Gå til innhold

Avdelingsleder - hvor lang erfaring må man ha? (Sykehjem)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å ta utdannelse innen helseledelse. Har erfaring fra 2018 innen helse, blir det for kort tid? Husker jeg har hatt ung leder før men den gangen tenkte jeg ikke på å spørre hvor mye erfaring hun hadde. 

Ser de mer på erfaring eller utdanning i slike stillinger? Kan man bevege seg "opp i systemet" etterhvert? Feks bli virksomhetsleder eller er det mer naturlig at en med sykepleiebakgrunn er leder for en avdeling? 

Anonymkode: e4d3d...b1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lederne jeg har hatt har vært sykepleier i bunn, noen har hatt master i ledelse i tillegg, men noen har bare arbeidet seg opp fra gruppesykepleier til avd. leder etter noen år.

Anonymkode: b2f16...737

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De lederne jeg har hatt har vært sykepleier i bunn, noen har hatt master i ledelse i tillegg, men noen har bare arbeidet seg opp fra gruppesykepleier til avd. leder etter noen år.

Anonymkode: b2f16...737

Jeg er sykepleier så igrunn ikke det jeg spør om. Burde sikkert spesifisert. Mente hvor og lang erfaring må man ha før man kan ta ledelseutdannelse og få seg jobb.

Skrevet

Jeg syns man burde jobbe noen år på gulvet før man blir leder, ofte får man mindre respekt fra eldre garde. Men har man lederegenskaper og tar videreutdannelse er det bare å søke. 

Har jobbet som sykepleier i 16 år, har fått tilbud om lederstilling flere ganger, flere ledere jeg har hatt har ikke lederutdanning når de starter, men tar det etterpå.  Det finns så mange som ikke har selvinnsikt at de IKKE passer som ledere. Lurer på hva som lokker? er det dagstilling? 

Anonymkode: c411f...89d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns man burde jobbe noen år på gulvet før man blir leder, ofte får man mindre respekt fra eldre garde. Men har man lederegenskaper og tar videreutdannelse er det bare å søke. 

Har jobbet som sykepleier i 16 år, har fått tilbud om lederstilling flere ganger, flere ledere jeg har hatt har ikke lederutdanning når de starter, men tar det etterpå.  Det finns så mange som ikke har selvinnsikt at de IKKE passer som ledere. Lurer på hva som lokker? er det dagstilling? 

Ikke bare dagstilling, nei. Selv om det ville vært fantastisk å slippe sen/tidlig, hater den vaktordningen. Vil helst ha 12 timers om jeg skal gå turnus, men finnes ingen steder der jeg bor. Men nei, det er ikke største grunnen. Finnes mindre slitsomme ruter å gå, å være leder er et stort ansvar og tidvis upopulært.

Det jeg tenker jeg vil oppnå som leder, som jeg driver med litt allerede i min stilling, er forbedringsarbeid. Feks. Ift medisiner (avvik på dette og hvordan unngå det, har litt ekstra ansvar ift dette). Som leder er det jo du som håndterer avvik, sørger for systemer og forslag til å unngå. Man jobber også med personalet med tanke på sykefraværet. Hvordan får man det ned, hvordan møter man hver enkelt person og hva skal til for at de kan yte sitt beste? Hvordan fordeler man ressursene man har? Sistnevnte kan nok være vanskelig da man har begrensede ressurser. Men noen avdelingsledere, og ledere høyere opp i sykehjemmet, har tidvis hatt smarte løsninger. Noen sykehjem driftes bedre enn andre på samme budsjett, hva gjør de som får det til? Det tenker jeg er spennende å gå mer inn på. Og hvordan utforme en best mulig turnus? Spennende men utfordrende. Vil gjerne ha utdanning for å bli mer kompetent innefor disse områdene. 

Ulempen er at det kan gå en del overtid  uten at det nødvendigvis vises på lønnsslippen.. Under corona jobbet avdelingsleder på sykehjemmet jeg jobbet på i perioder nesten 24/7 og ofret ferie, familietid osv for lite kompensasjon. I tillegg så er det tidvis upopulært, man kan få skylda for ting utenfor ens kontroll (feks personalmangel). Man kan nok få noen kjeftekuler av pårørende. I tillegg så må man være tilgjengelig på tlf når man egentlig skal ha fri, til en viss grad i alle fall

• Liker 4
Skrevet

Du høres reflektert ut og ser ut til å ha mange gode leder egenskaper på plass. Lykke til i karrieren:) Håper du får stillingen du ønsker:) 

Selv kjenner je mine begrensninger og ønsker å jobbe på gulvet:) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...