AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Jeg er voksen og har atopisk eksem. Har hatt det hele livet, men fikk forverring da jeg var i slutten av puberteten. Får bare kort oppfølging av fastlege som skriver ut Locoid. Fastlegen har kun korte timer og det er sjelden tid til å svare på mine spørsmål. Jeg lurer blant annet på hvor mye flassing, svie og smerte i huden som er normalt, og hva man bare må leve med. Er mest plaget med svie og smerter om natten og morgenen, men det kommer uansett tilbake ca. 3 timer etter at jeg har smurt huden. Smører med Canoderm og Miniderm. Må smøre meg flere ganger iløpet av jobbdagen, ellers svir det så mye at jeg ikke klarer å konsentrere meg. Er mest plaget i ansiktet, der flasser huden av hele tiden. Men er også plaget andre steder på kroppen. Så lurer altså på hva som egentlig er normalt for voksne med atopisk eksem. Og lurer vel egentlig også på om jeg kanskje burde prøve noe sterkere enn Locoid, men vet ikke hva slags argumenter jeg skal bruke overfor fastlegen. Anonymkode: 73dc8...2ed
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Har ikke peiling. Men dette høres virkelig ikke normalt ut. Anonymkode: a5e02...721
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Du burde absolutt be om henvisning til hudlege! Anonymkode: 99e8a...7e6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Skikkelig kjipt. Slet mye med det i ungdomsårene, spesielt på hender og i ansiktet. Nå har sønnen fått det, og sliter skikkelig med det på hendene om vinteren. Sønnen var hos hudspesialist på sykehuset og der fikk vi smørerutine for ham som fungerer veldig godt. Da forsvinner eksemen i løpet av 1-2 dager, dessverre kommer den igjen når huden er fin et par dager og vi ikke smører. Det vi fikk beskjed om å bruke der var mildison (kortison). Superviktig å bruke kortison så huden ikke blir ødelagt av eksem. Vi smører et middels lag med mildison, og lar det virke i 10-15 minutter. Deretter bruker vi locobase repair over der, et tykt nok lag. Gjør det på kveldene hele vinteren gjennom omtrent. Det fungerer veldig godt for sønnen vår i hvert fall. Men jeg ville fått henvisning til hudspesialist, for dette blir ikke tatt nok på alvor hos de fleste fastleger. Anonymkode: 40731...22f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Jeg gikk til fastlegen og sa at locoid ikke fungerer som det skal lengre, og fikk dermovat etter eget ønske. Jeg har dog ikke eksem på store deler av kroppen, slik at dosen blir ikke så stor på de områdene jeg er plaget, men samtidig gjør det at jeg nå ikke trenger å bruke den så hyppig fordi den er svært effektiv når jeg først må smøre med den, og så smører jeg med canoderm flere ganger daglig. På jobb må jeg smøre veldig ofte. Anonymkode: a7398...896
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 Be om henvisning til hudlege. Det er flere ting du kan prøve, solbehandling, sterker kortison, jeg prøvde noen sprøyter, så protopic. Protopic er ikke kortison, og er det eneste som fjernet min eksem i ansiktet, før det gikk jeg rundt illrød i ansiktet. Så bruker jeg kortison og locobase på kroppen. Anonymkode: 9c96e...053
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå