Gå til innhold

Hadde dere fortalt det til alle om barnet ditt hadde Asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreksempel til klassen og andre dere kjenner? Eller hadde dere latt barnet bestemme det? Er litt usikker her da jeg vil la barnet bestemme det selv, men mannen mener det er noe barnet ikke kan få bestemme selv. Barnet er 12 år og jeg mener han har rett til å bli hørt og få Bestemme selv. Barnet ønsker ikke selv at vi skal fortelle det til folk. Så veldig usikker her.

Anonymkode: 7ea84...b8c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du andre merker det? At det kan hjelper barnet om dere sier "Anne har asberger, vi har laget en liten liste med teknikker vi har lært"? 

Blir det til nytte, eller bare å utlevere? 

Anonymkode: fe849...f50

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig skal barnet bestemme det selv.
Ellers tråkker du langt over barnets integritet. 
Barn er jo egne individer og har rett til å bli behandlet med respekt. 
Du hadde vel ikke likt om dine foreldre fortalte ting til andre over hodet ditt? 

• Liker 4
Skrevet
Zeruda skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig skal barnet bestemme det selv.
Ellers tråkker du langt over barnets integritet. 
Barn er jo egne individer og har rett til å bli behandlet med respekt. 
Du hadde vel ikke likt om dine foreldre fortalte ting til andre over hodet ditt? 

Jeg er jo enig med barnet. Jeg vil han skal bestemme det selv. Mens mannen mener han ikke kan få bestemme det selv.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du andre merker det? At det kan hjelper barnet om dere sier "Anne har asberger, vi har laget en liten liste med teknikker vi har lært"? 

Blir det til nytte, eller bare å utlevere? 

Tror ikke andre merker det, da det er veldig mild grad av det. Så tror det hadde blitt utlevering egentlig.

Skrevet

Det er ingenting å være usikker på når barnet ikke ønsker selv.

Dette er barnets helseopplysninger. Ikke andres.

Relevante fagpersoner i skolen får jo beskjed.

Vi har en 9åring med diagnosen «svært høytfungerende barneautisme». Forteller det ikke til folk generelt, fordi enormt mye negative antakelser og fordommer. 

Lærer/fastlege og relevante fagpersoner vet jo, og mer enn det er ikke nødvendig for oss.

Vårt barn trenger ikke særskilt tilrettelegging fra andre foreldre/barn - så ingen grunn til å nevne det. 

Anonymkode: 96e00...cb8

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis folk merker at det er "noe", at de kan reagere på barnet eller velge å holde seg litt unna, for eksempel, så tenker jeg det er til barnets beste at folk vet! Men da må man jo snakket med barnet om dette, fortelle hvorfor det er fornuftig at folk rundt vet.

Ville ikke informert "alle" uten at barnet vil det. Skolen må få vite. Hadde det vært andre rundt som jeg tenkte at burde vite, som jeg stolte 100% på, så er det mulig jeg ville vurdert å fortelle uten at barnet visste det, selv om barnet ikke ville. For eksempel foreldre til en bestekompis, en trener, eller noe sånt... Men da skulle jeg stolt på at den voksne holdt det for seg selv, og bare brukte informasjonen til å gjøre ting best mulig for barnet.

Nekter barnet ellers, så ville jeg latt det synke inn litt og tatt det derfra. Hadde på ingen måte sagt det til alle uten at barnet var enig og visste det.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er jo enig med barnet. Jeg vil han skal bestemme det selv. Mens mannen mener han ikke kan få bestemme det selv.

Mannen din kan gå å henge seg. 

Hvis barnet ditt bryter kontakt med faren i voksen alder, forstår jeg det 100%. 
12 år er jo ikke akkurat et lite barn. Mannen din må passe seg! 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Helseopplysninger er privat. Eneste jeg hadde vurdert å si det til er kontaktlærer å påpekt det var taushetsbelagt.

Anonymkode: 8f5ce...703

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror ikke andre merker det, da det er veldig mild grad av det. Så tror det hadde blitt utlevering egentlig.

Det har du svaret ditt 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen kan fortelle om sine private helseopplysninger om han ønsker.

Foran alle kollegaer og deres foreldre. 

Anonymkode: 96e00...cb8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Ja. De andre foreldre skjønner at barnet har en diagnose uansett.

Anonymkode: a02fc...7c8

Skrevet

Helseopplysninger er privat. Samtidig, er dere åpne kan folk forholde seg til det. Kanskje også lære av det. Har aspberger i nær familie. Ingen hemmelighet. Han er sær, men også velfungerende. 

Skrevet

Hvis han selv ønsker, ja. Hvis ikke så nei. Det er hans opplysninger. Hva hadde faren sagt om hans medisinske journal ble lest opp for alle på jobb?

Anonymkode: fae03...11b

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Med mindre det er noe som påvirker i så stor grad at andre vil ha mer forståelse for barnets atferd er det ikke greit om barnet selv ikke ønsker det. 

Med tanke på at barnet nå er 12 på og har fungert noenlunde normalt ser jeg ikke poenget med å utlevere noe sånt uten barnets samtykke. 

Skrevet

Om barnet har en mild utgave så bør han absolutt få velge selv, det viktigste er at dere foreldre og skolen har fått vite det og legger opp dagene/ukene på en måte som gjør de mest mulig overkommelig. 

Nytter jo uansett ikke å bare si at barnet har en diagnose uten å forklare litt rundt hvilke forskjeller det utgjør, så medelever skjønner oppførselen og reaksjonene barnet har.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreksempel til klassen og andre dere kjenner? Eller hadde dere latt barnet bestemme det? Er litt usikker her da jeg vil la barnet bestemme det selv, men mannen mener det er noe barnet ikke kan få bestemme selv. Barnet er 12 år og jeg mener han har rett til å bli hørt og få Bestemme selv. Barnet ønsker ikke selv at vi skal fortelle det til folk. Så veldig usikker her.

Har faren tenkt til å fortelle alle ungen kjenner at han har asperger selv om ungen ikke ønsker det? Jeg skjønner ikke hva som kan komme godt ut av det utenom at ungen kommer til å bli sur på faren. 

En 12 åring kan gå til legen uten at foreldrene vet om det og kun om legen mener det er svært viktig vil legen kunne informere foreldrene. Så i statens øyne så er skal en 12 åring få bestemme over egne helseopplysninger med mindre det er viktig å informere foreldrene. Merk at det ALDRI er tale om at en fastlege kan informere venner av pasienten om pasientens medisinske tilstand. Så skjønner ikke hvorfor mannen din mener at han skal få gjøre det. 

Anonymkode: 50690...eed

• Liker 1
Skrevet

Nei. Det er barnets historie å fortelle , ikke farens . 
vi sier ikke noe, her vet bare de som barnet ønsker skal vite , ikke noen andre 

Anonymkode: e62e3...51a

• Liker 1
Skrevet
Zeruda skrev (43 minutter siden):

Mannen din kan gå å henge seg. 

Hvis barnet ditt bryter kontakt med faren i voksen alder, forstår jeg det 100%. 
12 år er jo ikke akkurat et lite barn. Mannen din må passe seg! 

Det der var da litt vel voldsomt 😳

_______

Når barnet er 12 år, så burde hen ha bestemmelsesrett over egne helseopplysninger, dog kanskje med litt rettledning, som for eksempel at det er greit at skolen vet. Far kan ikke bestemme hverken å holde dette fullstendig hemmelig, eller kringkaste det for hele byen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har faren tenkt til å fortelle alle ungen kjenner at han har asperger selv om ungen ikke ønsker det? Jeg skjønner ikke hva som kan komme godt ut av det utenom at ungen kommer til å bli sur på faren. 

En 12 åring kan gå til legen uten at foreldrene vet om det og kun om legen mener det er svært viktig vil legen kunne informere foreldrene. Så i statens øyne så er skal en 12 åring få bestemme over egne helseopplysninger med mindre det er viktig å informere foreldrene. Merk at det ALDRI er tale om at en fastlege kan informere venner av pasienten om pasientens medisinske tilstand. Så skjønner ikke hvorfor mannen din mener at han skal få gjøre det. 

Anonymkode: 50690...eed

Ja, han vil fortelle det. Men han får ikke liv av meg. Jeg håper han kan snart forstå at barnet må få bestemme selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...