AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Jeg har to barn med ulike fedre. Det ene barnet har jeg aleneomsorg for og det andre barnet har jeg annenhver uke. Jeg har hatt begge registrert på meg og mottar overgangsstønad og utvidet barnetrygd. Nå vil faren til det barnet jeg har annenhver uke at vi skal ha delt fast bosted. Hva vil det si i praksis når det kommer til skattefradraget og utvidet barnetrygd? Regner med jeg beholder utvidet barnetrygd på det barnet jeg har 100% alene, men hva med det andre, kommer vi til å få utvidet barnetrygd på dette barnet også som blir utbetalt halvparten til hver? Vi er begge enslige. Fra 1 mars 2023 endrer barnetrygden seg så hvis begge er registrert hos meg sånn som nå vil jeg få : Barn 1: ordinær barnetrygd barn under 6 år 1723kr, utvidet barnetrygd 2489kr, småbarnstillegg 678kr. Barn 2: ordinær barnetrygd barn over 6 år 1083kr Til sammen 5973kr Hvis det ene barnet har delt fast bosted vil jeg få : Barn 1 ordinær barnetrygd barn under 6 år 1723kr, utvidet barnetrygd 2489kr, småbarnstillegg 678kr Barn 2: halvparten av ordinær barnetrygd 541kr, halvparten av utvidet barnetrygd 1244kr Til sammen 6675kr Stemmer dette eller har jeg forstått det feil? Anonymkode: 78c9d...b8a
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 (endret) Det skal stemme. Har ikke sjekket tallene dine, men prinsippet med at det blir delt for barn to er rett. Om du har alt nå, er det far til barn to som sender en søknad om utvidet barnetrygd og legger ved den nye avtalen dere har inngått. Rettelse: Jeg tenkte helt feil her. Det er maks en hel utvidet barnetrygd uansett hvor mange barn. Så du kan få 1 og 1/2 vanlig barnetrygd + en hel utvidet. Far 2 kan få 1/2 barnetrygd + 1/2 utvidet barnetrygd pga delt bosted. Dere får mer totalt om far 2 tar hele barnetrygden for det barnet. Endret 1. januar 2023 av Vetatjegikkevet
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Du vil ikke få mer ved å dele bosted. Jeg ser du har beregnet utvidet barnetrygd på begge ved delt bosted. Men dette får du kun en gang. Ergo får du kun halv barnetrygd for barn over 6 år. Anonymkode: 845b6...76b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Vetatjegikkevet skrev (26 minutter siden): Det skal stemme. Har ikke sjekket tallene dine, men prinsippet med at det blir delt for barn to er rett. Om du har alt nå, er det far til barn to som sender en søknad om utvidet barnetrygd og legger ved den nye avtalen dere har inngått. Takk. Var litt usikker på om jeg vil få en halv utvidet trygd til siden jeg da vil ha en utvidet barnetrygd på det barnet jeg har 100%, så får 1 og en halv utvidet da 🤔 Anonymkode: 78c9d...b8a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil ikke få mer ved å dele bosted. Jeg ser du har beregnet utvidet barnetrygd på begge ved delt bosted. Men dette får du kun en gang. Ergo får du kun halv barnetrygd for barn over 6 år. Anonymkode: 845b6...76b Men vil faren som har delt bosted få den utvidede da? Og jeg halvparten av den ordinære? Det jeg får får det barnet jeg var 100% blir vel uendret håper jeg? Anonymkode: 78c9d...b8a
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Beklager, jeg tenkte feil her. Du får bare en utvidet uansett, som i dag. Og far der det er delt bosted får en halv utvidet dersom du beholder halve den vanlige barnetrygden (da blir både vanlig og utvidet delt for ham).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå