Sommer2464 Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 (endret) Ja på julaften koste jeg meg med Donald Duck og vennene hans, så var det den siste tegnefilmen den med Ole Dole og Doffen og snøballkampen, og merkelig nok får vi ikke se slutten der Ole Dole og Doffen danser som indianere rundt Donald som har fryst til is. Jeg sendte en email til nrk ang dette der påsto de at vitsen med å sende disse var ikke å vise tegnefilmene i sin helhet, men de hadde virkelig hatt tid til å vise slutten det var nok mindre enn 30 sekunder igjen. Derfor er det ikke grunn til å tro annet enn at rasismekortet ble trukket mot slutten av tegnefilmen muligens besluttet av Disney. Endret 1. januar 2023 av Sommer2464 8 1 1
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Sommer2464 skrev (58 minutter siden): Ja på julaften koste jeg meg med Donald Duck og vennene hans, så var det den siste tegnefilmen den med Ole Dole og Doffen og snøballkampe, og merkelig nok får vi ikke se slutten der Ole Dole og Doffen danser som indianere rundt Donald som har fryst til is. Jeg sendte en email til nrk ang dette der påsto de at vitsen med å sende disse var ikke å vise tegnefilmene i sin helhet, men de hadde virkelig hatt tid til å vise slutten det var nok mindre enn 30 sekunder igjen. Derfor er det ikke grunn til å tro annet enn at rasismekortet ble trukket mot slutten av tegnefilmen muligens besluttet av Disney. Julenissens Verksted er også sensurert. De har klippet vekk flere scener, blant annet der dukkene blir skremt av edderkopper, og en mørk dukke roper «mammy».
Sofakona Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Lille_Krokodille skrev (Akkurat nå): Julenissens Verksted er også sensurert. De har klippet vekk flere scener, blant annet der dukkene blir skremt av edderkopper, og en mørk dukke roper «mammy». Og de jødiske dukkene.. 2
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Og de jødiske dukkene.. Ja, det stemmer nok.
barbert marsvin Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 (endret) 7 hours ago, Lille_Krokodille said: Julenissens Verksted er også sensurert. De har klippet vekk flere scener, blant annet der dukkene blir skremt av edderkopper, og en mørk dukke roper «mammy». Skal dette liksom være rasistisk? Endret 1. januar 2023 av barbert marsvin 8
Gjest Pompadeur Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Synes det er bra at de klipper. Historisk rasisme skal ikke unnskyldes.
barbert marsvin Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 5 minutter siden, Pompadeur said: Synes det er bra at de klipper. Historisk rasisme skal ikke unnskyldes. Men hvor er rasismen? 29
Druid Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Sommer2464 skrev (21 timer siden): Derfor er det ikke grunn til å tro annet enn at rasismekortet ble trukket mot slutten av tegnefilmen muligens besluttet av Disney. Det er Disney som leverer filmen, og det er en reklamefilm for deres katalog og kommende filmer. Jeg ser de klipper friskt også på ting som kun er slapstick, så dette har antagelig mer med å pakke filmene på en sånn måte at spilletiden spiller ut. Men det er naturlig at Disney som selskap gjør reklamefilmene så woke som mulig, det er ment å selge til alle, ikke bare til eksiterende brukere. 3
Stina234 Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Pompadeur skrev (15 timer siden): Synes det er bra at de klipper. Historisk rasisme skal ikke unnskyldes. 100% uenig med deg. Hva er det med folk i dag. Tåler vi ikke engang en Disney film? 19 5
*blueberry* Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 (endret) Det er nok ikke tilfeldig hvilke scener som klippes bort, men denne samlingen har alltid hatt klipp fra filmer/ episoder og sjelden hele. Poenget med dette programmet er å få «snutter» av Disney, det har de gjort siden første gang det ble sendt og ikke bare i Norge. Endret 2. januar 2023 av *blueberry* 6 1
BobbySocks Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Jeg tenker at vi tåler at de klipper bort gammel rasisme. Lar vi oss krenke av at vi uke får le av blackface liksom?! 7 5
Kålfrid Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 Oh lord! Det må være en spesiell type mennesker som henger seg opp i dette. Det virker også som enkelte folk er regelrett livredde for å ikke kunne spy ut all mulig møkk man har lyst til fordi samfunnet er blitt en eneste stor krenkefest. Enkelte er altså så skuffet for at man ikke bare skal kunne gå rundt og krenke i øst og vest, som man selv ønsker. For en grusom verden altså! 13
Frottis Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at vi tåler at de klipper bort gammel rasisme. Lar vi oss krenke av at vi uke får le av blackface liksom?! Helt enig. Det er dere som klager over at 20 sekunder er klippet fra en film som er de lettkrenkede. 12 1
Kompetent Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 (endret) Godt å se at det ikke bare er i Russland og Kina at ting sensureres. For å sitere Dugin: " Vestlige land er totalitære og liberalistiske" Endret 2. januar 2023 av Kompetent 3
Gjest vilkåret Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 (endret) 30 minutter siden, Stina234 said: 100% uenig med deg. Hva er det med folk i dag. Tåler vi ikke engang en Disney film? Tja, dersom du hadde sett noe av det som kom fra den vinkelen over årene, så tror jeg ikke du hadde vært så positiv. Noe sensurering av tegnefilm er helt ok. For eks klipp som dette trenger vi ikke vise barna selv om det er en del av disneyhistorien: (Der Fuehrer’s Face (1943)) Endret 2. januar 2023 av vilkåret
barbert marsvin Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 1 hour ago, vilkåret said: Tja, dersom du hadde sett noe av det som kom fra den vinkelen over årene, så tror jeg ikke du hadde vært så positiv. Noe sensurering av tegnefilm er helt ok. For eks klipp som dette trenger vi ikke vise barna selv om det er en del av disneyhistorien: (Der Fuehrer’s Face (1943)) På hvilken måte skader dette barna? 3 1
Sommer2464 Skrevet 2. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 2. januar 2023 Kompetent skrev (4 timer siden): Godt å se at det ikke bare er i Russland og Kina at ting sensureres. For å sitere Dugin: " Vestlige land er totalitære og liberalistiske" Å sitere Dugin blir kanskje litt høyreekstremt. 4
ElectricScum Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 (endret) Lille_Krokodille skrev (På 1.1.2023 den 12.19): Julenissens Verksted er også sensurert. De har klippet vekk flere scener, blant annet der dukkene blir skremt av edderkopper, og en mørk dukke roper «mammy». Den der har jeg også lagt merke til i noen år nå. Dukken fremsto jo egentlig som morsom og sjarmerende om enn veldig stereotyp. Julenissen lo godt av "Mamma!" og den sprelske dokka. Men det som virkelig ikke var bra var at den ikke fikk "approved" (eller var det OK?) stempelet på baken slik alle de tertefine, blonde dukkene fikk. Edit* Husket visst litt feil. Jeg trodde dokka ikke fikk OK på baken, men ser nå at den fiksa biffen sjæl Endret 2. januar 2023 av ElectricScum 3
PeeWee Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 vilkåret skrev (4 timer siden): For eks klipp som dette trenger vi ikke vise barna selv om det er en del av disneyhistorien: Den filmen er jo en anti-nazistisk propagandafilm, og jeg ser ikke problemet med det. 8 2
*blueberry* Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 Lille_Krokodille skrev (På 1.1.2023 den 12.19): Julenissens Verksted er også sensurert. De har klippet vekk flere scener, blant annet der dukkene blir skremt av edderkopper, og en mørk dukke roper «mammy». Den har vært ulikt klippet i løpet av årene. Det er lenge siden den mørke dukken som roper «mammy» var med, men dukkene som ble skremt av edderkopper har vært med de fleste årene. En annen scene som har kommet og gått flere ganger er når lekene skal inn i sekken. De viser noen, men ikke alle og har klippet den ulikt gjennom årene. Den har også blitt kortere i løpet av årene. Det samme gjelder de andre klippene også. F.eks. Campingturen. Den har også hatt skiftende klipping opp gjennom. For mange år siden var den lengre, men den har blitt kortet mer og mer over tid for å få plass til nyere ting. Det er vel i hovedsak Snøhvit og Askepott som har holdt seg nogenlunde like over lang tid, selv om jeg husker at de også var noe annerledes da jeg var liten. De andre har vært mer skiftende fra år til år. 1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå