AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Poster denne her og ikke i prøverforumet, fordi her har mange sikkert blitt gravide og gått gjennom svangerskap. Det jeg lurer på er så enkelt, og komplisert, som at er det mulig for en kvinne rundt 40 år å fremdeles ha ganske god eggkvalitet? Alderen gjør selvsagt at kvaliteten på eggene blir dårlige, men gjelder den generelle statistikken man finner ved å Google de fleste, eller bare de som har blitt del av den gjennom ivf-data etc? Er det mulig for en kvinne på ca 40 å bli raskt gravid og få et friskt barn? Eller er sjansen større for at eggene er så dårlige at det tar lang tid å bli gravid, og at eventuelle befruktede egg er så dårlige at man må regne med kromosomfeil og/eller spontanabort? Er det slik at de fleste kvinner rundt 40 ikke lykkes med å få friske barn? Er eggstokkfunksjonen med på å bestemme eggkvalitet, eller er det helt tilfeldig? Det virker så rart på meg at dårlige egg kan bli «valgt ut» gang på gang, eller er det slik at noen kvinners eggstokker velger ut stort sett de beste eggene de fleste sykluser? Anonymkode: 707e3...a2f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Sjansen er lav for graviditet. Og om, så er sjansen for SA høy. Ring og snakk med Medicus. De forklarer det bra. Anonymkode: 00470...ac9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Har ikke svar på alt du lurer på.. men jeg brukte 1 år på å bli gravid, som 40 år. Uke 18 nå, vært på flere ultralyder og tatt nipt. Alt ser like perfekt ut så langt Anonymkode: 5da87...33a 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Det gjelder ikke meg selv, men en singel venninne fikk to barn etter fylte førti. Begge barna med sine egne egg, i begge tilfeller ble hun gravid på første forsøk. Barna er sunne, friske og høyst oppegående, begge to. At sjansen er større for kromosomfeil betyr ikke at det er vanligst å få barn med kromosomfeil. 99% av barna har ikke kromosomfeil selv om mor har fylt 40. Anonymkode: d606c...587 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjelder ikke meg selv, men en singel venninne fikk to barn etter fylte førti. Begge barna med sine egne egg, i begge tilfeller ble hun gravid på første forsøk. Barna er sunne, friske og høyst oppegående, begge to. At sjansen er større for kromosomfeil betyr ikke at det er vanligst å få barn med kromosomfeil. 99% av barna har ikke kromosomfeil selv om mor har fylt 40. Anonymkode: d606c...587 Hun er unntaket Anonymkode: 00470...ac9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sjansen er lav for graviditet. Og om, så er sjansen for SA høy. Ring og snakk med Medicus. De forklarer det bra. Anonymkode: 00470...ac9 Tviler på at de vil like at en for dem ukjent person ringer og vil ha sånne forklaringer per telefon. Anonymkode: 707e3...a2f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke svar på alt du lurer på.. men jeg brukte 1 år på å bli gravid, som 40 år. Uke 18 nå, vært på flere ultralyder og tatt nipt. Alt ser like perfekt ut så langt Anonymkode: 5da87...33a Opplevde du å miste i SA eller MA underveis, eller gikk alt bare helt fint første gang for deg? Gratulerer forresten, håper alt går bra videre i svangerskapet. ❤️ Anonymkode: 707e3...a2f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Jeg var 41 og ble gravid med en gang vi bestemte oss❤ Anonymkode: 6b234...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var 41 og ble gravid med en gang vi bestemte oss❤ Anonymkode: 6b234...6ee Gratulerer. ❤️ Anonymkode: 707e3...a2f 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Poster denne her og ikke i prøverforumet, fordi her har mange sikkert blitt gravide og gått gjennom svangerskap. Det jeg lurer på er så enkelt, og komplisert, som at er det mulig for en kvinne rundt 40 år å fremdeles ha ganske god eggkvalitet? Alderen gjør selvsagt at kvaliteten på eggene blir dårlige, men gjelder den generelle statistikken man finner ved å Google de fleste, eller bare de som har blitt del av den gjennom ivf-data etc? Er det mulig for en kvinne på ca 40 å bli raskt gravid og få et friskt barn? Eller er sjansen større for at eggene er så dårlige at det tar lang tid å bli gravid, og at eventuelle befruktede egg er så dårlige at man må regne med kromosomfeil og/eller spontanabort? Er det slik at de fleste kvinner rundt 40 ikke lykkes med å få friske barn? Er eggstokkfunksjonen med på å bestemme eggkvalitet, eller er det helt tilfeldig? Det virker så rart på meg at dårlige egg kan bli «valgt ut» gang på gang, eller er det slik at noen kvinners eggstokker velger ut stort sett de beste eggene de fleste sykluser? Anonymkode: 707e3...a2f Ja det er mulig, mine siste 2 fikk jeg i 40 årene 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Opplevde du å miste i SA eller MA underveis, eller gikk alt bare helt fint første gang for deg? Gratulerer forresten, håper alt går bra videre i svangerskapet. ❤️ Anonymkode: 707e3...a2f Alt gikk helt fint. Dette er mitt første svangerskap denne runda. Skal sies at jeg ga opp etter 11 prøveperioder. Kasta alle eltester og slettet alt av apper 😅 neste eggløsning satt den uten å prøve. Veldig overraskende! Kjent godt med liv i to-tre uker alt, og har en god magefølelse! Har tre større barn. Mer sliten og trøtt med denne, ellers ingen plager Takk for det Og lykke til!! Anonymkode: 5da87...33a 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Ja det er mulig, mine siste 2 fikk jeg i 40 årene Gratulerer, så hyggelig. ❤️ Hvor gammel var du da du ble gravid, og måtte du prøve lenge? Og, mistet du før dere lyktes? Anonymkode: 707e3...a2f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 Her får vi KGstatistikken på spørsmål som ikke stilles 😅 Ja, kvinner på 40 vil individuelt sett og også generelt ha dårligere eggkvalitet. For eksempel hardner skallet med alder, som er noe av grunnen til at noen lykkes først med ICSI. Antallet egg vil også bli redusert. Anonymkode: 255b6...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 Svaret er ganske kjedelig men du må sjekke hva som gjelder for nettopp deg, det er eneste mulighet. Men statistisk sett, er tallene slikt: I 20-årene, er sjansen å bli gravid i løpet av en prøveperiode er 20%. I 40-årene er sjansen fire ganger lavere, altså 5%. Av kvinnene i 20-årene, vil 97% bli gravide etter å ha prøvd å ett år, tallene for kvinner i 40-årene er 46%. Altså, det er fortsatt 50% sjanse å bli gravid i løpet av ett år, så ikke akkurat null, men du ser, det er lavere enn i 20-årene. Sjansene er også påvirket av sæd kvalitet. Sannheten er at når kvinner prøver å bli gravide som førtiåringer, er potensielle fedre også 40+. Tallene ville vært mye høyre om kvinnelig førtiåringen ville prøvd å bli gravid med en mannlig tyveåring. mye utfyllende og kjedelig statistikk om graviditet i 40-årene, her https://pregnancyafterforty.com/pregnancy-after-40-stats/ Anonymkode: 3f845...38c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 "nesten 50%" skulle det stå der Anonymkode: 3f845...38c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Tviler på at de vil like at en for dem ukjent person ringer og vil ha sånne forklaringer per telefon. Anonymkode: 707e3...a2f Nei, har gjort det selv. De setter opp en uforpliktende samtale med deg i 20 min. Det avklarte en hel del for meg😊 Anonymkode: 00470...ac9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, har gjort det selv. De setter opp en uforpliktende samtale med deg i 20 min. Det avklarte en hel del for meg😊 Anonymkode: 00470...ac9 Men måtte du ikke da samtidig gjøre avtale om at du skal komme dit som pasient senere? Anonymkode: 707e3...a2f
tankini Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 I følge denne artikkelen er det ikke så vanskelig å få barn etter fylte 40 som mange på Kvinneguiden ser ut til å tro: https://forskning.no/barn-graviditet-svangerskap/stuper-fruktbarheten-etter-fylte-35-ar/2118133 Forskerne har sett på fødselstall før prevensjon ble vanlig og brukte alder for siste fødsel som en indikasjon på hvor gammel man er når graviditet ikke lenger er mulig. 80% av kvinnene i studien ble gravide i løpet av et år også etter fylte 38 år, og 50% etter fylte 41. Det begynner altså å bli en risikosport å vente så lenge hvis det er viktig for deg, men det vil mest sannsynlig skje om du er under 41 og kan fint mulig skje etter det også. Til og med ved 45 års alder ble 10% gravide i løpet av et år. Risikoen for spontanabort økte også, men det er fortsatt flertallet det ikke skjer med: Alder 25-29 år skjedde det med 1/10, i alderen 38 skjedde det med 2/10 og for kvinner over 44 skjedde det med halvparten. Poenget er: faren for å ikke bli gravid eller for å spontanabortere er absolutt til stede, men det er ikke sånn at man plutselig ikke kan få barn over natta når man fyller 40. Den muligheten forsvinner sakte men sikkert en gang mellom 40 og 50 år fra naturens side (og like naturlig har kvinner fått barn i 40-årene til alle tider). 2 2
Fru Uperfekt Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hun er unntaket Anonymkode: 00470...ac9 Da er jeg, med flere og unntaket… 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Gratulerer, så hyggelig. ❤️ Hvor gammel var du da du ble gravid, og måtte du prøve lenge? Og, mistet du før dere lyktes? Anonymkode: 707e3...a2f Prøve? Har aldri prøv på mine graviditeter. Har aldri mistet noen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå