AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Hjelper det veldig med epidural? Eller er det «jeg vil dø» vondt likevel? Kjenner jeg gruer meg så mye. I begynnelsen gruet jeg meg så mye at jeg vurderte keisersnitt grunnet fødselangst, men har jobbet mye med meg selv. Nå i uke 30 kjenner jeg at det går opp for meg hva jeg har gjort og at dette barnet skal ut, får helt angst. Anonymkode: c861b...564 3
Blåjojo Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Alle opplever smerter ulikt. Og den smerten du opplever ved fødsel er over på kort tid som regel. Dessuten får du verdens beste premie og da er det glemt. Om det hadde vært så ille å føde, så hadde ikke folk hatt 6-7 barn i dag. 8
saltvann Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Øv på pusteteknikker. Tenk at kroppen din er laget for å føde. Når smertene kommer så varer det ikke evig. Men skjønner godt at du gruer deg, da alle fødsler er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har hatt en fødsel uten, og en med epidural. Epiduralen tok seriøst all smerten. Helt nydelig. Anonymkode: 44e42...24e 4 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 På meg funket epidural kun på en side og smerten ble da 100xverre Anonymkode: 3fd25...200
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Epidural hjalp på de verste smertene. Men det gjør jo vondt. Dette er sikkert superteit, men det som hjalp meg var å hilse på hver rie, si hei, og tenke at «deg vil jeg aldri møte igjen». Fokuserte på det. At riene var bølger man skal surfe på. Anonymkode: bfcc8...943
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Jeg fikk ny epidural siden den første kun funket på en side og jeg ble ekstremt smertepåvirket (ja, jeg ba dem om å bare skyte meg der og da, tipper hele sykehuset kunne høre meg). Så fort jeg fikk en som funket på begge sidene så ble det hele fullstendig levbart. Jeg klarte faktisk å puste gjennom riene og være bevisst på hvem som faktisk var rundt meg og hva som skjedde. men det tar jo ikke all smerte, kan vel og merke anbefale det (jeg brukte lystgass i tillegg). Anonymkode: 7a32c...39b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Du hører gjerne mest om de vondeste fødslene. Jeg syntes smertene var helt overkommelige, men går ikke rundt og forteller om det, fordi det veldig lett kan oppleves som skryt. "Se så flink jeg er som fødte uten smertestillende". Velger å skrive det i denne tråden da. Håper det kan være en trøst at alle fødsler er forskjellige og husk at det er pauser mellom riene, det er ikke vondt konstant. Anonymkode: 15840...aae 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har hatt en fødsel med epidural (den var også nødvendig, grunnet omstendighetene) og to helt uten smertelindring etterpå. Epidural tok smertene mine, men også kontakten min med det som skjedde. Jeg kjente ikke forskjell på noen ting, og måtte bli fortalt når jeg skulle presse osv. Ja, det er hinsides vondt, men jeg hadde likevel valgt uten hvis jeg skulle føde igjen. Hadde jeg hatt så vondt fordi jeg hadde skadet meg, hadde jeg vært livredd, men fødselssmerter er der av en annen grunn. Man blir overrasket over kreftene man har i seg, og det kan være en vanvittig mestringsfølelse😊 Jeg vil råde deg til å ta ting etter hvert, og til å være åpen for alt. Du vet ikke hvordan det blir, eller hva du trenger, før du er i fødsel. Lykke til 💕 Anonymkode: 8f746...891
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Epidural fjernet alle smertene for meg, ikke før pressriene kom kjente jeg noe igjen. Da var det mer ubehagelig enn vondt. Dessverre stanset hele fødselen opp og riene var ikke gode nok, og flere komplikasjoner oppsto så det endte i hastekeisersnitt. Jeg var personlig veldig lite forberedt på keisersnitt, og det tok lang tid etter fødsel å komme seg til hektene. Jeg ville forsøkt å tenke det kan bli keisersnitt også, for å ikke ha forhåpninger om å være i knallform igjen en uke etter fødsel. Smertene er overkommelig og med epidural så er det ingen sak😊 Anonymkode: 1609d...1e3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Epidural hjalp på de verste smertene. Men det gjør jo vondt. Dette er sikkert superteit, men det som hjalp meg var å hilse på hver rie, si hei, og tenke at «deg vil jeg aldri møte igjen». Fokuserte på det. At riene var bølger man skal surfe på. Anonymkode: bfcc8...943 Jeg kan også nevne at hele fødselen var ikke vond. På et tidspunkt sov jeg mellom slagene Anonymkode: bfcc8...943
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Epidural funket ikke første gang, og andre gang ble kun underlivet lammet. Så alle rier i mage / rygg merket jeg. Eneste som funka var fødespinal første gang. Anonymkode: 09fba...c30
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 Smerter er veldig individuelt. Riene blir sterkere jo lengre ut i fødsel du kommer (vanligvis) og du får på den måten håndtert økningen i Smerter. Jeg syns epidural funket som bare det, kunne sove tilogmed. Kjente fremdeles et slags press/trykk/spenning, men smerten var i hovedsak borte. På slutten av svangerskapet blir de fleste så møkklei av det hele at man gleder seg til riene, tro det eller ei. Stol på at dette håndterer du, og øv på pusteteknikker. Jo mer du jobber MED riene og slapper av under rien, jo mindre vondt er det. Dette kan være vanskelig, så lurt at partneren din også øver slik at han kan hjelpe deg når han ser du glemmer pusten og det å slappe av. Fødsel er fantastisk, til tross for smerten, det er en helt unik opplevelse som du egentlig bare burde glede deg til. Anonymkode: 97745...f61 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 Dette går så fint så! Du tenker ikke sånn når du først står i det 😊 Ja, smertene er helt usannsynlig, utenkelig, ubeskrivelig vondt. Det er helt skult hvor vondt det er, MEN for min del var vondten velkommen og overkommerlig. Var så spent og gledet meg sånn til å møte baby at jeg kom helt greit igjennom uten epidural! Anonymkode: 983f5...353
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 Har født et barn uten og et med. Epidural hjelper mye! Men be om pudendal-bedøvelse i tillegg så er du good, det er ganske ille å føle barnet sprenge fødselskanalen også 😅 Føder så raskt at det ikke er sikkert jeg rekker noe denne gangen med nr 3, men skal definitivt ha epidural og pudendal om jeg rekker 🤞🏻 Anonymkode: d5dc2...225
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg kan også nevne at hele fødselen var ikke vond. På et tidspunkt sov jeg mellom slagene Anonymkode: bfcc8...943 Samme her, jeg satt å spiste en baguett mellom riene en stund 😂 samboeren min syntes det var utrolig snålt at jeg brått var «bevisst» igjen så fort rien var over. Anonymkode: 7a32c...39b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 Det er helt normalt å grue seg, men dette kommer til å gå mye bedre enn du tror 🙂 Kroppen vet hva den skal gjøre, så det viktigste du må fokusere på er å jobbe med kroppen istedenfor å stritte i mot. Jeg fødte begge mine uten smertelindring, en helt overkommelig oppgave selv om det var vondt. Og jeg kan trøste deg med at en time føles som 10 minutter, så det oppleves mye raskere enn man tror. Gled deg til å møte babyen din, og gled deg også til den euforiske følelsen etter fødsel; DU KLARTE DET! Jeg har aldri noen gang følt meg så sterk og awesome som jeg gjorde etter fødslene, skikkelig urkraft 🙂 Anonymkode: 469d5...f03
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper det veldig med epidural? Eller er det «jeg vil dø» vondt likevel? Kjenner jeg gruer meg så mye. I begynnelsen gruet jeg meg så mye at jeg vurderte keisersnitt grunnet fødselangst, men har jobbet mye med meg selv. Nå i uke 30 kjenner jeg at det går opp for meg hva jeg har gjort og at dette barnet skal ut, får helt angst. Anonymkode: c861b...564 Kjære deg. Pust med magen. Epidural hjelper. Men husk at alle fødsler er forskjellige. Å selvfølgelig hører du bare de som synes det er som å dø. Jeg også gruet meg til første fødsel. Når den var unnagjort var jeg så glad jeg fødte vaginalt og ikke KS. Det var jo vondt, men jeg valgte jo å bli gravid 2 år etterpå, så såååå vondt kan det jo ikke ha vært. Fødte vaginalt da også. Hadde epidural med begge. Husk å puste. Jeg er lei meg for å ikke skulle oppleve en fødsel igjen. For det er en magisk opplevelse. Lykke til, det går nok kjempe fint. Anonymkode: afa48...491 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 Skjønner ikke vitsen hvorfor enkelte er så opptatt av å fortelle om de «grufulle smertene» under fødselen . Dette er smerter som er aldri opplever utenom en fødsel. Ingenting som ligner , rett og slett fordi den kommer i bølger og det er kroppen som bruker hormoner for å utvide fødselskanalen. Det beste en kan gjøre er å puste og puste og ta en ri om gangen. Å være oppe og gå er bedre for fremdriften , men må en ligge pga medisinske årsaker så må en det. Å hyle og skrike og være hysterisk gjennom hele fasen gjør fødselen verre Prøv å tenke at du skal gjøre en jobb, den viktigste jobben i ditt liv. Ikke hør på alle desse skrekkhistoriene. Du er deg, og akkurat din kropp er utgangspunktet for hvordan fødselen utvikler seg. Anonymkode: c0ea9...a21
Sofakona Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 En fødsel uten epiduralen og en med .begge vondt. De tok toppene mine...men når presse riene kom var det vondt... Jeg skal ikke sukkre det....det var vondt...du skal tross presse ut en baby på 3-5 kg he he. Og det værste var the ring of fire..holy moly... Men vet du hva...hadde gått igjennom flere fødsler om det hadde vært slikt..for det er utrolig hvor fantastisk kroppen våres er... Hvir sterk den er og hva vi klarer. Ta epu. Om du vil det..men husk der er ikke sikkert du rekker det. Bare pust og la kroppen din jobbe..den vet akkurat hva som skal til...det er vondt i en liten periode...så når babyen blir lagt på deg.. glemmer du alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå