Gå til innhold

Innafor å be om kvittering fra giver for å bytte julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å be om kvittering fra giveren for å bytte en julegave man har fått? Hva synes dere?

Anonymkode: ad368...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: d533a...580

• Liker 9
Skrevet

Ja, når det ikke følger med byttelapp, så er det bare å spørre.

Anonymkode: 57cda...b92

• Liker 3
Skrevet

Spørs jo litt,  dersom det er klær går det jo ant og si det er pga feil strl eller dersom dere har flere av samme ting osv…

Men noen plasser får en byttet uten kvitering, vi byttet et spill på ark og klær på hm uten.

Anonymkode: 87007...2e0

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke byttelapp på?

Ofte nok å gå til butikken med varen i orginalembalasje.

Skrevet

Ja...det er dessverre mange som ikke setter på bytte lapp..og dermed får man ikke byttet. Vi har slike i familien og ofte sitter med gaver vi ikke får byttet eller brukt. Noen butikker tar imot at du kan bytte til noe annet. Men uten kvittering eller bytte lapp får du ikke penger tilbake.

Mens andre butikker vil ikke bytte uten kvittering 

Skrevet

Er ikke det ganske frekt? Overrasket over at folk synes det er ok.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det syntes jeg faktisk er frekt. 
Dersom jeg gir en gave uten byttelapp, eller uten å legge ved kvittering eller si at de kan få kvittering dersom de har behov for å bytte gaven, så er årsaken at gaven ikke lenger kan byttes. Mange kjøper julegaver jevnt og trutt gjennom året, kjøper gaver på salg uten bytterett osv. Gaver til barn har vi et lite lager av hjemme, slik at vi skal slippe å måtte løpe på lekebutikken hver gang barna inviteres i bursdag, f. eks. Jeg hadde blitt rimelig lang i maska da dersom mottaker hadde bedt om kvittering, for den finnes ikke siden jeg kjøpte inn nok Legobokser til alle bursdagene barna kunne forventes å bli invitert i mellom juni og desember i mars i fjor…

Anonymkode: 94132...e99

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Om det er en dyr ting fra foreldre eller kjæreste ville jeg spurt, for disse kan jeg snakke åpent med om alt, og jeg vet de helst vil at jeg skal ha noe jeg er fornøyd med. 

Om det er i originalembalasje og du vet hvor den er kjøpt ville jeg bare hørt om jeg kunne bytte i butikk, de pleier å være greie rett over jul. 

Om det bare er en rimeligere ting fra ei venninne , leker til ungene, eller slik ville jeg bare re-giftet, eller donert tingen. 

Anonymkode: 23c5a...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (17 timer siden):

Ja...det er dessverre mange som ikke setter på bytte lapp..og dermed får man ikke byttet. Vi har slike i familien og ofte sitter med gaver vi ikke får byttet eller brukt. Noen butikker tar imot at du kan bytte til noe annet. Men uten kvittering eller bytte lapp får du ikke penger tilbake.

Mens andre butikker vil ikke bytte uten kvittering 

Kanskje det er meningen at man skal bytte julegaver i andre varer, og ikke gi penger tilbake? 

Syntes deg er litt frekt å bytte gavene inn i penger. Å bytte det inn i varer fra samme butikk er mer ok. 

Anonymkode: ecf17...cac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt. Handler mest på nett, og ikke alle har gode løsninger for å kunne bytte gaver, men hjelper gjerne til med å bytte ved behov (men ikke alltid jeg husker å nevne det). Vil jo selvfølgelig heller at mottaker har noe de liker og bruker (og som passer!) enn at det skal støve ned i skapet.

Når det er sagt har vi nå små barn og da dukker det innimellom opp småtteri som vi allerede har, og uten byttelapp. Da har vi bare spart på det og gitt det videre til noen andre senere. Det er jo fine ting, som er i originalemballasjen, så tenker at mottakeren i verste tilfelle kan gi det videre enda en gang.

Anonymkode: f2150...34e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er uhøflig i de fleste tilfeller ja. 

Anonymkode: 9ac74...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke frekt? Det kan være mange grunner til at man ønsker å bytte en gave: man har tingen fra før, feil størrelse, feil farge e.l.

Anonymkode: 0a265...eab

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde det. Sønnen min fikk knebeskyttere av sin onkel, og vi måtte ha kvitteringen for å bytte i et par større. Tenkte ikke på at det kunne være frekt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (1 time siden):

Vi gjorde det. Sønnen min fikk knebeskyttere av sin onkel, og vi måtte ha kvitteringen for å bytte i et par større. Tenkte ikke på at det kunne være frekt

En ring er jo hvis størrelsen ikke passer, noe annet eks en bok, et smykke eller et spill som ikke traff 100% bare. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En ring er jo hvis størrelsen ikke passer, noe annet eks en bok, et smykke eller et spill som ikke traff 100% bare. 

Så man skal sitte igjen med en gave man ikke bruker? Ikke helt for bruk og kast..om man kan bytte til noe annet 

• Liker 1
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Hadde først kontakten butikken for å sjekke om du kan bytte uten.

Om det ikke går, er det litt situasjonsbetinget. Nær familie hadde jeg nok spurt, om det var en ting du ikke kunne bruke. Ellers hadde jeg nok solgt tingen på Finn, og passet på at giver ikke ville se at det var meg 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er ikke det ganske frekt? Overrasket over at folk synes det er ok.

Hva er frekt med det? Hva er vitsen med en genser f.eks som har feil størrelse?! Det er enda frekkere å bare ta for gitt at ting passer og ikke gi andre mulighet til å bytte. Jeg har tatt vare på kvitteringer på gaver vi har gitt til andre, i tilfelle det er problemer med bytte etc (selv om jeg har lagt ved byttelapp).

Enkelte givere blir så lett fornærmet! 

Anonymkode: 17315...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Så man skal sitte igjen med en gave man ikke bruker? Ikke helt for bruk og kast..om man kan bytte til noe annet 

Enig! Flaut å forklare for giver om et halvt år at gaven ikke passet/falt i smak og bare var stuet bort.

Anonymkode: 17315...266

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...