiet med å dyrke frem en egen mekanisme for kvinner.

Da kan vi være rimelig sikre på at kvinners seksuelle tenning har en funksjon. Men hvilken?

Det trivielle svaret ville være å si "for å motiveres til å bli gravid". Men den holder ikke helt, for hvis graviditet var eneste motiv ville det være langt mer effektivt at kvinner hadde samme tenningsmønster som menn: Å ville knulle nærmest alt de får tilgang på.

Det riktige svaret er at kvinners seksuelle tenning er orientert mot 1) å få, og 2) å holde på, en attraktiv partner. Kvinner har under en prosent av menns reproduktive kapasitet, og må derfor være langt mer selektive. Så det handler om å finne og holde på "en bra en", og i forlengelsen av dette å føle samhold.

Dette er forøvrig også grunnen til at de raskeste måtene å få en kvinnes seksuelle interesse til å tørke opp som en sølepytt i Sahara er at mannen enten viser seg å ikke være noe catch eller blir så klengete at han uansett ikke går noe sted.

Så løsningen på pliktsex-problematikken er ganske enkelt at mannen må 1) være en attraktiv partner, og 2) ikke kunne tas for gitt.

Og nei: Dette betyr ikke at han bare må se bra ut, han må være attraktiv som partner med alt dette medfører. Det betyr heller ikke at han skal være upålitelig – langt ifra! – men han må definitivt ikke finne seg i å behandles som en dørmatte.

Kort sagt: Soverommet dør ikke hvis han holder seg attraktiv som partner og hun vet at hun ikke kan la ham gå for lut og kaldt vann.

Veldig enig med deg angående at mannen bør være en attraktiv partner (På alle måter. I all hovedsak være en PARTNER, ikke en belastning. ), og at man ikke bør ta hverandre for gitt. Dette med tenning hovedsaklig rettet mot å få barn tror heller ikke jeg noe på. Isåfall burde alle slutte med sex når de har fått barna de ønsker. 

Jeg tror mer på at behovet for sex er et rent fysisk og mentalt behov hos begge kjønn, som pleier å virke bra (dog med ulik behovssyklus hos ulike mennesker, ikke nødvendigvis etter kjønn), med mindre noe ødelegger lysten. Å ikke ha det bra generelt eller med partner ødelegger naturlig lyst/behov. Veldig mye kan ødelegge lyst/behov, mens kun gode opplevelser med å ha sex opprettholder lysten på sex. 

Jeg har hele tre barn laget på prevensjon, og ble mer og mer redd for å bli gravid uansett hvilke sikringstiltak vi gikk for. Det ødela en tid min trygghet, og min lyst/behov. 

Erfaringer som min og det folk som har slitt med å bli gravid sier tilsier begge deler at redsel for å bli gravid ødelegger mye lyst, samt at å faktisk skulle lage barn ikke akkurat hever lyst. (Sex blir ofte en plikt, og noe negativt, når man over tid virkelig prøver å lage barn.)

Det er rett og slett mye som kan ødelegge lyst/behov. Redsel, sorg, stress, krangel, dårlig sex, skam, og lista er nok også lengre. Begynner man med pliktsex istedenfor å prate godt sammen og samarbeide om løsninger går nok etterhvert mer til h... også. Å kommunisere med partner er vesentlig for å få løst problemer, istedenfor å få flere utfordringer etterhvert. 

At man bør ta vare på sin partner burde imidlertid være selvfølgelig. Mange ødelegger likevel både sitt forhold og sexliv med dårlig oppførsel, og det er ikke bare menn som gjør den feilen heller. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Angående å komme bort fra pliktsex er det beste å aldri begynne med det, men har man begynt med det må man nok være ærlig, og sammen med partner prøve å restarte den seksuelle relasjonen. Samarbeide om det, selv om egen innsats også vil være absolutt vesentlig. 

Har man drevet på med å lyve lenge kan det imidlertid være så tøft for partner å høre at man nok bør vektlegge problemet NÅ, istedenfor å vektlegge at man har vært falsk lenge. For partner sin skyld. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Skrevet

Man skal aldri gå på akkord med sin egen lyst og sine egne preferanser. Sett grenser og informer om hva du liker og misliker.

I verste fall får man PTSD av å bli misbrukt på en slik måte. Det er selvskading å ikke sette ned foten.

Seksualiteten vår er en kilde til lyst og glede, og de vakreste og morsomste stundene i livet.
Om man mister seg selv i det, og gjør noe man ikke har lyst til så risikerer man å miste dette. Miste evnene til å gi seg hen til sin egen lyst, og leve ut sitt sanne jeg.

Du skylder ingen noe.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

[..]

Å ikke ha det bra generelt eller med partner ødelegger naturlig lyst/behov. Veldig mye kan ødelegge lyst/behov, mens kun gode opplevelser med å ha sex opprettholder lysten på sex. 

[..]

Ikke for menn (generelt).

Og da er spørsmålet hvorfor det gjør det for kvinner.

Vi vet at det gjør det. Men hvorfor?

Skrevet
ClausSaus skrev (3 minutter siden):

Ikke for menn (generelt).

Og da er spørsmålet hvorfor det gjør det for kvinner.

Vi vet at det gjør det. Men hvorfor?

Litt usikker på om du har rett i at det ikke gjelder for menn. Det er kanskje andre faktorer i at ting ikke fungerer optimalt som påvirker menns lyst negativt, men jeg tror ikke at menn har optimal lyst heller når det er elementer i forhold som føles dumt for dem. For eksempel har jeg vært sammen med to menn som hadde mindre sexlyst enn meg i utgangspunktet. At de følte på det ga dem ikke økt lyst for å si det slik. Det gjorde dem usikre på å strekke til som mann tror jeg, og da ble sex noe negativt på en måte der også. 

Angående kvinner er vi nok generelt ganske bygget slik at vi må føle trygghet og velvære for å ha lyst på sex. Det er slik når vi møter menn, og det er slik i forhold. Utrygghet og mangel på tillit gjør oss ikke lysten. Dette har kanskje en mer logisk funksjon når vi skal ha sex med ny mann enn en vi allerede har et forhold til, på grunn av risiko, men så skifter vi jo ikke fullstendig hode når vi er i et forhold, så å ikke ha det bra med partner (god tillit og trygghet) blir nok en faktor da også. Fordi vi kvinner trenger tillit og trygghet, velvære, for å ha lyst på sex med en mann. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Angående kvinner er vi nok generelt ganske bygget slik at vi må føle trygghet og velvære for å ha lyst på sex.

Hvordan forklarer du ONS med en fremmed? Hvor er tryggheten i den type relasjon?

Anonymkode: a4c91...2bb

• Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Litt usikker på om du har rett i at det ikke gjelder for menn. Det er kanskje andre faktorer i at ting ikke fungerer optimalt som påvirker menns lyst negativt, men jeg tror ikke at menn har optimal lyst heller når det er elementer i forhold som føles dumt for dem. For eksempel har jeg vært sammen med to menn som hadde mindre sexlyst enn meg i utgangspunktet. At de følte på det ga dem ikke økt lyst for å si det slik. Det gjorde dem usikre på å strekke til som mann tror jeg, og da ble sex noe negativt på en måte der også. 

Angående kvinner er vi nok generelt ganske bygget slik at vi må føle trygghet og velvære for å ha lyst på sex. Det er slik når vi møter menn, og det er slik i forhold. Utrygghet og mangel på tillit gjør oss ikke lysten. Dette har kanskje en mer logisk funksjon når vi skal ha sex med ny mann enn en vi allerede har et forhold til, på grunn av risiko, men så skifter vi jo ikke fullstendig hode når vi er i et forhold, så å ikke ha det bra med partner (god tillit og trygghet) blir nok en faktor da også. Fordi vi kvinner trenger tillit og trygghet, velvære, for å ha lyst på sex med en mann. 

Generelt gjelder dette ikke for menn, nei. Menn flest kan ha sex med dams selv om forholdet deres ikke er bra i øyeblikket.

Om det er "optimal" lyst er vel neppe det relevante.

Sex er forøvrig en fundamental komponent i de fleste forhold, og å hevde at det er "ok" å stenge ned sexlivet hver gang forholdet er nede i en bølgedal er like tøvete som å si det samme om tillit eller ærlighet.

Er det "ok" å begynne å juge til partneren hvis forholdet er nede i en bølgedal?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan forklarer du ONS med en fremmed? Hvor er tryggheten i den type relasjon?

Veldig dårlig person å spørre, siden jeg ikke har praktisert ons, men tviler på at det blir noe ons om en lysten kvinne ikke får tillit til en mann. Det er jo en risiko å ta, så det er nok vesentlig å få tillit til at mannen ikke vil gjøre deg vondt da også. 

Mye mulig en av årsakene til at kvinner foretrekker å ha ons med menn som er trygge angående drevne i slikt. Mindre risiko ved det enn menn som sjeldent får sjansen til å ha sex. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

… og da er vi inne på det sentrale…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...