Gå til innhold

Alkohol i jul og bursdagsgave er en forbanna uting!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et kjent faktum at skjult alkoholisme/høyt alkoholforbruk er et stort problem i samfunnet så hvorfor er da alkohol så ofte å finne under juletreet? Jeg skjønner at det er fryktelig enkelt å ty til vinmonopolet for man slipper å tenke en døyt. Man bipper kortet, slenger flaska i en vinpose, klistrer på en lapp og klapper seg selv på skuldra over nok en ✔️ på lista. Problemet er at DU vet ikke nødvendigvis om din handling, selv om den ble gjort i absolutt beste mening, ikke var en flaske vin likevel men strengt tatt bensin på bålet og at ønske om en god jul som du sendte med den flaska til syvende og siste gjorde julen fryktelig vanskelig for noen isteden.

Jeg og mannen er i begynnelsen av 40 årene. Jeg er avholds og har vært det i tretten år, mannen derimot drikker alt for mye. Det siste året har drikkingen hans eskalert til det nivået at jeg i høst kvittet meg med absolutt alt vi hadde av alkohol i huset. Til jul fikk vi seks flasker vin, to sterkøl og en vodka og nyttårsaften gikk som den måtte gå. Vær så snill å tenk deg om neste gang du skal kjøpe en gave enten til bursdag eller jul. Lettvinthet er ingen unnskyldning i dag. Du finner ferdige gavepakker med pasta/såper/diverse matvarer/stearinlys mm i omtrent alt av butikker til jul, selv matvarebutikker. Og for oss som har medmennesker som sliter med alkoholmisbruk så er en pakke med stearinlys fra Meny langt på vei å foretrekke enn den vinflaska, selv om den blir gitt i beste mening. 

Anonymkode: 8a518...19a

• Liker 7
  • Hjerte 16
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, Vi tenker oss om.  Men vi tenker på den parten som blir behandlet som et barnehagebarn og vi prøver å hjelpe den parten ut. Ikke pga alkohol, men pga kontrollbehehovet. Tro meg, jeg har sett begge veier.

Anonymkode: 663d1...39d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjult alkholisme er et tegn på at man ikke har det bra som du sier. Om mannen din drikker og du vil nekte det så er ikke  det et bra tegn.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er et kjent faktum at skjult alkoholisme/høyt alkoholforbruk er et stort problem i samfunnet så hvorfor er da alkohol så ofte å finne under juletreet? Jeg skjønner at det er fryktelig enkelt å ty til vinmonopolet for man slipper å tenke en døyt. Man bipper kortet, slenger flaska i en vinpose, klistrer på en lapp og klapper seg selv på skuldra over nok en ✔️ på lista. Problemet er at DU vet ikke nødvendigvis om din handling, selv om den ble gjort i absolutt beste mening, ikke var en flaske vin likevel men strengt tatt bensin på bålet og at ønske om en god jul som du sendte med den flaska til syvende og siste gjorde julen fryktelig vanskelig for noen isteden.

Jeg og mannen er i begynnelsen av 40 årene. Jeg er avholds og har vært det i tretten år, mannen derimot drikker alt for mye. Det siste året har drikkingen hans eskalert til det nivået at jeg i høst kvittet meg med absolutt alt vi hadde av alkohol i huset. Til jul fikk vi seks flasker vin, to sterkøl og en vodka og nyttårsaften gikk som den måtte gå. Vær så snill å tenk deg om neste gang du skal kjøpe en gave enten til bursdag eller jul. Lettvinthet er ingen unnskyldning i dag. Du finner ferdige gavepakker med pasta/såper/diverse matvarer/stearinlys mm i omtrent alt av butikker til jul, selv matvarebutikker. Og for oss som har medmennesker som sliter med alkoholmisbruk så er en pakke med stearinlys fra Meny langt på vei å foretrekke enn den vinflaska, selv om den blir gitt i beste mening. 

Er det vanlig å få julegaver av folk man kjenner så dårlig at man ikke kan fortelle om denne problematikken til? 

Anonymkode: 54447...300

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er normalt. Selges i vanelige butikker tilogmed. Er det alkoholproblem inni bildet så heller si i fra. Men problemet ligger ikke i gavene men i mannen  

Anonymkode: a6a12...911

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alkohol er normalt. Selges i vanelige butikker tilogmed. Er det alkoholproblem inni bildet så heller si i fra. Men problemet ligger ikke i gavene men i mannen  

Anonymkode: a6a12...911

Dette. 

altså, jeg mener man kan tilrettelegge til en viss grad. Man gir ikke en vinflaske til en man VET har et problem med alkohol.

Men hvis man ikke vet, og ingen heller forteller - kan man da klandre giveren av presangen?? Nei. Det kan man ikke. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg gir alkohol til ett par jeg kjenner. De liker absolutt alt av alkohol. Jeg kjenner de såpass godt at jeg vet ingen av de er alkoholikere. Jeg er fornøyd og de er fornøyd.

Hadde jeg hatt den minste mistanke om misbruk hadde de fått noe helt annet. Jeg liker å gi det jeg vet folk setter pris på. Hadde derimot jeg fått alkohol i gave, så hadde jeg gitt det bort videre. Jeg er ikke noe glad i alkohol selv. 

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man kjøper julegaver så kjøper man den for at mottaker skal kose seg med den. Julegave kjøpes ikke med hensyn til at mottaker kanskje muligens har et skjult problem med rusavhengighet. Skal man innom problemsenteret før man kjøper gaver så kan man ikke kjøpe noe. Ikke mat tilfelle potensiell spiseforstyrrelse. Ikke alkohol tilfelle potensiell alkoholisme. Ikke ting tilfelle potensiell samlemani. Ikke såper ,sjampoer og parfymer tilfelle potensiell utvikling av allergi. Ikke flybilletter tilfelle flyskrekk. Ikke lottokupong eller flaxlodd tilfelle potensiell spilleavhengighet. Ikke treningsrelaterte ting for det kan være en potensiell fornærmelse om vekt. Osvosv. Så nei, mottakers psykiske laster som ingen har fortalt om er for vanskelig å ta hensyn til. 

Vin er en bra gave fordi: den kan deles = sosialt. Før eller siden inviterer man gjester. Så kan man servere vinen. Og kanskje slenge på et godord om hvem man fikk den av. Vin blir ikke gammelt. Den kan stå til neste år om man ikke trenger den i jula. Liker man ikke vintypen så er det en grei gave å gi videre. For normale mennesker er vin en grei gave. 

Du burde snakke med mannen om problemet hans. Bli med på AA møter. Han/dere burde opplyse menneskene rundt dere så ingen tilbyr han noe. 

Skrevet

Tro meg, Vi tenker oss om.  Men vi tenker på den parten som blir behandlet som et barnehagebarn og vi prøver å hjelpe den parten ut. Ikke pga alkohol, men pga kontrollbehehovet. Tro meg, jeg har sett begge veier.

Hvis man ikke vil bli behandlet som et barnehagebarn, bør man slutte å oppføre seg som et.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er superhyggelig å få en flaske vin i julegave, heller det enn pyntegreier jeg aldri kommer til å bruke. Om dere ikke ønsker å motta alkohol, er det vel ikke mer komplisert enn å si fra til folk? Hadde jeg gitt bort hjemmelagde kjeks med nøtter til noen og fått beskjed om at "takk, men jeg er kjempeallergisk mot nøtter" så hadde jeg jo ikke gjort den feilen igjen. Folk flest er ikke alkoholikere, så det blir litt voldsomt å sette i gang et korstog mot vin i gave. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

nyttårsaften gikk som den måtte gå

han drakk seg fra sans og samling? Leit å høre. Innser han ikke selv at han har et problem? 

Anonymkode: 5e260...db9

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å få julegaver av folk man kjenner så dårlig at man ikke kan fortelle om denne problematikken til? 

Jeg har fått vin i julegave fra flere ulike arbeidsgivere.

Jeg tror også mange faktisk gir alkohol til folk de ikke kjenner så godt, for det anses som en «safe» gave. «Alle» liker jo det, og mange tenker ikke på at andre kan ha problemer. Folk er utrolig flinke til å skjule alkoholproblemer.

Anonymkode: e6570...021

• Liker 4
Skrevet

En som har alkohol problem vil finne seg noe å drikke uavhengig om han fikk en flaske i gave til jul eller ikke. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, ts. 

Anonymkode: a0d56...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
viren skrev (24 minutter siden):

Jeg synes det er superhyggelig å få en flaske vin i julegave, heller det enn pyntegreier jeg aldri kommer til å bruke. Om dere ikke ønsker å motta alkohol, er det vel ikke mer komplisert enn å si fra til folk? Hadde jeg gitt bort hjemmelagde kjeks med nøtter til noen og fått beskjed om at "takk, men jeg er kjempeallergisk mot nøtter" så hadde jeg jo ikke gjort den feilen igjen. Folk flest er ikke alkoholikere, så det blir litt voldsomt å sette i gang et korstog mot vin i gave. 

Jeg synes også en flaske vin er en ypperlig gave. Etter en økonomisk svært trang høst hvor jeg ikke har unnet meg annet enn det absolutt mest nødvendige, var det kjempekos å sette seg med et glass vin litt sjokolade som jeg fikk til jul ❤️ 

Anonymkode: a38a1...5ce

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes også en flaske vin er en ypperlig gave. Etter en økonomisk svært trang høst hvor jeg ikke har unnet meg annet enn det absolutt mest nødvendige, var det kjempekos å sette seg med et glass vin litt sjokolade som jeg fikk til jul ❤️ 

Anonymkode: a38a1...5ce

Enig.

Eller jeg bare setter flasken i et skap til neste gang jeg skal ha besøk. Alltid noen som blir glad for et glass vin til middagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så enig med deg! Jeg og mannen drikker svært sjeldent. Når jeg tenker meg om har jeg ikke rørt alkohol på 2 år. Er ikke avholds, men jeg synes ikke at det er godt, jeg liker ikke rus, og som kjent er det ikke bra for kroppen. Dessuten har vi barn. De fleste i min omgangskrets vet dette. Likevel fikk jeg vinflasker, cider og champagne til min runde dag. Synes det er veldig upersonlig og lite passende. Hvorfor ikke gi et gavekort eller en fin gavepakke som du foreslår istedenfor? Det er så mye annet som er hyggelig å gi og få. 

Anonymkode: 4cdc1...6b6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, der stusser jeg også på. Får man virkelig gaver av folk man ikke kjenner så godt, når man er voksen? Kan selvsagt være fra en arbeidsgiver, og akkurat der er jeg i så fall enig; arbeidsgivere bør ikke gi alkohol til sine ansatte i gave. Om det er slik at mannen din gir og får gaver av perifere kollegaer eller andre han ikke kjenner så godt, og igjennom der får mye alkohol, så bør han kanskje slutte med det? 

Selv er jeg glad for alkohol i gave, særlig musserende. Og det er alltid kjekt å ha en flaske rødvin i skapet, til et plutselig besøk. Mye heller alkohol, enn disse gavepakkene ts skisserer. 

Men som sagt; gir man, og får, gaver av folk man egentlig ikke kjenner så godt, så kan man jo slutte med det. 

Anonymkode: bba03...98b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er så enig med deg! Jeg og mannen drikker svært sjeldent. Når jeg tenker meg om har jeg ikke rørt alkohol på 2 år. Er ikke avholds, men jeg synes ikke at det er godt, jeg liker ikke rus, og som kjent er det ikke bra for kroppen. Dessuten har vi barn. De fleste i min omgangskrets vet dette. Likevel fikk jeg vinflasker, cider og champagne til min runde dag. Synes det er veldig upersonlig og lite passende. Hvorfor ikke gi et gavekort eller en fin gavepakke som du foreslår istedenfor? Det er så mye annet som er hyggelig å gi og få. 

Hvorfor ikke heller forslå å slutte med julegaver med folk som uansett ikke kjenner deg så godt at de vet dine holdninger til alkohol (eller eventuelt ikke respekterer dem?).

Jeg syns det er mye hyggeligere å få alkohol enn en gavepakke eller gavekort. Gavekort blir dessverre fort bare liggende hos meg. Men så får jeg heller ikke sånne ting lengre, nettopp fordi jeg har sluttet å gi og får gaver med de som ikke er mine nærmeste familie og venner. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke heller forslå å slutte med julegaver med folk som uansett ikke kjenner deg så godt at de vet dine holdninger til alkohol (eller eventuelt ikke respekterer dem?).

Jeg syns det er mye hyggeligere å få alkohol enn en gavepakke eller gavekort. Gavekort blir dessverre fort bare liggende hos meg. Men så får jeg heller ikke sånne ting lengre, nettopp fordi jeg har sluttet å gi og får gaver med de som ikke er mine nærmeste familie og venner. 

Det har vi allerede avtalt. Jeg feiret rund dag like før jul, så dette var bursdagsgaver 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...