Gå til innhold

Kan jeg få hyttelån når jeg er uføretrygdet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier leilighet .Er gjeldsfri . Jeg er uføretrygdet med ett tenåringsbarn . Min inntekt uføretrygd er kr 380 000 kr i året . Jeg eier en gammel bil ellers ingen gjeld 

Anonymkode: 05e33...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med garanti i leiligheten,  så tror jeg det. +egenkapital. Hvor stort lån er vel også et spm. 

Har du skjekket med lånekalkulatoren? Det burde gi en pekepinn..

Men spør i banken, så får du kvalitetsvar.

Anonymkode: e55c6...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Letharia

Hør med banken. Vi hørte med mange forskjellige for å få lån til huset, og fikk forskjellige svar over alt. Noen sier kanskje ja, andre sier nok nei.

Endret av Letharia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva inntekten din er er irrelevant, det som spiller en rolle er hvor stor den er. 

Anonymkode: 07cb0...cf0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg eier leilighet .Er gjeldsfri . Jeg er uføretrygdet med ett tenåringsbarn . Min inntekt uføretrygd er kr 380 000 kr i året . Jeg eier en gammel bil ellers ingen gjeld 

Anonymkode: 05e33...d5d

Ja, det går fint å få lån til hytte som uføretrygdet. Med inntekt på 380.000, bil og tenåringsbarn vil du få ca. 700.000 i lån.

Kvitter du deg med bilen får du ca. 1 million.

Venter du til tenåringen er 18 år og beholder bilen kan du låne ca. 1,3 mill.

Uten barn og bil får du ca. 1,6 mill. i lån.

Anonymkode: ba17b...b39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å få lån til bolig med uføretrygd. Veldig få banker gidder å gi deg noe spesielt i lån, spesielt med en så lav inntekt så kan du be noe rundt 1 million hvis du stiller med god egenkapital.

Flere jeg har pratet med som har uføretrygd sier at kunderådgivere er veldig hyggelige og billige til å gi lån helt til de hører at du har uføretrygd, da er det merkbart at stemningen synker mens de prater med deg.

Så ja, du kan få lån, men det er vanskelig. Bilen og barnet du har vil trekke enormt ned på hva du kan få i lån, så et tips vil være å kvitte deg med bilen ... Barnet er det vanskeligere med.

Anonymkode: 742b2...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker forresten at egenkapitalkravet er betydelig høyere på sekundærbolig (40%?), så du må ha oppsparte midler til å dekke det. Husbanken gir ikke hyttelån, for å si det sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det går fint å få lån til hytte som uføretrygdet. Med inntekt på 380.000, bil og tenåringsbarn vil du få ca. 700.000 i lån.

Kvitter du deg med bilen får du ca. 1 million.

Venter du til tenåringen er 18 år og beholder bilen kan du låne ca. 1,3 mill.

Uten barn og bil får du ca. 1,6 mill. i lån.

Dette har du dratt ut av ræva og har null rot i virkeligheten. Hvordan kommer du på tallene?

Nei TS, lønna di er så lav at betjeningsevne spises opp av utgifter for deg og barnet. Om det ikke er snakk om at du ønsker å kjøpe en hytte til et par hundrede tusen så vil du ikke få noe lån til hytte. Her kommer det altså an på ambisjonsnivået ditt.

Anonymkode: 6416e...2c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig vanskelig å få lån til bolig med uføretrygd. Veldig få banker gidder å gi deg noe spesielt i lån, spesielt med en så lav inntekt så kan du be noe rundt 1 million hvis du stiller med god egenkapital.

Flere jeg har pratet med som har uføretrygd sier at kunderådgivere er veldig hyggelige og billige til å gi lån helt til de hører at du har uføretrygd, da er det merkbart at stemningen synker mens de prater med deg.

Så ja, du kan få lån, men det er vanskelig. Bilen og barnet du har vil trekke enormt ned på hva du kan få i lån, så et tips vil være å kvitte deg med bilen ... Barnet er det vanskeligere med.

Dette er jo bare svada, banken ser på hvor høy inntekten er, ikke hvor den kommer fra. Uføretrygd er jo dessuten stabil livsvarig inntekt, i motsetning til arbeidsinntekt.

Anonymkode: 50d03...1a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker forresten at egenkapitalkravet er betydelig høyere på sekundærbolig (40%?), så du må ha oppsparte midler til å dekke det. Husbanken gir ikke hyttelån, for å si det sånn.

Nei, det er kun i Oslo at egenkapitalkravet til sekundærbolig er 40%. Det vil uansett endres nå, og hytte regnes ikke som sekundærbolig men fritidsbolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har uføretrygd på 310 000, og 1 barn, fikk 1,2 mill i boliglån i banken for 3 mnd siden. De var veldig hyggelige.

Anonymkode: 5e975...7d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med nedbetalt bolig som TS har, ville jeg søkt om lån på boligen og brukt pengene til hyttekjøp.

Jeg er selv uføretrygdet med lavere inntekt enn TS og fikk innvilget rammelån hos Sbanken på min nedbetalte bolig. Gikk på et par minutter i nettbanken, og lånets størrelse var helt i tråd med deres låneevne-kalkulator 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette har du dratt ut av ræva og har null rot i virkeligheten. Hvordan kommer du på tallene?

Nei TS, lønna di er så lav at betjeningsevne spises opp av utgifter for deg og barnet. Om det ikke er snakk om at du ønsker å kjøpe en hytte til et par hundrede tusen så vil du ikke få noe lån til hytte. Her kommer det altså an på ambisjonsnivået ditt.

Dette er basert på låneevne-kalkulatoren til Sbanken. Jeg er selv uføretrygdet med litt lavere inntekt enn TS og fikk innvilget rammelån på min gjeldfrie primærbolig helt i tråd med kalkulatoren. Lånet ble innvilget på bare noen få minutter i nettbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er basert på låneevne-kalkulatoren til Sbanken. Jeg er selv uføretrygdet med litt lavere inntekt enn TS og fikk innvilget rammelån på min gjeldfrie primærbolig helt i tråd med kalkulatoren. Lånet ble innvilget på bare noen få minutter i nettbanken.

Jobber som finansrådgiver, med boliglån.

Men for all del, dere må bare tro at det dere skriver. Det kommer til å bli veldig kjipt for TS mtp forventningene dere feilaktig gir, men det finner hn fort ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber som finansrådgiver, med boliglån.

Men for all del, dere må bare tro at det dere skriver. Det kommer til å bli veldig kjipt for TS mtp forventningene dere feilaktig gir, men det finner hn fort ut av.

Særlig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Særlig 🤣

Det var et veldig usannsynlig yrke, mener du?

Tro hva du vil, spiller ingen rolle for meg. Det er TS som får realiteten når hn søker hos banken, og med lav inntekt og barn så er den ganske hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...