Gå til innhold

Oksestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp!! Skal lage meg oksestek og trenger tips og råd til hvordan jeg lager den, tilbehør og desert.. Kjempe taknemlig for alt av råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gni steken inn med salt og pepper, stikk inn et steketermometer. Legg steken i en ildfast form og legg grønnsaker i store biter (rotgrønnsaker er veldig godt her: pastinakk, persillerot og gulrøtter) samt poteter rundt steken. Stek ved 175 grader til termometeret viser 55-60 grader (rosa stek), det tar ca 1½ time. Snu litt på poteter og grønnsaker innimellom. La steken hvile en stund før du skjærer i den. Enkelt og greit. Lag en god saus til. F.eks. kan du frese finhakket sjalottløk, blande inn litt tomatpuré, timian og rødvin og la koke og redusere litt. Tilsett buljong/kraft og la koke noen minutter før du tilsetter litt maisenna rørt ut i vann og lar det koke og tykne litt. Pisk inn litt smør rett før servering.

Endret av Arkana
Skrevet
Trenger hjelp!! Skal lage meg oksestek og trenger tips og råd til hvordan jeg lager den, tilbehør og desert.. Kjempe taknemlig for alt av råd!

Stek den rundt det hele på god varm stekepanne. krydre først. da den er brunet helt rundt, så legger du den i en form i ovnen. Se på hvilke tempratur du skal ha. bruk temp.

la den hvile i 15 min før du skjærer i den.

Den blir bra om du steker den dagen i forv og varmer i folie dagene etter

Skrevet

hvor i ovnen skal en oksestek stå? Nederst eller i midten?

Skrevet

Takk.. hadde den nederst, det ble veldig godt!

Skrevet

Ja, det er ikke så nøye i grunn. :)

Oksestek er veldig godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...