Gå til innhold

Mannen eller jeg som er urimelig? Angående alkohol på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har litt sosial angst og har hele tiden ønsket å feire nyttårsaften med kun meg og barnet vårt på 1 år. Jeg og barnet hadde egentlig planer med en venninne av meg midt på dagen, men de ble avlyst i går pga sykdom hos dem. Vi har derfor vært hjemme i hele dag. Kanskje ikke så relevant, siden vi uansett skulle være hjemme på kvelden. 

Uansett. Jeg er av typen som synes det er helt unødvendig å drikke når det ikke er i et festlig lag, mens mannen drikker 1-2 øl hver fredag og lørdag, samt alle feriedager. En sjelden gang drikker han også rødvin, slik som i dag. Plutselig var han såpass beruset at han ble slephendt, og jeg endte opp med å måtte lage middagen og passe på 1-åringen alene, fordi mannen åpenbart ikke hadde kontroll i mine øyne. Han var uenig i dette.

Han har ikke drukket siden kl.20 nå, så han er mer seg selv igjen og vi har snakket. Han syns jeg overreagerer og er hysterisk. På nyttårsaften skal man jo kose seg osv. Siden jeg ikke liker å drikke, så er det fritt fram for han til å drikke, mener han. Jeg derimot, skjønner virkelig ikke behovet for å bli beruset når du er hjemme med kun kone og barn. Barnet så ikke ut til å reagere på fars endrede adferd, så derfor mente han at jeg også var hysterisk som reagerte på at han drakk med barn til stede. Han var ikke dritings og mener barn har godt av å se at voksne kan ha et normalt forhold til alkohol. 

Er jeg helt på bærtur her?

Anonymkode: 86664...65b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det hørtes hakket for mye ut med barn hjemme når han blir slepphendt/brisen av det. 

Veldig unødvendig. 

Anonymkode: a107d...454

• Liker 23
  • Hjerte 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Ingen av dere er urimelige, dere er bare uenige.

Skrevet

Hvorfor må en av dere være urimelige? Kan dere ikke bare være uenige, som alle andre?

Anonymkode: 2b6a4...f35

• Liker 27
  • Nyttig 1
Gjest Letharia
Skrevet

Høres ikke ut som han drikker så mye, 1-2 øl i helger og feriedager er jo ikke veldig mye. Er selv avholds, mens samboeren drikker. Høres mer ut som du forventet en hyggelig edru kveld, mens han finner hygge i å ta seg litt øl/vin. Kanskje dere kunne planlagt litt mer hvilke forventninger dere har for en sånn kveld? Og kanskje han følte at han hadde full kontroll, selv om du følte han ikke hadde det, uansett er det jo ikke så big deal. Ikke ødelegg kvelden deres pga noe sånt, kommuniser med hverandre om hva dere synes er innafor, og prøv å kos dere med den lille og ha en fin kveld. Godt nytt år! 

Skrevet

Man kan være slepphendt når man er edru og...

Hadde han snøvlet, gått ustødig, ropt og hoiet og vært ufin så hadde jeg tenkt at han hadde fått får mye.

Anonymkode: 3d822...27a

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er ikke på bærtur, og om han har behov for å drikke hver helg, da har han faktisk et problem. Mange vil si at man som voksen må ha lov til å nyte en øl i helga. Men når det blir hver dag, hele helga, og alle ferier, da mener jeg at man har et problem man bør undersøk. Hvorfor drikker man? Og hva om man lar være å drikke? Klarer man å la være å drikke? 

Anonymkode: 270e0...9d1

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Synes 1-2 øl er ok, men i dag ble det vel litt mer på han?? 

Barn og synlig berusede hører ikke hjemme!

Jeg har avstått fra alkohol i dag. Besteforeldre og far delte en champagne under kongens tale. Planen var at jeg skulle ta ett glass rødvin etter rakettene, men så ble det bare jeg som skulle ha, de andre ville ikke ha mer, så da droppet jeg å åpne en hel flaske. Helt ok.

Anonymkode: 8dd5e...34d

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan gjerne ta meg ett par glass vin på en fredags- eller lørdagskveld alene, men jeg forbinder ikke alkohol med fyll i festlige lag. 

Vanskelig å si om noen av dere var urimelige, når man ikke var i situasjonen selv. Tenker at man må drikke ganske mye for å bli slik du beskrev, og da hadde du kanskje merket alkoholinntaket tidligere på kvelden? Om han da ikke smugdrikker på do eller ligende, men da har han i så fall et alvorlig problem. Det kan jo tenkes at det var en annen grunn til at han var slepphendt? Det kan jo skje uansett.

Anonymkode: 56953...608

• Liker 3
Skrevet

En ettåring legger seg vel forholdsvis tidlig, så jeg syns det er litt pussig at han ikke kunne ventet med å bli brisen til ungen var i seng. Men sånn utover det hadde jeg bare satt han til å lage mat, og latt det bli med det. Maten hadde sikkert blitt helt fin.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La nå mannen få kose seg uten å ha moralpolitiet hengende over seg hjemme. De alkoholmengdene du beskriver er da ingenting å lage noe nummer av.

Anonymkode: d5ae2...a68

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen har litt sosial angst og har hele tiden ønsket å feire nyttårsaften med kun meg og barnet vårt på 1 år. Jeg og barnet hadde egentlig planer med en venninne av meg midt på dagen, men de ble avlyst i går pga sykdom hos dem. Vi har derfor vært hjemme i hele dag. Kanskje ikke så relevant, siden vi uansett skulle være hjemme på kvelden. 

Uansett. Jeg er av typen som synes det er helt unødvendig å drikke når det ikke er i et festlig lag, mens mannen drikker 1-2 øl hver fredag og lørdag, samt alle feriedager. En sjelden gang drikker han også rødvin, slik som i dag. Plutselig var han såpass beruset at han ble slephendt, og jeg endte opp med å måtte lage middagen og passe på 1-åringen alene, fordi mannen åpenbart ikke hadde kontroll i mine øyne. Han var uenig i dette.

Han har ikke drukket siden kl.20 nå, så han er mer seg selv igjen og vi har snakket. Han syns jeg overreagerer og er hysterisk. På nyttårsaften skal man jo kose seg osv. Siden jeg ikke liker å drikke, så er det fritt fram for han til å drikke, mener han. Jeg derimot, skjønner virkelig ikke behovet for å bli beruset når du er hjemme med kun kone og barn. Barnet så ikke ut til å reagere på fars endrede adferd, så derfor mente han at jeg også var hysterisk som reagerte på at han drakk med barn til stede. Han var ikke dritings og mener barn har godt av å se at voksne kan ha et normalt forhold til alkohol. 

Anonymkode: 86664...65b

Nei. Han er på bærtur. Man drikker seg ikke beruset med mindreårige tilstede, spesielt ikke et så lite barn. Det er utrygt og traumatiserende for barnet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La nå mannen få kose seg uten å ha moralpolitiet hengende over seg hjemme. De alkoholmengdene du beskriver er da ingenting å lage noe nummer av.

Anonymkode: d5ae2...a68

Du glemte den delen at mannen var beruset med et lite barn i nærheten?

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Mange andre måter å kose seg på

Anonymkode: 326ff...993

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med slepphendt? Sovna han? 

Du overreagerer, og dere er uenige. Det må være lov og dere må finne en måte å jobbe rundt det på. Dere er voksne mennesker. 

Anonymkode: 42e0b...fba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt sur tror jeg… Hadde tenkt at om han ikke klarer nyttårsaften han skal feire hjemme med sin frue og sitt barns første nyttår uten alkohol.. da har han et problem. Hvorfor drikker han da? er det vanskelig for han å vær med meg og barnet ? om han MÅ ha alkohol hver helg og ferie vil en noen gang kunne stole på at han kan vær alene med barnet? Jeg er nok hysterisk fordi jeg er oppvokst i en familie der det starter slik. Hver helg, så hver dag i ferien. Så lille onsdag. Så hver dag.. Dere bør iallfall ha en alvorlig samtale om forventninger til slike dager i fremtiden. 

Anonymkode: 860f7...7cb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. 1-2 øl og et glas vin ...... Herregud.

Anonymkode: 6d91c...21b

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hver helg og alle feriedager er hva jeg reagerer på. Da skjønner jeg at I dag også ble for mye for deg! Men en vanlig person kunne man latt drikke litt på nyttårsaften men til gjengjeld drikker ikke de hver helg og alle feriedager. Jeg vil påstå mannen din har et alkoholproblem 

Anonymkode: 5bfbf...8ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver helg og alle feriedager er hva jeg reagerer på. Da skjønner jeg at I dag også ble for mye for deg! Men en vanlig person kunne man latt drikke litt på nyttårsaften men til gjengjeld drikker ikke de hver helg og alle feriedager. Jeg vil påstå mannen din har et alkoholproblem 

Anonymkode: 5bfbf...8ba

Må du gi deg. Han tar 1-2 øl lørdag og søndag og på ferie? Rull inn hylekoret. Det er ikke et alkoholproblem,det er store deler av Norges befolkning 

Anonymkode: b68b1...97c

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Tror egentlig ikke det går utover et barn på 1 år med mindre han blir ufin og sånt, men det er også unødvendig å drikke seg full. Alkohol påvirker folk forskjellig, og noen tåler det bedre enn andre så synes også det er litt vanskelig å si. Har aldri tatt noen skade av at mine foreldre har drukket litt i festlige anledninger. 

Anonymkode: 57e14...1fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...