Gå til innhold

Min venninne gjorde noe umoralsk i sin jobb, jeg ble paff, mistet respekten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med en venninne nå. For noen dager siden fortalte hun meg noe i en spøkete og sånn "hehe, man må leve litt på kanten"-tone. Det handlet om noe jeg ser på som fullstendig uakseptabelt i hennes jobb. Jeg ble helt paff, og spurte bare kort om hun mente det. Hun spøkte litt videre. 

Det er irrelevant for tråden hva hun jobber med og hva det var og jeg kommer ikke til å si det mtp gjenkjent osv. 

Greia nå er at jeg ser på henne annerledes. Kan ikke greie å respektere dette. Samtidig så sa jeg ikke noe der og da fordi jeg ble så satt ut. Sitter og tenker at jeg burde sagt noe. Eller at jeg får lyst til å ta avstand. I det minste stått opp for det jeg mener er rett. 

Men burde jeg si noe, eller bare tenke at nå har hun ripe i lakken hos meg? 

Jeg kjenner jeg blir helt kvalm og tenker at hun burde få høre at dette er langt over grensa. Om hun dømmer meg for det så får det heller være egentlig. 

Anonymkode: 1ab00...f99

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter med en venninne nå. For noen dager siden fortalte hun meg noe i en spøkete og sånn "hehe, man må leve litt på kanten"-tone. Det handlet om noe jeg ser på som fullstendig uakseptabelt i hennes jobb. Jeg ble helt paff, og spurte bare kort om hun mente det. Hun spøkte litt videre. 

Det er irrelevant for tråden hva hun jobber med og hva det var og jeg kommer ikke til å si det mtp gjenkjent osv. 

Greia nå er at jeg ser på henne annerledes. Kan ikke greie å respektere dette. Samtidig så sa jeg ikke noe der og da fordi jeg ble så satt ut. Sitter og tenker at jeg burde sagt noe. Eller at jeg får lyst til å ta avstand. I det minste stått opp for det jeg mener er rett. 

Jeg kjenner jeg blir helt kvalm og tenker at hun burde få høre at dette er langt over grensa. Om hun dømmer meg for det så får det heller være egentlig. 

Var hun utro? Det er ganske normalt nå da.

Anonymkode: 12c19...cc7

• Liker 5
Skrevet

Syns det er vanskelig å si noe om uten å vite hva det går i. 

• Liker 27
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis hun gjorde noe drøyt som går ut over mennesker eller dyr, bør du absolutt si fra, evt melde til sjefen hennes eller lignende. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Vanskelig å si noe uten å vite hva det er. Folk har ulik syn på hva som er umoralsk. 

Selv setter jeg grensen på ulovligheter. 

Anonymkode: 27241...6d5

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

hvis du synes det var moralsk forkastelig og du har mistet respekten overfor henne, synes jeg du burde la henne få vite det. 

Anonymkode: 83dfb...641

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å si noe om det og om alvorlighetsgraden eller hva vi tenker,når du ikke kan si et minimum om hva det handler om 

Anonymkode: cb74e...0fd

• Liker 10
Skrevet

"Men burde jeg si noe"....Så du sa ingenting selv om du synes det var dårlig og du har ingen respekt for det? Vel, er du ei god venninne da, synes du? Personen som sier ingenting, men samtidig fordømmer og klager bak ryggen, er fake og uærlig. 

Anonymkode: 28ff4...b3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare helt idiotisk av deg å lage et innlegg der du sier A men ikke B. Ja jeg skjønner at når du utleverer et annet menneske på Internett så er du forsiktig, det skulle da bare mangle!!! Men hele konteksten blir manglende for oss som leser, det skjønner du vel du også. Kanskje er det du som overreagerer og hele greia er en bagatell som bare konservative bestemødre i indremisjonen får kaffen i halsen av, og kanskje er det gravalvorlig... At du sier at det er helt rystende og at vi skal bare ta ditt ord for det holder jo ikke mål her synes jeg. 

Men om det er noe som f.eks gjelder overtredelse av taushetsplikt, forsømmelse av dyr/mennesker osv så får du vel rapotere da, men igjen det er jo helt umulig for oss å si noe om!

Det er jo mange som gjør det her på kg. Sier A, men sier ikke B. 

Oppmerksomhetssyk heter det. 

Anonymkode: 28ff4...b3e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hun misbrukt et barn? Spist sjokolade fra en pasient? Gått på date med en pårørende? 
Er det et lovbrudd, eller er det du som tolker hendelsen som umoralsk? Umulig å mene noe når man ikke vet noe mer.

Anonymkode: 7966a...d57

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva gjorde hun?? Latterlig innlegg når du ikke sier hva hun gjorde🙄

Anonymkode: 1b277...0ff

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og alle bare: jeg kan ikke gi råd om du ikke sier hva det var, si hva det var!, når har du sagt a og da må du si B, si det!!

😅😂😅😂

Anonymkode: 7f525...0c4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
skreppamedleppa skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare helt idiotisk av deg å lage et innlegg der du sier A men ikke B. Ja jeg skjønner at når du utleverer et annet menneske på Internett så er du forsiktig, det skulle da bare mangle!!! Men hele konteksten blir manglende for oss som leser, det skjønner du vel du også. Kanskje er det du som overreagerer og hele greia er en bagatell som bare konservative bestemødre i indremisjonen får kaffen i halsen av, og kanskje er det gravalvorlig... At du sier at det er helt rystende og at vi skal bare ta ditt ord for det holder jo ikke mål her synes jeg. 

Men om det er noe som f.eks gjelder overtredelse av taushetsplikt, forsømmelse av dyr/mennesker osv så får du vel rapotere da, men igjen det er jo helt umulig for oss å si noe om!

Ja, skjønner hva du mener. Samtidig har jeg ikke anledning til å si noe mer. Men ønsket likevel innspill på om jeg bør si noe. 

Poenget er jo uansett ikke at jeg trenger støtte i om det er umoralsk eller ikke. Der er jeg klokkeklar. Poenget er hva jeg skal gjøre med det. 

At du ikke tar mitt ord for god fisk er jo helt forståelig. Men da trenger du og andre ikke svare. Poenget med tråden, og situasjonen JEG står i forblir det samme. Hun har gjort noe jeg ser som umoralsk, jeg sa ingenting, men mistet respekten. Sier jeg noe, eller lar være. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser at deres alles nysgjerrighet overgår svarevnen. Som nevnt over, har naturligvis ikke anledning til å si hva det gjelder. 

Jeg trenger ikke støtte i hvorvidt det er umoralsk. Poenget er at JEG synes det. Ikke om dere fremmede på nett synes det. Og med den informasjonen kan dere vel si hva dere hadde gjort. 

Men skjønner hvis nysgjerrigheten tar overhånd og blokkerer evnen til innlevelse... 

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sier jeg noe, eller lar være.

ja, du sier noe. 

Og jeg skjønner hva du mener: Det handler om hvordan du skal forholde deg overfor henne. Selve handlingen står ikke til debatt - det er ikke det du spør om. 

Du lar henne vite at du ikke støtter det hun har gjort, tvert imot

Anonymkode: 83dfb...641

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, skjønner hva du mener. Samtidig har jeg ikke anledning til å si noe mer. Men ønsket likevel innspill på om jeg bør si noe. 

Poenget er jo uansett ikke at jeg trenger støtte i om det er umoralsk eller ikke. Der er jeg klokkeklar. Poenget er hva jeg skal gjøre med det. 

At du ikke tar mitt ord for god fisk er jo helt forståelig. Men da trenger du og andre ikke svare. Poenget med tråden, og situasjonen JEG står i forblir det samme. Hun har gjort noe jeg ser som umoralsk, jeg sa ingenting, men mistet respekten. Sier jeg noe, eller lar være. 

TS

Men som flere påpeker: Det er forskjell på å stjele en konfektbit fra en pasient, stikke fra jobb en halvtime før tiden fordi du kjeder deg eller:  utøve vold mot pasienter eller stjele penger fra dem. Umulig å svare på spørsmålet ditt på om det er alvorlig nok til å bryte kontakt, når du nekter å komme med noen som helst informasjon. Blir temmelig God mann økseskaft.

Burde jeg bryte kontakten med ei venninne som lyver? Jeg glemte forresten å gi informasjon om det handler om at hun løy om hva hun spiste til middag i går, eller om det var at hun la an på kjæresten min og prøvde å få han til sengs 

Anonymkode: cb74e...0fd

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser at deres alles nysgjerrighet overgår svarevnen. Som nevnt over, har naturligvis ikke anledning til å si hva det gjelder. 

Jeg trenger ikke støtte i hvorvidt det er umoralsk. Poenget er at JEG synes det. Ikke om dere fremmede på nett synes det. Og med den informasjonen kan dere vel si hva dere hadde gjort. 

Men skjønner hvis nysgjerrigheten tar overhånd og blokkerer evnen til innlevelse... 

Ts

Vi får jo ikke gitt deg noen råd når vi ikke vet hva som er blitt gjort. Du synes det er umoralsk, vi andre hadde kanskje ikke brydd oss noe som helst.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Jeg ville sagt til henne at jeg syns det hun gjorde var umoralsk. Men uten å hakke eller lage en scene. 

Hvor moralen din sitter, det vet jeg jo ikke. Men jeg vet at det å sitte høyt på sin moralske hest, kan føre til fall. 

En dag kan det hende at det er du selv som gjør noe umoralsk. Spør deg selv om du ville ønsket å kunne betro deg til din venninne, og hva slags respons du selv ville ønsket å få.

Anonymkode: e15a1...a3b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Du troller altså ikke..?

Om ikke, så bare la henne eller hennes overordnede få vite det da, dersom du ikke klarer å legge det fra deg.

Anonymkode: f3efc...8d7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...