AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Skal man bare vente på at tanna skal falle ut? Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Ikke nødvendigvis. Jeg kan få løse tenner pga infeksjon i tannkjøttet men det er periodevis også er de ikke løse mer. Så om det er pga en infeksjon så er det sikkert lurt å prøve å stoppe den. Men snakk med lege eller tannlege om hva du skal gjøre. I noen tilfeller får man jo antibiotika og sånt.. Anonymkode: 63ffa...50b
Hedda-78 Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Det må du jo snakke med tannlegen om. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal man bare vente på at tanna skal falle ut? Anonymkode: 871a1...16f Du kan jo rugge på den, og trekke den ut selv😁 Anonymkode: 88d9d...3f7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du kan jo rugge på den, og trekke den ut selv😁 Anonymkode: 88d9d...3f7 Og så? Få implantat etterpå? Det vil jeg ikke Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Hedda-78 skrev (27 minutter siden): Det må du jo snakke med tannlegen om. Ok, takk for hjelpen. Jiiiiz Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 Noen som har erfaring? Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Det er tooth shaming å si at tannen din er løs. Det er din tann og din kropp. Anonymkode: b46b0...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Hva sa tannlegen da? Jeg har hatt løs jeksel som festet seg igjen. Infeksjoner kan gjøre at tenner blir løse. Skyll med corsodyl og rens + fjerning av tannsten kan hjelpe. Men innlegget ditt er litt mangelfullt til å kunne gi et godt svar for din situasjon. Anonymkode: 4bc81...996 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva sa tannlegen da? Jeg har hatt løs jeksel som festet seg igjen. Infeksjoner kan gjøre at tenner blir løse. Skyll med corsodyl og rens + fjerning av tannsten kan hjelpe. Men innlegget ditt er litt mangelfullt til å kunne gi et godt svar for din situasjon. Anonymkode: 4bc81...996 Jo, så hvorfor kan ikke legen si akkurat dette, at jeg kan redde den ved å rense godt? Det er så lett for dem. De tror at implantat er piece of cake Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Og så? Få implantat etterpå? Det vil jeg ikke Anonymkode: 871a1...16f Nei, ingenting. Sånn som andre fattige folk må. Anonymkode: 88d9d...3f7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, ingenting. Sånn som andre fattige folk må. Anonymkode: 88d9d...3f7 Hva mener du? Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #13 Skrevet 1. januar 2023 Avhenger jo av hvorfor den er løs. Store rotinfeksjoner, tannkjøttbetennelse, traume, hard påbitning, bittfeil osv kan alle føre til løse tenner og behov for forskjellig behandling om tannen skal prøves å reddes. Snakk med tannlegen din Anonymkode: 7d83c...52b 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #14 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jo, så hvorfor kan ikke legen si akkurat dette, at jeg kan redde den ved å rense godt? Det er så lett for dem. De tror at implantat er piece of cake Anonymkode: 871a1...16f Du kan SELVSAGT ikke redde den løse tanna ved å rense men du kan kanskje hindre at andre løsner. Anonymkode: bddc2...18a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #15 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Avhenger jo av hvorfor den er løs. Store rotinfeksjoner, tannkjøttbetennelse, traume, hard påbitning, bittfeil osv kan alle føre til løse tenner og behov for forskjellig behandling om tannen skal prøves å reddes. Snakk med tannlegen din Anonymkode: 7d83c...52b Tannkjøttbetennelse. Jeg har snakket med tannlegen. Jeg ønsker å spørre folk her, folk som hadde løse tenner. Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #16 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan SELVSAGT ikke redde den løse tanna ved å rense men du kan kanskje hindre at andre løsner. Anonymkode: bddc2...18a Selvsagt? Hva med dette 👇 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva sa tannlegen da? Jeg har hatt løs jeksel som festet seg igjen. Infeksjoner kan gjøre at tenner blir løse. Skyll med corsodyl og rens + fjerning av tannsten kan hjelpe. Men innlegget ditt er litt mangelfullt til å kunne gi et godt svar for din situasjon. Anonymkode: 4bc81...996 Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #17 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tannkjøttbetennelse. Jeg har snakket med tannlegen. Jeg ønsker å spørre folk her, folk som hadde løse tenner. Anonymkode: 871a1...16f Da er det jevnlig rens hos tannpleier eller tannlege og godt renhold hjemme som ofte skal til. Du kan også spørre tannlegen om å bli henvist til periodontist (spesialist i tannkjøtt), spesielt lurt om det er alvorlig periodontitt. Anonymkode: 7d83c...52b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #18 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er det jevnlig rens hos tannpleier eller tannlege og godt renhold hjemme som ofte skal til. Du kan også spørre tannlegen om å bli henvist til periodontist (spesialist i tannkjøtt), spesielt lurt om det er alvorlig periodontitt. Anonymkode: Det var periodontist som sa det til meg. Sikkert fordi hun ønsker å tjene mer penger og derfor velger den "løsningen" som koster mest (implantat) i stedet for å fortsette med jevnlig rens. Anonymkode: 871a1...16f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #19 Skrevet 1. januar 2023 Hvis du har allerede vært hos en spesialist så hadde jeg hørt på han/henne. Du kan jo fortsette med rens, men ved alvorlig periodontitt så er det ofte kun en midlertidig før tannen er tapt. Uansett, håper det ordner seg🙂 Anonymkode: 7d83c...52b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #20 Skrevet 1. januar 2023 Tannpleier her. En tann som er blitt løs av periodontitt er stortsett alltid tapt, ja. God jevnlig rens hos tannlege/tannpleier og god daglig hygiene hjemme hjelper normalt ikke på noe annet enn at tannen blir stående litt lenger. Ved periodontitt (kronisk tannkjøttsbetennelse) forsvinner kjevebeinet ditt, og det kan du ikke få tilbake. Periospesialist kan nok ikke hjelpe deg særlig når tannen allerede er løs, det er et skritt som bør tas ved dype tannkjøttslommer for å hindre at tannen løsner... Som nevnt ovenfor her blir valget for de fleste å ikke gjøre noe som helst etter at en tann løsner og faller ut/blir trekt. Altså går de bare med et åpent mellomrom. Implantat er heller ikke alltid et alternativ ved periodontitt, ettersom at du kanskje ikke har nok kjevebein å feste implantatet i. Så har en andre alternativ som bro. Umulig å vite hva som vil være best for deg uten å ha sett klinisk og på røntgenbilder. Så snakk med tannlegen din om hva veien videre blir. Anonymkode: e5385...ee6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå