Gjest gjest Skrevet 14. desember 2005 #1 Skrevet 14. desember 2005 har en gutt på 3 år som hoster og hoster,helt til han spyr. det er slimete,men det stinker spy. formen er ellers grei.usikker på om lege bør kontaktes eller ikke... har sterk hostesaft,cosylan el noe sånt.kan jeg gi det? har ikke tlf for øyeblikket,derfor tyr jeg til nettet. takknemlig for svar!
Gjest Miloine Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 Jeg ville nok ha kontaktet legen dersom det var mistanke til Kikhoste. Kikhoste er noe barnet er vaksinert mot, og det er faktisk farlig å få det Kikhoste må desuten meldes fra til smittehvernet også mener jeg å ha lest. http://www.lommelegen.no/art/art1374.asp Cortisan er er et B preparat (trekantmerket) så ville nok ha forhørt meg med lege vedr. det også. Se linken under. http://www.felleskatalogen.no/
Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2005 #3 Skrevet 14. desember 2005 Det kan godt være kikhoste, min datter hadde det for en tid tilbake. Hun hostet voldsomt i ukene før selve kikingen begynte. Jeg ville kontaktet legen og insistert på en blodprøve, for det er eneste måten å faktisk få påvist kikhoste. Jeg måtte til tre leger før de fant ut av at det var det det var. Det finnes medisiner som forkorter tiden med kikhoste, men det er viktig å begynne så tidlig som mulig med det. Selve kikingen arter seg som en slags kraftig pustebesvær. Du vil merke det, det har ingenting med hosting å gjøre. At barnet er vaksinert mot kikhoste når det er lite betyr ikke at det er sikret mot kikhoste resten av livet. Tvert imot slutter vaksinen å virke etter noen år, og man er mottagelig for kikhoste når barnet når skolealder. Da regnes det ikke som dødelig, men kan være skremmende nok likevel. Og veldig plagsomt. Som sagt, kontakt legen om du tror det er kikhoste. Kikhoste er på vei tilbake her i landet, det blir mer og mer vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #4 Skrevet 14. desember 2005 Hostesaft fjerner bare symptomene/ubehagelighetene ved det å hoste. Når barnet ditt hoster og spyr, så er det grunn til å være bekymret. Selv om det kanskje er et virus, som ikke kan behandles med antibiotika, så er det viktig å passe på væskebalansen, og næringsstoffer. Best å kontakte lege da gitt, for å være på den sikre siden.
Gjest Pecado Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 RS virus gjorde slik at min da to år gamle sønn hostet til han spydde opp slim. Ville dratt til legen, og ville ikke gitt hostesaft før legen hadde sett på barnet og sagt hva han mente du skulle gi.
Gjest gjest Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Takk for alle svarene! Hostinga har roet seg.Skal se an formen og hosten i morra. Han har hostet i flere dager,men ikke så ille som i dag.
Lealaus Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 Jeg hadde kikhoste i høst, og det har jeg ikke lyst til å gjenta. Allmenntilstanden var rett og slett ille; slapp, mye og høy feber, ville sove hele tiden osv. Hostingen begynte etter et par uker, og varte i nærmere to måneder. Gikk en måned sykmeldt pga. det. Sliter med høy puls o.l. etter dette (hadde 110 hvilepuls på siste legesjekken). Dersom du har mistanke om kikhoste, anbefaler jeg deg å ta kontakt med lege så fort som mulig. Dersom man får medisiner innen to uker, pleier dette å hjelpe. Dessverre tok det over to uker før svaret kom på mine prøver (selv om en annen lege stilte diagnosen uten prøver..), så medisinene jeg fikk ville ikke hjelpe mot kikhosten, men tok bort evt. annen bronkitt. J eg tålte ikkke disse tablettene, så jeg sluttet etter et par dager. Fikk Cosylan hostesaft, og denne blir man dopet av, men den lammer hostesenteret, slik at man ikke får noen "tanker" om å hoste. At man kaster opp er dog ikke et sikkert tegn på kikhoste sa legen, fordi å kaste opp av hoste er en naturlig reaksjon for kroppen dersom du hoster lenge. Derimot er den klassiske kikelyden et veldig tydlig tegn (hostekulte, og så kommer det pipelyd i brystet). Jepp. Ta en tur til doktor, kikhoste er ikke noe godt.
Gjest Emera Skrevet 15. desember 2005 #9 Skrevet 15. desember 2005 Huff! Kikhoste skremmer meg. Lurer på hvordan det går med myndighetenes planer om å revaksinere andreklassinger. Noen som har hørt noe om dette?
Totalya Skrevet 16. desember 2005 #10 Skrevet 16. desember 2005 Sønnen vår hadde dette problemet i over et år. Det kom av og til, vi var til lege, han viste ikke hva det var, men vi fikk bruke Cosylan når det var helt nødvendig. Etter mange turer til legen, fant han ut at vi burde prøve allergimedisin, Bricanyl og Pulmicort. Dette gjorde at han ble mye bedre, noe som tyda på astma, men han var vistnok for liten til å testes (4 år)?! Men nå har vi selv funnet årsaken, han er allergisk mot "bygg"støv.
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2005 #11 Skrevet 16. desember 2005 Her står det at alle norske 2. klassinger skal vaksineres første halvår 2006. På høy tid spør du meg. I artikkelen står det også at det i mai når den ble skrevet, var 2000 mennesker i Norge smittet av kikhoste. Rart at det ikke er gjort noe med det før...
Gjest Emera Skrevet 16. desember 2005 #12 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Det er gjerne sånn med det meste, at det må skje noe ekstraordinært før noe blir gjort. Men jeg lurer på om det vil ha noen omfattende effekt å vaksinere kun andreklassingene. Noe ringvirkninger får det jo, men hva med alle de andre? På vår skole var det en kikhosteepidemi for noen år siden. Da var det femteklassinger som først og fremst ble rammet. Dersom det blir mulig å vaksinere barn utenom andreklassegruppen, tror jeg nok at jeg vil få datteren min vaksinert! Endret 16. desember 2005 av Emera
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2005 #13 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Det er gjerne sånn med det meste, at det må skje noe ekstrordinært før noe blir gjort. Men jeg lurer på om det vil ha noen omfattende effekt å vaksinere kun andreklassingene. Noe ringvirkninger får det jo, men hva med alle de andre? På vår skole var det en kikhosteepidemi for noen år siden. Da var det femteklassinger som først og fremst ble rammet. Dersom det blir mulig å vaksinere barn utenom andreklassegruppen, tror jeg nok at jeg vil få datteren min vaksinert! ← Ja hadde jeg visst det jeg vet i dag etter at min datter hadde kikhoste, ville jeg også fått henne vaksinert for å unngå det. Kikhoste er definitivt den verste og den mest skremmende sykdommen jeg har vært borte i. Å våkne flere ganger om natten av at min datter kniper meg hysterisk der hun kommer til fordi hun ikke får puste (jeg hadde henne ved siden av meg i sengen i flere måneder) var virkelig ille. Og da var hun åtte. Endret 16. desember 2005 av Violetta
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 17. desember 2005 #14 Skrevet 17. desember 2005 har du tenkt på at det kan være astma ? syns det hørtes ganske kjent ut , har to astma barn selv
Gjest Miloine Skrevet 17. desember 2005 #15 Skrevet 17. desember 2005 har du tenkt på at det kan være astma ? syns det hørtes ganske kjent ut , har to astma barn selv ← Enig, det kan det faktisk være. Sønnen min var plaget med astma i 10 år - nå har han vokst det fra seg. (det er det som er "bra" at når de får det som små, så er ikke lungene ferdig utviklet enda og dermed kan de vokse det av seg) Han også hadde en del av de symptomene trådstarter nevner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå